Valg af rugbrødsform

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.

Emneforfatter
Hippo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Valg af rugbrødsform

Indlæg#1 » 15. feb 2016, 20:02

Jeg skal have ny rugbrødsform, og jeg vil høre, om I har nogle erfaringer?

Umiddelbart skal det ikke være forme i ren silicone, da jeg ikke synes, de er 'stabile' nok. Det kan selvfølgelig også være, at jeg bare har været uheldig.

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Valg af rugbrødsform

Indlæg#2 » 15. feb 2016, 20:10

Jeg bruger en Eva professionel
Den har holdt ganske godt
Kan dog ikke tåle opvaskemaskine men slipper stadig brødet nu på 5 år
Ca et brød om ugen
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 15. feb 2016, 21:50

nunni skrev:Jeg bruger en Eva professionel
Den har holdt ganske godt
Kan dog ikke tåle opvaskemaskine men slipper stadig brødet nu på 5 år
Ca et brød om ugen

+1

Pengene værd.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

JetteM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 15. feb 2016, 22:17

Jeg har haft mine Eva forme i mere end 20 år. De fungerer stadig upåklageligt og ser næsten nye ud. De er også glimrende at bage sandwichbrød i.
mvh Jette

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 15. feb 2016, 22:48

Mine Eva forme er også mere end 20 år gamle. Nul sæbevand i dem og de blive ved med at virke.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. feb 2016, 07:44

Eva er det eneste rigtige. Mine er 15 år gamle og så gode som nye.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 16. feb 2016, 09:38

Noget siger mig at Eva ikke er hvad det har været.

Efter at have haft 2 Eva profession forme som begge gik i stykker i belægningen inden for 2 år fra produktion, har vi droppet Eva til fordel for sådan en [url][http://www.imerco.dk/køkkenudstyr/bageudstyr/bageform/cook-baker-rugbroedsform-aluminium-31-cm?id=100329109/url]

Foreløbig har vi kun haft den et par måneder, men den virker mindst lige så godt som Eva og prisen er kun ca. Det halve af hvad en Eva koster.

Det skal dog retfærdigvis siges at jeg ikke ved om der er kommet styr på tingene igen hos Eva, da de forme vi havde var produceret i hhv. 2011 og 2013
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Moja
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 16. feb 2016, 17:46

Rubrødsform med sliplet belægning proff fra kunst og køkkentøj er super og du kan få låg til hvilket jeg syntes fungerer perfekt ved bagning af rugbrød.... Vandt i øvrigt test lavet i politikken med flere længder ifht silikoneformene.... Har i øvrigt også haft eva hvilke var ok men ikke sammenlignelig med den anden....

Brugeravatar

SimonP
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 16. feb 2016, 19:18

eva solo rugbrødsform med silikone belægning, slipper brødet let, ingen rengøring. Min kører på 4 år uden problemer. Bruger den 2 gange om ugen.
Mvh

SimonP
-- -- -- -- -- -- --

faron
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 16. feb 2016, 22:22

Har brugt Eva forme - men er gået fra dem igen. Belægningen holder ikke.

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 20. feb 2016, 06:48

faron skrev:Har brugt Eva forme - men er gået fra dem igen. Belægningen holder ikke.

Samme oplevelse hér! Dem der købte Eva for 10-20 år siden har stadig glæde af produkterne. Vi andre der har købt indenfor de seneste 5 år købet noget lort. Det gælder både bredformat og gryder her i huset!

Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 20. feb 2016, 11:39

Det er ret interessant at der tilsyneladende er et voldsomt fald i kvaliteten inden for de sidste 5-10 år - men også ret trist. Jeg kan ikke befri mig fra den tanke at det er helt bevidst, for hvem køber en ny form hvis den 20 år gamle fungerer helt uden problemer (= manglende omsætning)?På den anden side, hvem gider at købe produktet når det ikke holder?

I øvrigt kan jeg se at der findes flere eva rubrødsforme, den jeg er begejstret for er denne: http://www.evasolo.com/Bageartikler/Rug ... rm/231630/

IKKE DENNE http://www.evasolo.com/Bageartikler/Rug ... prog=dansk - det er noget lort.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 20. feb 2016, 12:53

Ja det er den første du linker til. Mon det er den, der har fået et dårligt rygte nu?
/Albert

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 20. feb 2016, 13:25

Vi var også ret glade for den første prause linker til, men glæden stopper altså efter en tid når den indvendige belægning begynder at falde af, hvilket i øvrigt sker påfaldende tæt på garantiens udløb.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 20. feb 2016, 15:28

Ja det er sørgeligt, at mange ting idag bliver designet til at blive til affald efter en defineret tid. Det er ressourcespild.
/Albert

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#16 » 20. feb 2016, 17:10

Jeg følger lidt med da jeg selv skal have fundet nogle rugbrødsforme og vil derfor gerne høre jeres erfaring med bøgetræsramme forme..?

