Kamado dele / stumper

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Kamado dele / stumper

Indlæg#1 » 8. sep 2013, 21:01

Hej.
Jeg har fået forespørgsel på, om ikke jeg kunne lave lidt video / billedserie om, hvordan man evt selv kan reparere kamado dele, der er gået i stykker.
Ideen synes jeg er spændende, og kaster mig derfor omgående ud i problematikken.

Nu er problemet bare jeg ingen "itu"kamado dele har, derfor ønsker jeg itu kamado dele til gør det selv reparation.
Jeg forestiller mig revnet dele - dele der har delt sig i flere stykker. Alt har interesse.
Dele der har delt sig i atomer er nok ikke ulejligheden værd at gøre noget ved.
Jeg vil bestræbe mig på at lave reparationer i høj kvalitet, som alle kan lave med et absolut minimum af værktøj og andre underlige tiltag.

Efter reparation må sponsor gerne få sin ting tilbage kvit og frit på nær portoen.

I Aalborg området henter jeg gerne stumperne. Er man bosiddende langt fra Aalborg, er man velkommen til at sende med post evt. eller måske selv komme med stumperne.

Et' af mine kamado reparation projekter kan ses her.

http://www.youtube.com/watch?v=MyIiJF3tBBk
Se mine Grill videoer..

http://www.youtube.com/user/grandkvisten?feature=mhee

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kamado dele / stumper

Indlæg#2 » 8. sep 2013, 21:31

Fru knotten skrev:Hej.
Jeg har fået forespørgsel på, om ikke jeg kunne lave lidt video / billedserie om, hvordan man evt selv kan reparere kamado dele, der er gået i stykker.
Ideen synes jeg er spændende, og kaster mig derfor omgående ud i problematikken.

Nu er problemet bare jeg ingen "itu"kamado dele har, derfor ønsker jeg itu kamado dele til gør det selv reparation.
Jeg forestiller mig revnet dele - dele der har delt sig i flere stykker. Alt har interesse.
Jeg vil bestræbe mig på at lave reparationer i høj kvalitet, som alle kan lave med et absolut minimum af værktøj og andre underlige tiltag.

Efter reparation må sponsor gerne få sin ting tilbage kvit og frit på nær portoen.

I Aalborg området henter jeg gerne stumperne. Er man bosiddende langt fra Aalborg, er man velkommen til at sende med post evt. eller måske selv komme med stumperne.

Hej Svend
Rigtig spændende projekt. Jeg melder mig gerne under fanerne med en revnet Auplex fireboks (er revnet 2 steder :x ). Bor i tidligere Hals Kommune. Hvis du er interesseret kan du lige skrive et par ord her i denne tråd - så kontakter jeg dig. :-D
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."
citat Meathead's website: Amazing Ribs

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 8. sep 2013, 21:39

The Smoker skrev:

Hej Svend
Rigtig spændende projekt. Jeg melder mig gerne under fanerne med en revnet Auplex fireboks (er revnet 2 steder :x ). Bor i tidligere Hals Kommune. Hvis du er interesseret kan du lige skrive et par ord her i denne tråd - så kontakter jeg dig. :-D

Hej

den springer vi da omgående på. Ikke fordi andre ikke må være med - men adresse mm. tager vi lige over pm.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 8. sep 2013, 21:41

Fru knotten skrev:
The Smoker skrev:

Hej Svend

Hej

den springer vi da omgående på. Ikke fordi andre ikke må være med - men adresse mm. tager vi lige over pm.

Sidder klar :-D
The Smoker
"Among my most powerful childhood memories is the seductive scent of sweetly-sauced ribs sizzling and crisping on Dad's grill."

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 8. sep 2013, 21:46

Der skulle være lidt i postkassen :-D
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 8. sep 2013, 22:45

Hej Firebox til reparation er på plads. Flere firebox henvendelse er ikke nødvendig.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

KristianK
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 9. sep 2013, 23:15

Fru knotten skrev:Hej Firebox til reparation er på plads. Flere firebox henvendelse er ikke nødvendig.

Hej Svend,

Længe siden :)

Den grønne vi handlede er revnet fra bunden, op igennem spjældhullet og ca. op midtvejs. Altså i det ydre...
Ved ikke om det er noget. :)

Jeg kan sende dig et par billeder evt?

