Min pizzadej driller

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
Plaffe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Min pizzadej driller

Indlæg#1 » 4. maj 2015, 21:47

Hej fora.
Jeg går og eksperimentere, som så mange andre herinde, med at lave den perfekte pizza. Problemet lige nu er min dej, jeg bruger fredstone pizzadej opskrift, dog bruger jeg 20% durummel i stedetfor ren tipo00. Det bliver rørt sammen på en assistent ankersrum, fedtet ikke klistret i ca 15-20min. Dejen føles lækker og smidig, den hæver som den skal og den bliver også lavet dagen i forvejen. Egentlig synes jeg jeg gør som alle i kloge hoveder skriver man skal.
Problemet er at når jeg skal trække den ud, så er den som et elastik, jeg kan sagtens trække den uden der går hul, men når jeg har trukket den til grænsen, så trækker den sig helt vildt sammen igen, nogle der kan fortælle hvad jeg gør forkert?
På forhånd tak.
Torben.

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Min pizzadej driller

Indlæg#2 » 4. maj 2015, 22:03

En tråd der tilsyneladende handler om samme problem - måske er svaret i den
viewtopic.php?f=81&t=25817

Ib M

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 4. maj 2015, 22:25

Plaffe skrev:Hej fora.
Jeg går og eksperimentere, som så mange andre herinde, med at lave den perfekte pizza. Problemet lige nu er min dej, jeg bruger fredstone pizzadej opskrift, dog bruger jeg 20% durummel i stedetfor ren tipo00. Det bliver rørt sammen på en assistent ankersrum, fedtet ikke klistret i ca 15-20min. Dejen føles lækker og smidig, den hæver som den skal og den bliver også lavet dagen i forvejen. Egentlig synes jeg jeg gør som alle i kloge hoveder skriver man skal.
Problemet er at når jeg skal trække den ud, så er den som et elastik, jeg kan sagtens trække den uden der går hul, men når jeg har trukket den til grænsen, så trækker den sig helt vildt sammen igen, nogle der kan fortælle hvad jeg gør forkert?
På forhånd tak.
Torben.

Hej Plaffe :-)

For det første skal du rose dig selv rigtig meget, for hvis din dej er som du beskriver, så har du æltet dejen PERFEKT. .1%¤
Det eneste "problem" du har er, at du skal lade dejen hvile i 5 min. - tildækket med plastik, inden du trækker den helt ud. :-)
I selve æltningen har du udnyttet proteinerne (elastikken) optimal og derfor er det vigtig, at du lader den hvile i selve forarbejdtningen.
Prøv det, træk evt. den første pizza ud, i det øjeblik den "trækker sig sammen" så læg den tildækket til side og begynd derefter på pizza nr. 2 - lad dem ligge i min. 5 min. og du vil opleve en meget stor forskel. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Emneforfatter
Plaffe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 5. maj 2015, 21:03

Super Frederik.
De tyder jo som en simpel og let løsning, den ser jeg frem til at afprøve.
Tusind tak for hjælpen.
VH Torben.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 6. maj 2015, 12:11

Plaffe skrev:Super Frederik.
De tyder jo som en simpel og let løsning, den ser jeg frem til at afprøve.
Tusind tak for hjælpen.
VH Torben.

Hej Torben

Skulle det nu ske, at dejen er stram efter 5 min. hvile, så lad den endelig ligge yderligere i f.eks. 10 min. der sker intet ved det - tværtimod. :-)

Når jeg bruger Manitobamel i "her og nu dejen" er det sket flere gange - efter 2 timers hævning af bollerne, at dejen har været SÅ STRAM, at det har været nødvendig at lade den 1/2 udtrukne dej/pizza hvile i yderligere 20 min.
Husk ALTID, at tildække en dej der hviler med plastik. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

peter-blik
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 7. maj 2015, 09:32

Hej

Har også haft mine kvaler med pizza-dejen :-?
Har fundet ud af at, man skal tage ud og ligge i længere tid, så den faktisk er lun, så kan man få den dejlig rund også uden at den trækker sig..

Fred, takker forresten for dine gode indslag og opskrifter
Mvh. Peter

Tilbage til "Brød og kager"