Idashøj Kamado grill

Stil spørgsmål til Kamado keramikgrills. Kamado grills laves af mange producenter, og fås i mange farver, størrelser og udformninger.

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Idashøj Kamado grill

Indlæg#1 » 29. jul 2019, 20:34

Halløj

Er pt ved at tænke på at opgradere min grill park, og tænker det her skal være en Kamado grill. Har kigget på både Primo og Joe men synes lige prisen ligger over hvad jeg kan overtale konen til :-D

Fandt derfor frem til denne Kamado og ville derfor hører om der var nogle der kendte til denne kamado grill?

https://www.idashoj.dk/produkt/kamado-large/

Plus når prisen er noget lavere end både Primo og Joe om det er godt?

Brugeravatar

Swopper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Idashøj Kamado grill

Indlæg#2 » 30. jul 2019, 15:43

Hej Christian,

Hvor meget vil du betale? :)

Kenn
En Sulten Mand,
Er En GAL MAND...

Primo Oval XL
Hot-Wok

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 30. jul 2019, 16:26

Hej Kenn

Håbede godt nok at kunne slippe med af sted med pris tæt på det som de vil have på Idashøj. Vil dog gerne lige hører om der var nogle der kendte til denne kamado.

BlackCap
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 30. jul 2019, 17:05

Hvis ikke du vil smide pengene for en Primo, men gerne vil ha en kamado…. ja så er det nok sådan en du skal købe..
Har selv Primo Oval LX, og har ikke på noget tidspunkt fortrudt mit køb.
og ja der er sikket forskel i kvaliteten, det håber jeg der er med de prisforskelle..

Henrik.

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 30. jul 2019, 22:47

Jeg ville ikke være spor bange for at købe en Kamado hos Idashøj. Jeg ved han står 100 % inde for de produkter han sælger.
Henrik

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 31. jul 2019, 09:14

Du kan læse lidt mere om de foskellige mærker her.
viewtopic.php?f=148&t=44522

Der er mange forskellige mærker som laver eller "re-brander" kamado grill. Selv Bauhaus har et mærke som hedder "Bastard" men de sælger ikke kul til den. Så meget for den entusiasme.

Men der er virkelig en kvalitetsforskel i kamado markedet og man får ofte hvad man betaler for hos de kendte mærker.
Det kan være en feature som i den ovale Primo eller som nytænkning i Kamado Joe. Selv Big Green Eeg er begyndt at lancere nye og opdaterede modeller.

Jeg mener selv at Kamado Joe har stået for den største innovation i nyere tid indenfor Kamado. Måske er de endda gået for vidt med deres Pro version. Men på deres standard modeller har de ihvertfald løst de fleste problematikker, når man taler om kamado grill. Kamado Joe kommer med en ny fireboks, som i teorien ikke kan knække. Askeskuffe som sparer noget tid hver gang. De har også lavet en ny top, som er vandtæt og ikke ruster. De kommer med en ny type glasfiber pakning, som siges kan holde længere end de 2-4 år. Til sidst er der den nye modvægt i låget, så folk uden store overarme kan betjene den.

Men alle de ovenstående ting er noget som nok i større eller mindre grad finder vej ned til de billige versioner.

Jeg mener ikke at det er en dårlig start at købe en billig kamado og se om det er noget. Men når den efterfølgende står rusten og skal have ny pakning, så kan det godt være at gensalgsværdien er lav.

Hvis man vil hente i Sverige, så kan en Kamado Joe Classic II købes til 7.700 danske kroner.
Senest rettet af Cyberguyen 31. jul 2019, 10:29, rettet i alt 1 gang.

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 31. jul 2019, 10:28

Jeg er selv den ovenud lykkelige ejer af en Kamado Joe....

Jeg bliver betænkelig når jeg læser at Idashøj Kamado skal "vænnes" til varmen. For mig lyder det som om at de keramiske dele ikke er af ordentlig kvalitet. De skriver at fugten skal drives ud af keramikken. Hvor kommer den fugt fra? Keramikken er forhåbentlig brændt ved mange hundrede grader. Da de pillede grillen ud af ovnen var der ikke noget fugt. Suger keramikken fugt til sig? Og revner den så når der bliver fyret godt op? Det lyder ikke godt i det danske klima....

