Hvordan vakuumpakke rugbrød

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
nek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hvordan vakuumpakke rugbrød

Indlæg#1 » 16. mar 2015, 18:35

Det sker, at jeg får bagt for meget rugbrød, så jeg tænkte, at jeg kunne fryse et helt eller et halvt brød efter først at have vacuumpakket det. Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt det er smart at suge luften ud af posen, for jeg kan bedst lide mine rugbrød porøse - dvs ikke alt for fast i krummen. Og så kunne man jo forestille sig, at vacuum ville få "luftkanalerne" til at klaske sammen. Skal jeg bare nøjes med at komme dem i posen og så forsegle? Hvis nogen har et bud på optøningen - køleskab/ikke køleskab, i posen/ud af posen osv. vil jeg da gerne høre det også.
Bedste hilsener Niels

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Hvordan vakuumpakke rugbrød

Indlæg#2 » 16. mar 2015, 19:45

Jeg plejer altid med vilje at bage rigeligt, og smide det "overskydende" i fryseren, jeg putter det bare i en almindelig frysepose, slår knude på, eller lukker med en poselukker (de der plastik klemme ting fra ikea) det har aldrig givet mig problemer, men jeg vil da ikke udelukke at det er bedre at vacumpakke dem, der må andre øse ud af deres erfaringer :-)
Jeg plejer bare at tø dem op på køkkenbordet natten over i posen.
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 16. mar 2015, 21:00

Luske skrev:vil da ikke udelukke at det er bedre at vacuum pakke dem
Vakuum pakning er ikke den bedste løsning. Det er vanskeligt at vakuum pakke med så lidt tryk at skiverne ikke bliver presset sammen, og jeg synes heller ikke at det er nødvendigt at bruge dyre vakuum poser lige til det formål.

Jeg bager gerne to brød ad gangen, og da vi kun er to bliver det til en del pakker med 8-10 skiver i hver.

For at undgå at skiverne samler is pakker vi først portionerne i husholdnings film og derefter i alm. frysepose.
Hvis du har en vakuum pakker som kan svejse uden vakuum og stoppes efter kort tid så kan du evt. svejse fryse poserne.

------------------------------------------------------------

Hvis du ønsker ekstra god hæve evne og holdbarhed som på industriens brød, så kan du overvejse at bruge
PB Helsinge's ( min ) Bagehjælp

Se evt. her hvis ikke du før har læst om den :

viewtopic.php?f=131&t=32251

Bagehjælp Info.pdf
(40.84 KiB) Downloadet 87 gange
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 16. mar 2015, 21:16

PB Helsinge skrev:
Luske skrev:vil da ikke udelukke at det er bedre at vacuum pakke dem
Vakuum pakning er ikke den bedste løsning. Det er vanskeligt at vakuum pakke med så lidt tryk at skiverne ikke bliver presset sammen, og jeg synes heller ikke at det er nødvendigt at bruge dyre vakuum poser lige til det formål.

Jeg bager gerne to brød ad gangen, og da vi kun er to bliver det til en del pakker med 8-10 skiver i hver.

For at undgå at skiverne samler is pakker vi først portionerne i husholdnings film og derefter i alm. frysepose.
Hvis du har en vakuum pakker som kan svejse uden vakuum og stoppes efter kort tid så kan du evt. svejse fryse poserne.

------------------------------------------------------------

Hvis du ønsker ekstra god hæve evne og holdbarhed som på industriens brød, så kan du overvejse at bruge
PB Helsinge's ( min ) Bagehjælp

Se evt. her hvis ikke du før har læst om den :

viewtopic.php?f=131&t=32251

Bagehjælp Info.pdf

Som skrevet plejer jeg heller ikke at vacumpakke dem, det var trådstarter der var inde på at vacumpakke dem :-)
Jeg fryser dem i øvrigt ned som halve rugbrød, det passer lige til vores forbrug med et halvt brød ad gangen, en af grundene til at jeg selv bager, er netop at det efterhånden ikke er til at opdrive ordentligt rugbrød i et helt stykke, og jeg synes at de skiveskårede man køber, ret hurtigt bliver tøre og kedelige, men når man fryser dem i skiver som du gør, så formoder jeg også at du tager dem op af fryseren i små mængder så de ikke ligger og bliver tøre :-)

Jeg har allerede en pose af din bagehjælp liggende, men har bare ikke lige spekuleret på at bruge den i mine rugbrød, men det skulle jeg måske prøve næste gang så, tak for tippet :-)
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Tilbage til "Brød og kager"