Brugeravatar

mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 20. feb 2016, 17:30

Jeg har brugt dem fra kunst og Køkkentøj i et par år. Først havde jeg en model, der var beklædt med silikone, men det blev lige så stille revet i stykker af de hårde spidser rugbrød får i skorpen. Så de blev byttet ud med disse, som jeg har været ovenud tilfredse med: http://www.kunstogkokkentoj.dk/details. ... 0&vognnr=0 - de slipper brødet let, holder rigtig godt og er lette at gøre rene.

For et stykke tid siden fik jeg lyst til at prøve noget nyt, og ønskede mig bageforme i træ, og jeg fik to af slagsen fra Aurion i julegave. De kræver en ret stor indsats med klargøring og indsmøring en uge op til første gang de tages i brug, og skal også smøres ind i olie dagen før brug de første par gange, indtil de er bagt til, ligesom det bliver anbefalet at smøre dem godt med smør, inden dejen hældes i til hævning, for at formen slipper let. Når brødet er bagt sidder der en smule rester, der skal skrabes af, helst med det samme, før det tørrer ind og bliver stenhårdt.

Er jeg så glad for træformene? Umiddelbart ja. Jeg tror jeg har bagt rugbrød i dem 4 gange nu, og skal igang igen i aften, hvor jeg også vil bage dem i træformene i morgen. Brødene får en sprød bund og top, og meget bløde sider, hvor der er kontakt til brødet. Selve brødet er utrolig saftigt og lækkert. Gør det noget for smagen? Njae. Det ved jeg faktisk ikke helt. Men jeg kan bare rigtig godt lide tanken om at bruge træ til at bage med. De er så absolut ikke særlig brugervenlige sammenlignet med de forme jeg linker til ovenfor, men jeg satser på, at det bliver bedre med tiden, når de er bagt til.

Man kan vidst få låg til, men da jeg ikke brugte låg til mine andre forme, har jeg heller ikke købt låg til disse. Jeg vil også gerne lære dem at kende og få dem bagt ordentligt til, inden jeg prøver andre bagemetoder af i dem.
Træformene kan forresten heller ikke indeholde lige så meget dej, som de andre. At der ikke er nogen bund i bekymrede mig lidt, for ville min relativ bløde rugbrødsdej løbe ud underneden, mens det hævede, men det er noget problem overhovedet.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 20. feb 2016, 18:30

Jeg har som nævnt også nogle gamle EVA, som fungerer fint.

Imidlertid har jeg på det seneste brugt "engangs" aluforme, som dog holder adskillige gange.

Jeg sprayer hver anden gang indersiden af formene let med bagespray, og brødene slipper uden problemer. Formene køber jeg hos Bent via http://www.bagekurset-ribe.dk/kurser/12-webshop/ men de kan sikkert også fås andre steder, blot skal man vide, at de tynde kvaliteter fra supermarkederne ikke er gode.

Jeg har selvfølgelig tænkt over miljøbelastningen ved at anvende disse forme, men foreløbig har formene holdt i hvert fald mindst 12 bagninger, og de er ikke udslidte.

På den baggrund og fordi brødene i størrelse passer fint i vores husholdning, fortsætter jeg ufortrødent.
".

Bubbipapa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 20. feb 2016, 18:55

Har lige købt to af disse, http://www.imerco.dk/køkkenudstyr/bageudstyr/bageform/cook-baker-rugbroedsform-aluminium-23-cm?id=100329110

De er på bud, så det kan jo ikke gå helt galt. Er der nogle der har link til gode opskrifter på rugbrød?

Bo

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 20. feb 2016, 21:47

Bubbipapa skrev:Har lige købt to af disse, [url]http://www.imerco.dk/køkkenudstyr/bageudstyr/bageform/cook-baker-rugbroedsform-aluminium-23-cm?id=100329110[/url]

De er på bud, så det kan jo ikke gå helt galt. Er der nogle der har link til gode opskrifter på rugbrød?

Bo

http://www.bagekurset.dk/media/8528/sof ... pulver.pdf
".

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 21. feb 2016, 09:52

Jeg tror at det der sker med vores produkter er: Kina! En kombination af den kvalitet de kan levere, sammenholdt med den pris vi er villige til at betale. Hvis en form lavet i Kina holder i 5 år og den samme form lavet i Europa holder i 20 år hvor meget dyrere bliver den fra Europa så? Den bliver så dyr at folk tænker "5 år er fint nok"

Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Tilbage til "Brød og kager"