Tips til bygning af egen røgeovn

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Tips til bygning af egen røgeovn

Indlæg#1 » 18. aug 2011, 10:07

Hej Grillguru-folk,

Vi er i familien ved at bygge vores egen røgeovn, og selvom det meste stadig er på tegnebrættet er der alligevel et par ting vi lige vil vende med det professionelle madfolk inden vi går i gang. Vi planlægger følgende til vores koldt-røgeovn;

• En udendørs røgeovn bygget af std. røde mursten
  • Inventar i røgeovnen hænges/placeres på grillriste inde i røgeovnen
  • Selve røgeovnen vil være U-formet med skarpe kantet (eller en firkant uden én af siderne)
  • Døren til røgeovnen laves af træ
  • Øverst i røgeovnen placeres et spjæld
  • Røgen kommer ind i bunden af røgeovnen fra et rør
  • Røg-udviklen kommer fra en "boks" vi laver med en gryde der står over et varmeelement (kogeplade)
  • Det hele overdækkes af halvtag, samt får fundament sten
- der er vedlagt en grov digital tegning over installationen

Vi er i tvivl om hvorvidt røgudvikling med gryde over kogeplade er optimal og/eller kan forårsage problemer - hvad har i andre af erfaring her. Og så er vi selvfølgelig interesseret i hvis i kan finde eventuelle førstegangs-fejl i vores setup.

Håber i kan hjælpe :-)
Vedhæftede filer
røgeovn.jpg

403pks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Tips til bygning af egen røgeovn

Indlæg#2 » 18. aug 2011, 10:58

Hej

Sidste år stod jeg selv med udfordringen i at bygge en rygeovn. Der er jo mange forhold at tage stilling til i sådan en proces!!!! Jeg havde været på røgekursus hos Lyng/frue og kunne rigtig godt lide at arbejde med deres hjemmebyggede rygeovn. Deres ovn havde dog ikke et koldrøgs modul, men det "designede" jeg selv.

De har lavet en guide i deres bog om hvordan deres ovn var bygget (kan varmt anbefales), så det gik jeg frisk igang med. På billedet har jeg endnu ikke forbundet koldrøgsmodulet med selve ovnen, men det gøres let og bedst med et aluminium flexrør. Hvis du har spøgsmål til byggeprocessen, så skriv endelig

Her er mit endelige resultat og den fungerer perfekt:
Vedhæftede filer
Rygeovn.jpg

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 18. aug 2011, 11:02

Det er virkelig gennemført det der! :shock:
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

mowgli
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 18. aug 2011, 11:02

403pks skrev:Hej

Sidste år stod jeg selv med udfordringen i at bygge en rygeovn. Der er jo mange forhold at tage stilling til i sådan en proces!!!! Jeg havde været på røgekursus hos Lyng/frue og kunne rigtig godt lide at arbejde med deres hjemmebyggede rygeovn. Deres ovn havde dog ikke et koldrøgs modul, men det "designede" jeg selv.

De har lavet en guide i deres bog om hvordan deres ovn var bygget (kan varmt anbefales), så det gik jeg frisk igang med. På billedet har jeg endnu ikke forbundet koldrøgsmodulet med selve ovnen, men det gøres let og bedst med et aluminium flexrør. Hvis du har spøgsmål til byggeprocessen, så skriv endelig

Her er mit endelige resultat og den fungerer perfekt:

:shock: Det er godt nok et meget flot resultat........ .1%¤
Medlem af Natteravnene, Grill entuiast, og far til tre

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 18. aug 2011, 11:21

Det ser godtnok helt perfekt ud. Har du titlen på bogen - så vil vi lure lidt i den. Din egen installation, er ovnen muret op eller er den bygget af skære-blokke (du ved, de hvide beton-agtige sav-bare blokke) ? Jeg kan se der er et udtag i siden på ovnen - er det til at føre slange over til koldrøgning?

Dine døre ser rigtig rigtig flotte ud - er de købt i løssalg eller specialfremstillede (og tør du løfte prisen på dem?)

Mange tak for dit billede - stor inspiration !

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 18. aug 2011, 11:22

TAK fordi du lige ødelagde mit humør.. Nu gider jeg da ikke eje eller have den rygeovn fra eBay efter jeg har set hvor flot et resultat du har hjemme i haven.. :-)

Super lækkert lavet..
Med venlig hilsen,
Thomas

403pks
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 18. aug 2011, 12:29

stofferm skrev:

Det ser godtnok helt perfekt ud. Har du titlen på bogen - så vil vi lure lidt i den. Din egen installation, er ovnen muret op eller er den bygget af skære-blokke (du ved, de hvide beton-agtige sav-bare blokke) ? Jeg kan se der er et udtag i siden på ovnen - er det til at føre slange over til koldrøgning?

Dine døre ser rigtig rigtig flotte ud - er de købt i løssalg eller specialfremstillede (og tør du løfte prisen på dem?)

Mange tak for dit billede - stor inspiration !

Hej Igen

Først, mange tak for ros!!!! Bogen hedder "Røgning, for smagens skyld" Link:http://www.lyng-frue.dk/boeger/roegebog/. Ja, jeg har bygget den i de hvide "beton-agtige sav-bare" :-). Det er jo super nemt at arbejde med, men også et meget porøst materiale som suger fugt. Men bare du pudser udvendigt og ligger ildfaste sten i brændkammeret, så er det ingen problem. Udtaget på siden af ovnen er rigtig nok til at sætte en alu flexslange på over til koldrøgskammeret. Jeg tager røret af og sætter en prop i udtaget når jeg ikke koldrøger. Dørene har jeg fået den lokale smed til at lave.....Han er rigtig flink, så han skulle kun have 1000 kr. + 4 spegepølser i bytte for alle 3 låger. :-D

Som inspiration, brugte jeg også denne plantegning http://www.slagteren.net/readarticle.php?article_id=97

Jeg mener jeg har gemt Plantegningen til min egen ovn. Så hvis du overvejer at bygge ovnen, så send mig en PM og jeg vil scanne tegningen ind og maile....(hvis jeg altså kan finde den :-D ) Jeg kigger efter den når jeg kommer hjem fra Døgnvagt i morgen.

Hilsen

Peter

Brugeravatar

ravns14
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 1. sep 2011, 20:43

hejsa jeg syndtes at det er en kanon røgeovn som du der har lavet. kunne du ikke også tage nogle foto af den indvendigt ( med dørene åben samt hvorledes du får røgen op i røgerummet .1%¤ .1%¤ .1%¤

hvorledes hænger du dine røgvarer op i ovnen
Ravns14

One-touch 57 cm.
Weber grill starter
weber termometer
weber grill bestik
JBI Smoker
Weber Kyllingholder.
Reykja Røgeovn
hjemmelavet rustfri rygeovn

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"