Mvh.
Kristian

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 10. sep 2013, 08:45

Dejligt at se dig tilbage, Svend. Jeg har "desværre" ingen Kamado som ikke er tip-top, men jeg vil med glæde igen følge dine sjove projekter! .1%¤
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

larslyn
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 10. sep 2013, 09:02

Slutter mig gerne til og siger, glæder mig til at se dine fantastiske håndværksmæssige kompetencer i aktion igen .1%¤
Venlig Hilsen
Lars
outdoor chef "ascona"
performer med gastænding
jbi "juleforhøjer"
genesis e-310 med spyd
ProQ Excel 20
lukket grill til pattesvin
1x1,5mtr. åben grill

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 10. sep 2013, 18:58

KristianK skrev:
Fru knotten skrev:Hej Firebox til reparation er på plads. Flere firebox henvendelse er ikke nødvendig.

Hej Svend,

Længe siden :)

Den grønne vi handlede er revnet fra bunden, op igennem spjældhullet og ca. op midtvejs. Altså i det ydre...
Ved ikke om det er noget. :)

Jeg kan sende dig et par billeder evt?

Mvh.
Kristian

Hej Kristian - ja tiden flyver afsted.

Jeg tror jeg har nok kamado bund at reparere på, men tak for tilbudet.

Kig ind hvis du kommer forbi .1%¤
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 10. sep 2013, 19:02

MartinM skrev:Dejligt at se dig tilbage, Svend. Jeg har "desværre" ingen Kamado som ikke er tip-top, men jeg vil med glæde igen følge dine sjove projekter! .1%¤

Takker Martin
Kan du ikke bare slå et og andet istykker, så der bliver lidt at reparere på ;-)

Firering mangler jeg til reparation, den må du godt give et dask af hammeren .1%¤
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 10. sep 2013, 19:09

larslyn skrev:Slutter mig gerne til og siger, glæder mig til at se dine fantastiske håndværksmæssige kompetencer i aktion igen .1%¤

Takker Lars. I næste uge skulle der gerne være lidt nyt og fortælle, ang. projektet kamado reparation..
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 10. sep 2013, 19:11

Skønt at se dig tilbage Svend. Glæder mig vildt til at se, hvad du nu hitter på :-D
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 10. sep 2013, 19:12

Jeg har en firering som er flækket og en platesetter begge til bge Xl

Før alle jer med primo nu får gejlet hinanden op så er begge skadet selvforskyldte :lol: ;-)

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 10. sep 2013, 20:25

Sofus far skrev:Jeg har en firering som er flækket og en platesetter begge til bge Xl

Før alle jer med primo nu får gejlet hinanden op så er begge skadet selvforskyldte :lol: ;-)

:lol: :lol: :lol:
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 11. sep 2013, 22:38

Sofus far skrev:Jeg har en firering som er flækket og en platesetter begge til bge Xl

Hej
Lige hvad jeg mangler til samlingen "kamado reparation videoer".

Til interesserede.... firebox reparations video uploades lige nu til youtube. Videoen bliver gjort offentlig i morgen aften, hvis alt går vel.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 12. sep 2013, 09:52

Hej

Så skulle der være en stump video.

Det var så min måde at gøre det på, andre vil måske have valgt noget andet.

Jeg valgte at gøre det uden lim da lim sikker vil sprænges igen + det kniber med at holde til varmen.

Med tråd kan man reparere i en uendelighed, tråden jeg brugte er almindelig hegnstråd.

Vil man komme lidt lettere over det, kan man i for eks. biltema få rustfri splitter isedet for at lave dem selv.

Biltema har også rustfri tråd, som holder nok nærmest i uendelig tid.

Reparer man sin firebox, som man opdager revener til, burde den kunne holde i mange år.

Næste video projekt er landet på bordet, en lille auplex mini skal have et plaster på.

Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 12. sep 2013, 11:18

Godt gået, Fru Knotten
Det er da bare genialt!!

Som Piet Hein siger:

Kunsten er ikke at få en idé.
Enhver kan med lethed få to.
Kunsten er den mellem to eller fler ganske almindelige hverdagsidéer at se hvilken en der er go.

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 12. sep 2013, 11:52

God guide, flot arbejde Fru Knotten. Vil helt sikkert hjælpe mange kamado-ejere fremadrettet...
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 12. sep 2013, 12:20

Godt håndværk, og smart løsning! Så kan den jo sådan set flække lige så tosset den har lyst, uden at falde fra hinanden .1%¤
/Martin

Fuglsang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 12. sep 2013, 13:22

Fru knotten skrev:Med tråd kan man reparere i en uendelighed, tråden jeg brugte er almindelig hegnstråd.

Hej Svend

Super. Hvad smurte du fireboxen med til sidst?
Hilsen Birdie NamNam

"Who is General Failure, and why is he reading my drive?"

