Mængde/tid bøgesmuld

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Mængde/tid bøgesmuld

Indlæg#1 » 23. mar 2014, 21:28

Hejsa

Jeg er i gang med at koldrøge en kulmulefilet i min 3 i 1 røg grill med en ProQ coldsmoke generator.

Temp. ligger ligger mellem 10 og 15 grader, så tænker det er ok.

Efter at have siddet og læst frem og tilbage, kunne jeg så læse PB Helsinge skrive at det ikke nødvendigvis er tiden med røg men lige så meget mængden. Nu tænker jeg så at der jo er en begrænset mængde (gram) smuld i min ProQ, men at den umiddelbart røger fisken i 10-12 timer.

Giver det en udfordring ifht. den mængde røg der bliver produceret, hvis den er for tynd, ifht. hvis det nu var 1 kg. der blev omsat over samme tid?

Håber mit spørgsmål giver mig for bare en enkelt eller 2 :) For et eller ande sted vil en ProQ jo blive uanvendelig til koldrøgning, hvis ikke den kan producere den korrekte mængde røg ved koldrøgning.

Mit næste projekt bliver at lave bacon, men vil helst eliminere flest mulige fejl / udfordringer inden start.

Tanken er at jeg får lavet en røgeovn i træ inden næste røgning, så for og imod en 3 i 1 bliver irrelevante i denne sammenhæng :P Røgeovnen bliver lavet i ubehandlet fyrretræ, nok gulvbrædder med fer og not så de er tætte i samlingen.

Mange hilsner

Thomas

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Mængde/tid bøgesmuld

Indlæg#2 » 23. mar 2014, 23:06

Der må PB vidst på banen,tror han er den rette til at svare. Jeg er jo også lidt nysgerrig,selvom mit serveringsfad i rustfri stål fra genbrugsbutikken til 10 kr virker
upåklageligt :-D

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 24. mar 2014, 09:47

TOK skrev:Giver det en udfordring ifht. den mængde røg der bliver produceret, hvis den er for tynd, ifht. hvis det nu var 1 kg. der blev omsat over samme tid?

Hej Thomas

Det lyder som om du er på rette vej.

Man skal selvfølgelig bare tænke over at man ikke kan bruge en opskrift de fx siger 200 g rygesmuld og så gå ud fra det i hhv en pro-Q eller ved at ryge i en rygeovn der er 10 gange så stor.

Hvis du åbner ovnen nu under rygningen og du ser at der er "tæt røg" inde i den, så kan du være helt rolig.
Sorry for at bruge et så vagt begreb som udtrykket "tæt røg". Men sådan er det bare med rygning.
Det er noget man lærer hen ad vejen.

Herudover kommer det jo også an på hvor tørt din fisk er. Jo tørre jo bedre vil den tage mod røgen.

Når din røgning er færdig så put fisken i køleskabet, hvor røgen kan fordele sig i hele kødet fra overfladen hvor den er mest tæt.
Efter 12 el 24 timer kan du smage på den og se om den trænger til mere røg.
Hvis den gør, så giver du den bare en tur mere :-D
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
TOK
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 24. mar 2014, 18:47

Super, umiddelbart er fisken meget pæn efter røgning, tog den ind i morges, og vil tro der har været røg i 10-12 timer, og så har den hængt resten af natten i grillen. Tog den ind i morges kl 7, og derefter har den været pakket ind i film og på køl.

Jeg vil ikke sige at røgen var meget tæt, men der var en ok mængde, hvilket vel er lige så udefinerbart som tæt røg. Venter lige og ser om pb har noget at skulle have sagt [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Men tak for svarene indtil videre :)

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"