Røget ål

Alt om pølsefremstilling, pålæg, saltning m.v.
Brugeravatar

Emneforfatter
hoffer
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Røget ål

Indlæg#1 » 3. dec 2013, 17:06

hej til alle, nogen som ved hvor man kan købe røget ål til rimelige penge - de er ikke så lette længere
at få fat i. bor i kbh området men vil da gerne køre lidt efter det hvis muligt :)
Hoffer
2670 Greve

Weber Summit S-670
Pizzaria Pronto Pizza grill
Weber OTG 57

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Re: Røget ål

Indlæg#2 » 3. dec 2013, 17:36

Ålen er voldsomt truet på sin eksistens. Det er ubegribeligt at den stadig må fanges. Det ender med en total udryddelse. Det er dybt beklageligt, ikke mindst fordi den er en delikat spise. Den burde fredes omgående. Det har jeg personlig gjort ved ikke at spise ål før bestanden igen er kommet op på et rimeligt niveau.

Det var naturligvis ikke et godt svar på dit spørgsmål, sorry, men jeg benytter enhver lejlighed til at sprede ovenstående budskab. :-(
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 3. dec 2013, 17:53

Ål smager dejligt og de fleste ål, man køber, er opdrætsål. Metro har røgede opdrætsål i avisen, der gælder fra i morgen.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Haubjerg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 3. dec 2013, 18:05

Bertram: Nok er det 'opdræts ål', men de er stadig fanget fra 'naturen' som glasål. Så det mindsker stadig bestanden på sin vis. ;-)
//Martin.

Jeg elsker min sixpack så meget, at jeg må beskytte den med et lager af fedt.

Weber OTP m/gastænding
Weber Smokey Joe

Nickislagter
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 3. dec 2013, 18:40

Det er så også derfor at alle de store supermarkedskæder i dk og vidst også i resten af europa har valgt at have slags stop !
ålen skal reddes og bestanden op hvis det også skal være muligt for vores børn at spise ål om bare få år !!!
så lidt ærgerligt at de stadig sælges i de mindre butikker som ikke vil tage ansvar ! men bare tjene kassen :roll:

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 3. dec 2013, 18:54

Nickislagter skrev:så lidt ærgerligt at de stadig sælges i de mindre butikker som ikke vil tage ansvar ! men bare tjene kassen :roll:

Er Metro en mindre butik. 8) :-?

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 3. dec 2013, 20:00

Haubjerg skrev:Bertram: Nok er det 'opdræts ål', men de er stadig fanget fra 'naturen' som glasål. Så det mindsker stadig bestanden på sin vis. ;-)

Flere af "glasålene" overlever ved opdræt, så det er da positivt, men færre vil overleve i naturen fordi glasål fiskes. Hvis man fandt ud af hvordan man kunne få dem til at gyde i opdræt ville det løse en del - jeg ville elske at kunne få stegte ål igen.. Men indtil videre sker gydningen kun i Sargassohavet. :-(
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

jhjorth
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 3. dec 2013, 20:10

Det er en meget stor del af glasålene der bliver 'voksne' ved opdræt i forhold til id en frie natur.
Det kan faktisk lade sig gøre at stryge ålene og udvikle nye glasålelarver, men man kan endnu ikke holde liv i dem.
Der forskes meget i ål af bl.a. DTU Aqua.

Det sted hvor jeg køber ål, opdrættes de fra glasål og der udsættes en stor mængde tilbage til naturen,
så jeg har ikke dårlig samvittighed ved det. Røgede ål er en gudespise.....
57 OTG Performer med gastænding
og en godt brugt JBI forlænger!
Weber Genesis E 330 gasgrill

Samt en hulens masse tilbehør
såsom bl.a. Stegeplader, Pizzasten og
Kyllingeholder

Nickislagter
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 4. dec 2013, 06:19

Nej self er metro ikke en mindre butik !! ;-) Men det er vel heller ikke hvad man kan kalde en butik fer alle . vel nærmere et engros supermarked (dog med indkøbs mulighed for de fleste alligevel). :?:
beklager hvis nogen er blevet stødt over mit indput til indlægget :oops:

Tilbage til "Røgeri og delikatesser"