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 12. sep 2013, 13:37

Hej Svend
Slutbrugeren her siger fantastisk arbejde :-D Nu har jeg jo haft den i hænderne før leveringen - og tro mig - jeg var virkelig bange for at den ville dele sig i flere afdelinger under transporten. Nu glæder jeg mig rigtig meget til at trykke dig i næverne og sige tak - og efterfølgende få Kamadoen fyret op igen. :-D
The Smoker

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 12. sep 2013, 14:25

du gør det bare igen og igen Svend , super flot arbejdet

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 12. sep 2013, 19:12

Hej
Tak til alle :-D

Det jeg smurte den i til sidst er cempexo murfarve. Cempexo er cement baseret.

I dag har jeg haft en lille auplex mini under behandling. Ved den lejlighed tog jeg hængselbåndene af.

i himmelens navn hvor var de spændt unødvendigt hårdt. Det knagede og bragede voldsomt i takt med båndene blev løsnet.
Båndene var stramt så hårdt op, at de havde trukket keramik i stykker lige under båndet, samme problem som det primo har oplevet.

På bagsiden af båndene er der store svejseklatter fra da man monterede bolte til hængsel mm. der rager et godt stykke frem af båndet, og som knuser keramikken når båndet strammes.

Til auplex ejere synes jeg, I lige skulle kontrollere, hvor hårdt skruerne er strammet inden evt alt revner.

Meld gerne tilbage hvor hårdt skruerne var strammet.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

ps2jens
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 12. sep 2013, 20:38

Min mini er kommet i gode hænder .1%¤
Hvad var der så ikke sket, hvis jeg havde spændt båndene efter :shock:
Vi kan alle være glade for at du gider at rep. og lave video [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Mvh Jens.
Deaktiveret efter brugerens ønske den 08.11.2015

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 12. sep 2013, 20:57

ps2jens skrev:Min mini er kommet i gode hænder .1%¤
Vi kan alle være glade for at du gider at rep. og lave video [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Hej
Du kunne ikke have spændt båndet. Boltene var allerede overspændte, resultatet af overspændt bånd kan ses på billedet.

IMG_0262_465.JPG

Men nu har den fået fjedre.

IMG_0275_466.JPG
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

ps2jens
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 12. sep 2013, 21:03

Fru knotten skrev:
ps2jens skrev:Min mini er kommet i gode hænder .1%¤

Hej
Du kunne ikke have spændt båndet. Boltene var allerede overspændte, resultatet af overspændt bånd kan ses på billedet.

IMG_0262_465.JPG

Men nu har den fået fjedre.

IMG_0275_466.JPG

Og boltene vender også rigtigt nu :-)
Mvh Jens.

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#28 » 12. sep 2013, 22:35

Hej

Jeg mangler stadigt en firering og platesetter til reparation.

Som før nævnt, reparationen er gratis, jeg gør det kun for at lave en stump video, som andre "måske" kan have glæde af.
Af erfaring fra mine mange andre videoer på youtube, ved jeg, at inden længe er der tusinder, der har set videoerne, og jeg får et hav af tilkendegivelser gående på, det var lige "den" lille fidus, der manglede for at kunne gøre det selv.

Video fra dagens projekt - reparation "cracket kamado"
En lille kort video som viser hvordan man med få midler (værktøj) kan reparere sin cracket kamado.

Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#29 » 13. sep 2013, 05:31

Beklager havde ikke set dit svar :oops:
Kan du ikke sende en pb med din adresse så vil jeg få dem op til dig asap.

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#30 » 13. sep 2013, 07:44

Hej

I den første video, lægger du flere lag glasfiber og sliber med sandpapir til sidst. Er det fordi det er en mini, den kun får 1 lag? Og er slibningen kun for syns skyld?

Det er nogle rigtig gode videoer du har lavet. Har allerede været ude og tjekke mine have krukker for revner. Bare for at prøve:). Men ingen revner i dem.

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#31 » 13. sep 2013, 09:44

jim skrev:Hej

I den første video, lægger du flere lag glasfiber og sliber med sandpapir til sidst. Er det fordi det er en mini, den kun får 1 lag? Og er slibningen kun for syns skyld?

Det er nogle rigtig gode videoer du har lavet. Har allerede været ude og tjekke mine have krukker for revner. Bare for at prøve:). Men ingen revner i dem.

Hej
Takker for like :-D

Ups, det var en redigeringssvipser. Den fik 2 lag fiber, det sidst lag er forsvundet i redigeringen af filmen.
Sandpapiret, jeg synes jeg fik det lagt så pænt på at sandpapir var overflødigt.