Der sker rigtig meget med nye modeller hos Kamado Joe - hvis du har mod på en tur til Malmø kan du holde øje med Webhallen.se - de har nogle gange rigtig gode priser på gamle Kamado Joe modeller.

Der er mange ting kvinder ikke forstår: At størrelsen på en højtaler betyder noget for lyden - størrelsen på fladskærme og hvad en ordentlig grill skal koste. Jeg tror man får hvad man betaler for. En god Kamado kan holde i rigtig mange år. Og du kan lave rigtig meget god mad til Konen og resten af familien...

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 31. jul 2019, 16:54

GrillKingMogenstrup skrev:Jeg er selv den ovenud lykkelige ejer af en Kamado Joe....

Jeg bliver betænkelig når jeg læser at Idashøj Kamado skal "vænnes" til varmen. For mig lyder det som om at de keramiske dele ikke er af ordentlig kvalitet. De skriver at fugten skal drives ud af keramikken. Hvor kommer den fugt fra? Keramikken er forhåbentlig brændt ved mange hundrede grader. Da de pillede grillen ud af ovnen var der ikke noget fugt. Suger keramikken fugt til sig? Og revner den så når der bliver fyret godt op? Det lyder ikke godt i det danske klima....

Der sker rigtig meget med nye modeller hos Kamado Joe - hvis du har mod på en tur til Malmø kan du holde øje med Webhallen.se - de har nogle gange rigtig gode priser på gamle Kamado Joe modeller.

Der er mange ting kvinder ikke forstår: At størrelsen på en højtaler betyder noget for lyden - størrelsen på fladskærme og hvad en ordentlig grill skal koste. Jeg tror man får hvad man betaler for. En god Kamado kan holde i rigtig mange år. Og du kan lave rigtig meget god mad til Konen og resten af familien...

Hvis min Primo har stået længe uden at blive brugt, er der også fugt i låget, hvilket viser sig ved at den "sveder" når der så igen bliver tændt op. Den står ude hele året uden overtræk uden problemer :P

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 31. jul 2019, 17:41

Da jeg købte min Primo, fik jeg også anbefalingen ikke at fyrre op på fuld knald ved første optænding, da der kunne være noget fugt i keramiken. "damp" har kræfter nok til at drive et lokomotiv mm. Så det er nok ganske fornuftigt at opfordre til at kamadoen skal "vænne" sig til de høje temperaturer. Men 1 eller 2 gange optændinger burde nok kunne gøre det.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 4. aug 2019, 11:11

Valgte at købe denne grill og er godt tilfreds med den som første kamado grill.

Vil dog hører om der var nogen der vidste om man kunne dette setup i DK?

Screenshot_20190804-110725.jpg

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 5. aug 2019, 14:40

Det er en tro kopi af Divide and Conquer systemet udviklet af Kamado Joe.

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 5. aug 2019, 16:51

Ja kan også se The Bastard garn lignende system i deres Kamado grill også. Tænkte derfor om nogle vidste om man kunne købe dette rack system herhjemme med 2 halve heat deflectors?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 6. aug 2019, 00:14

Det billigste sted jeg kender er Webhallen.com - men det skal så hentes i Sverige.

Det er på tilbud i øjeblikket til 46 cm modellen: 215 SEK er ca. 150 DKK.
https://www.webhallen.com/se/product/21 ... lassic-Joe

Hest deflectors koster for 2 stk. 449 SEK = 312 DKK.

Halvmåne risten koster pr stk. 329 SEK = 229 DKK
https://www.webhallen.com/se/product/23 ... lassic-Joe

Halvmåne støbejernsplade kan godt anbefales, da jeg har den selv .1%¤

Billede

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 6. aug 2019, 06:57

Ja det er en rigtig god pris, desværre sender de ikke ud :cry:
Sverige kommer jeg ikke lige af sted til, så kan være det ender med jeg skal bestille det hjem fra USA.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 6. aug 2019, 11:03

Det findes da overalt inden for EU, så det kan da ikke betale sig at købe det i USA.

Søg på Kamado Joe Flexible Cooking Rack eller kjfcr

Emneforfatter
Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 6. aug 2019, 12:58

Ja fandt den også Homeshop.dk, selvom jeg egentlig har været forbi deres side et par gange :shock:

Så nu er Kamado Joes divide and conquer system bestilt .1%¤

Tilbage til "Kamado keramisk grill"