Kamado grill bliver ikke rigtig varm

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Darthlars
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Kamado grill bliver ikke rigtig varm

Indlæg#1 » 30. apr 2015, 21:15

Hej GG

Jeg er stadig nybegynder inden for kamado og jeg har lidt problemer med at få min Primo rund, sådan rigtig varm.
Den har svært ved, at komme op over 250 grader også selv om den har været tændt i langt over 1 time.
Både top- og bundspjæld står fuldt åbne. Der er masser af kul i grillen og de gløder lystigt.

Jeg kan nemt få den op over 300 grader hvis den også får et lille stykke brænde, men det burde vel ikke være nødvendigt?
Skal spjældene stå anderledes for mere varme? Har prøvet lidt forskelligt uden jeg er blevet synderlig klogere på det.

Mvh. Darthlars

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Kamado grill bliver ikke rigtig varm

Indlæg#2 » 30. apr 2015, 22:20

Hej. Jeg har også en Primo Rund bl.a., og den bliver 450 grader når den får lov. Jeg laver feks Pizza på 45 sekunder på netop den grill.

Det er afgørende hvordan du loader kullene, og at du bruger kul af god kvalitet. Du er velkommen til at se hvordan jeg bruger min, det er vist ret tæt på.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 30. apr 2015, 22:50

Der er 2 løsninger på det , 1 dit kul er fugtigt 2 dine lufthuler i bunden er lukket til .

Det kan kun være en af de 2 ting

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 30. apr 2015, 23:56

Tibbil skrev:Der er 2 løsninger på det , 1 dit kul er fugtigt 2 dine lufthuler i bunden er lukket til .

Det kan kun være en af de 2 ting

Normalt god optænding herhjemme både sommer og vinter, små lufthuller i siden tilstoppet?

Mvh Søren
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Emneforfatter
Darthlars
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 1. maj 2015, 06:32

Har lige renset den der til morgen. Jeg er ret sikker på hullerne var tilstoppet.
Når jeg har brugt den, har jeg bare toppet den op med kul, for så var jeg da sikker på den havde nok ;-) Det har dog samtidig også gjort, at jeg ikke har kommet tilstrækkeligt ned i bunden med askerageren.
Jeg bliver nok nødt til at lave mig en test-pizza igen her en af dagene :P

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 1. maj 2015, 13:56

Darthlars skrev:Har lige renset den der til morgen. Jeg er ret sikker på hullerne var tilstoppet.
Når jeg har brugt den, har jeg bare toppet den op med kul, for så var jeg da sikker på den havde nok ;-) Det har dog samtidig også gjort, at jeg ikke har kommet tilstrækkeligt ned i bunden med askerageren.

Så er det ikke så mærkeligt. Du kan toppe op med kul 3-4 gange, men så skal du have alt ud. Hvis du skal lave pizza kan du ikke toppe op, men skal have alt ud.

Her er hvad jeg gør:
Tag alt ud. Smid de gamle kul i en sold, og ryst dem fri for aske. Et system med 2 plastkasser fra Bauhaus kan løse opgaven. Rens al løs aske ud af kamadoen.

Så kommer jeg nogle gode store kulchunks i bunden, så der kan trække luft op. De brugte, men nu rensede kul ovenpå. Så et lag af friske kul øverst. Og fyld bare fireboxen godt op. Så får du 450 grader på 20 minutter hvis det er det du vil have.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Emneforfatter
Darthlars
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 1. maj 2015, 20:46

lractbird skrev:
Darthlars skrev:Har lige renset den der til morgen. Jeg er ret sikker på hullerne var tilstoppet.

Så er det ikke så mærkeligt. Du kan toppe op med kul 3-4 gange, men så skal du have alt ud. Hvis du skal lave pizza kan du ikke toppe op, men skal have alt ud.

Her er hvad jeg gør:
Tag alt ud. Smid de gamle kul i en sold, og ryst dem fri for aske. Et system med 2 plastkasser fra Bauhaus kan løse opgaven. Rens al løs aske ud af kamadoen.

Så kommer jeg nogle gode store kulchunks i bunden, så der kan trække luft op. De brugte, men nu rensede kul ovenpå. Så et lag af friske kul øverst. Og fyld bare fireboxen godt op. Så får du 450 grader på 20 minutter hvis det er det du vil have.

Super. Tak for tippet :-) Det prøver jeg lige.

/Darthlars

Tilbage til "Kamado keramisk grill"