Jeg tror den var sprunget fordi båndet var voldsomt spændt. Under opvarmning skal ting kunne gi sig, forsøger man at spærre for udvidelse, sker der andre ting og sager. Bare se på vand, når det fryser til is, det er ufattelige kræfter der er på spil, når det udvider sig.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

jordsmeden
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 13. sep 2013, 10:30

Rigtig flot arbejde Svend.

Ved at glasfiberen bliver helt lukket inde , må man antage at der ikke sliper mikrofibre ud på ens bøffer. .1%¤

himselfish
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 13. sep 2013, 21:38

Fru knotten skrev:Hej

Så skulle der være en stump video.

Det var så min måde at gøre det på, andre vil måske have valgt noget andet.

Jeg valgte at gøre det uden lim da lim sikker vil sprænges igen + det kniber med at holde til varmen.

Med tråd kan man reparere i en uendelighed, tråden jeg brugte er almindelig hegnstråd.

Vil man komme lidt lettere over det, kan man i for eks. biltema få rustfri splitter isedet for at lave dem selv.

Biltema har også rustfri tråd, som holder nok nærmest i uendelig tid.

Reparer man sin firebox, som man opdager revener til, burde den kunne holde i mange år.

Næste video projekt er landet på bordet, en lille auplex mini skal have et plaster på.

Har netop forsøgt på en Auplex mini. Perfekt resultat! Jeg brugte kobbertråd i stedet. Det er ikke så stærkt som hegnstråd .Men om det er en fordel eller ej må tiden vise. På den ene side holder det nok knapt så længe som hegnstråden og på den anden side giver det sig måske lidt mere i stedet for at sprænge keramikken.

Fremgangsmåden er dog såre simpel og med hjemmelavede splitter tog det omkring en halv time på sådan en lille grill.

Brugeravatar

Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#34 » 11. nov 2013, 22:12

hvordan vurderer du risikoen for at Auplexen revner igen (evt et andet sted) efter sådan en reperation?

Tror du at revnerne kun skyldes at beslag er overspændt?

jeg har en revnet XL, og tænker om den kan få et nyt liv uden bekymringer, hvis jeg får givet den sådan en tur?
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

Emneforfatter
Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#35 » 11. nov 2013, 22:26

Nikodk skrev:hvordan vurderer du risikoen for at Auplexen revner igen (evt et andet sted) efter sådan en reperation?

Tror du at revnerne kun skyldes at beslag er overspændt?

jeg har en revnet XL, og tænker om den kan få et nyt liv uden bekymringer, hvis jeg får givet den sådan en tur?

Hej Om det vil revne igen er jo svært at sige.
Som udgangspunkt, limen tåler over 1000 grader og fibren som er af glas kan ikke brænde, så mon ikke det holder, som det skal.

Jeg er ret overbevist om, at et hængselbånd som er så overspændt, som jeg oplevede er ikke hensigtsmæssigt, nettop fordi keramikken ikke kan arbejde frit.
Hvorfor ikke prøve, det koster jo ikke det helt vilde.
Se mine Grill videoer..

M.v.h. Svend..

Brugeravatar

ps2jens
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 11. nov 2013, 22:53

mini`en som Svend limer på youtube videoen er min, og den har holdt siden uden yderligere revner eller andre problemer .1%¤
Mvh Jens.

Brugeravatar

elleh@ge
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#37 » 15. nov 2013, 22:30

Hej Svend.
Har en XL'er som har fået 2 revner. hvor købes limen du har brugt i reparationsvideoen??
Ved at google den har jeg kun fundet en producent/importørside.
+ + + + + + + + +
Kim

SAfire
Weber Q300
Weber One touch platinium
Weber Smokey Joe
Auplex Kamado XL

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#38 » 15. nov 2013, 22:34

elleh@ge skrev:Hej Svend.
Har en XL'er som har fået 2 revner. hvor købes limen du har brugt i reparationsvideoen??
Ved at google den har jeg kun fundet en producent/importørside.

Hej Kim,

det er denne

http://www.hedestoker.dk/1075_ovnkit.html

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

The Smoker
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#39 » 16. nov 2013, 09:55

Jeg vil da lige skrive en tak igen til Svend eller Fru Knotten. Han reparerede jo min fireboks til Auplex XL. Den havde 3 alvorlige revner som det ses på You Tube-filmen. Jeg har nu grillet i den ca 10 gange siden rep. Og jeg kan faktisk stadig knap nok ane hvor de 3 revner findes. Så rep-metoden må siges at være sublim. Tak endnu engang Svend .1%¤ .1%¤
The Smoker

Tilbage til "Kamado keramisk grill"