Pizza Bianca med ølandshvede

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Pizza Bianca med ølandshvede

Indlæg#1 » 14. nov 2014, 22:39

Prøvede at lave en pizzadej ala Meyer´s ølandsbrød, men lige en tand mere flydende - tanken var at den skulle kunne trækkes ud på et stykke bagepapir med et par olieret hænder.
Det virkede egentligt fint, men fandt ud af at bagepapiret også skulle olieres, hvis man skulle undgå at dejens glutenstruktur skulle folde bagepapiret sammen når man prøvede at tørre dejen ud.

meyer-011.jpg

meyer-012.jpg

Pizzaen blev bagt i ovn, 275 grader på en godt gennemvarm bageplade i massivt stål, hvilket gav en rigtig god og sprød bund - i øvrigt en god og saftig pizza der ikke var slasket, sikkert pga. at den var uden tomatketchup eller andet snask til at væde bunden.

meyer-014.jpg

meyer-015.jpg

meyer-016.jpg

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Pizza Bianca med ølandshvede

Indlæg#2 » 15. nov 2014, 06:39

Spændende tilgang. Ser lækkert ud.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 15. nov 2014, 09:38

Øj, det ser godt ud. Simpelt og med en masse smag. Ølandshvede er et fantastisk produkt også til pizza. Jeg laver stort set altid pizza med halvt Ølandshvede (faktisk den halvsigtede fra Aurion, der har en del skaldele og kim) og halvt Manitoba. Det giver en dej, der både har smag og struktur og med en super opbagningsevne.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 15. nov 2014, 11:08

Helt enig prause - kan godt li' pizzabunden har en hovedrolle, der ikke bliver overskygget af fyldet.
Enkelt og smagfuldt, og det bidrager ølandshvede i den grad til.

Ib M

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 15. nov 2014, 22:30

prause skrev:Øj, det ser godt ud. Simpelt og med en masse smag. Ølandshvede er et fantastisk produkt også til pizza. Jeg laver stort set altid pizza med halvt Ølandshvede (faktisk den halvsigtede fra Aurion, der har en del skaldele og kim) og halvt Manitoba. Det giver en dej, der både har smag og struktur og med en super opbagningsevne.

Kan man lokke en opskrift og fremgangsmåde ud af dig Prause?

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. nov 2014, 08:38

Hmm. lidt svært, da jeg ikke bruger opskrift når jeg bager.
Men hvis du tager udgangspunkt i Freds koldhævede pizzadej, så skal det nok fungere. Jeg tror umidelbart at jeg bruger lidt mere mel.
Både manitoba og ølandshvede har meget kraftig glutenstruktur, så dejen skal have nogle tæsk. Jeg ælter typisk ca. 25 min på en Ankasssum Assistent.
Bruger normalt ca. 5 g. gær hvis jeg koldhæver natten over og 2-3 gange så meget hvis den varmthæves samme dag.
Jeg bruger ca. 50/50 af Aurions halvsigtede Ølandshvede (specialbutikker) og Manitoba Tipo 00, der ofte fås meget billigt i Metro. Det halvsigtede i Ølandshvedens tilfælde betyder at det er fuldkornsmel hvor de groveste skaldele er sigtet fra, den er nogenlunde "fin" i strukturen, men den er ikke som Tipo00.

Håbet det giver mening? - jeg kan ikke gøre det mere eksakt end det

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 16. nov 2014, 10:24

prause skrev:Hmm. lidt svært, da jeg ikke bruger opskrift når jeg bager.
Men hvis du tager udgangspunkt i Freds koldhævede pizzadej, så skal det nok fungere. Jeg tror umidelbart at jeg bruger lidt mere mel.
Både manitoba og ølandshvede har meget kraftig glutenstruktur, så dejen skal have nogle tæsk. Jeg ælter typisk ca. 25 min på en Ankasssum Assistent.
Bruger normalt ca. 5 g. gær hvis jeg koldhæver natten over og 2-3 gange så meget hvis den varmthæves samme dag.
Jeg bruger ca. 50/50 af Aurions halvsigtede Ølandshvede (specialbutikker) og Manitoba Tipo 00, der ofte fås meget billigt i Metro. Det halvsigtede i Ølandshvedens tilfælde betyder at det er fuldkornsmel hvor de groveste skaldele er sigtet fra, den er nogenlunde "fin" i strukturen, men den er ikke som Tipo00.

Håbet det giver mening? - jeg kan ikke gøre det mere eksakt end det

Det giver menning.

Men så er det stadig en dej der er til at arbejde med og ikke specielt våd?

Per

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 16. nov 2014, 12:11

Ja, det bestemmer man lidt selv afh. af hvor meget mel man tilsætter. Jo bedre man bliver til at styre dejen under "udtrækningen" jo mindre mel behøver man (til en vis grænse). Hvis du er ny med pizza, så lav den på den tørre side.

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 16. nov 2014, 16:06

prause skrev:Ja, det bestemmer man lidt selv afh. af hvor meget mel man tilsætter. Jo bedre man bliver til at styre dejen under "udtrækningen" jo mindre mel behøver man (til en vis grænse). Hvis du er ny med pizza, så lav den på den tørre side.

Ikke helt ny.... Har skam været på Freds kursus 2 gange :-) og gør det gerne igen, bare fordi det er pisse hyggeligt.

Per

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 16. nov 2014, 19:22

Så tror jeg bare du skal holde dig til Freds opskrift, men blot substituere melet. Så kan du justere lidt på mængderne så den får den konsistens som du kender fra Freds kurser.

Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 17. nov 2014, 07:08

Prause, nu hvor du rører den på assistenten, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad hastighed du kører på og om du bruger dejkrog eller rulle?
For hvis jeg giver min dej 25 min, så oplever jeg at den bliver for varm (til koldhævet dej)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 17. nov 2014, 18:51

Lars8000 skrev:Prause, nu hvor du rører den på assistenten, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad hastighed du kører på og om du bruger dejkrog eller rulle?
For hvis jeg giver min dej 25 min, så oplever jeg at den bliver for varm (til koldhævet dej)

Ja, det gør den desværre. Jeg kører den på ret lav hastighed. Knappen står vandret. Jeg bruger vand fra køleren hvis det skal hæve natten over (hvis jeg husket det) og så på køl med det samme. Men jo den bliver klart varmere i løbet af æltningen.
Jeg bruger kun krog og laver nogenlunde samme mængde hver gang, ca 800ml.vand.

Tilbage til "Brød og kager"