hjælp til kold røgning groft smuld.... haster !

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

hjælp til kold røgning groft smuld.... haster !

Indlæg#1 » 30. mar 2015, 16:40

Hej jeg er ny her i forumet
Jeg har brug for lidt hurtig hjælp.
jeg står og skal ryge min nu saltede bacon og mørbrad.... men eneste smuld jeg kunne få fat i var grovt smuld (Ikke Chips eller hvad de hedder :-) ).
jeg har ikke mulighed for at få noget fint smuld før det skal røges.
hvordan griber jeg det an, er det nøjagtig ens eller kan det slet ikke lade sig gøre.

Ser frem til at høre fra jer, og håber virkelig at i kan hjælpe mig.
MVH
Dan

Brugeravatar

Drifter
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: hjælp til kold røgning groft smuld.... haster !

Indlæg#2 » 30. mar 2015, 16:54

Hej Dan

Velkommen til et fantastisk forum...

Umiddelbart tror jeg det kan være svært at holde en god konstant glød hvis smulden er for grov, men jeg er stadig ret ny i røgefaget og har kun prøvet med det fine smuld...

Hvis du skriver hvor du er fra i landet kan det være nemmere at få hjælp til dine kommende grill og røge projekter... eks. skal du være velkommen til at komme og hente lidt smuld hos mig hvis du er fra nabolaget... ;-)
Mvh Kim J

Summit 670S - WSJ + 57cm i "Simpsons" design + weber OTG 57cm + weber OTG 67cm

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 30. mar 2015, 17:24

hej tak
ja det tænker jeg også... men håber lidt på om der måske kunne gøres et eller andet for at det kunne lykkes....

jeg takker mange gange for venligheden :-D desværre er jeg fra sønderborg området så det er jo lidt vej herfra.

Mvh.
Dan

Brugeravatar

Tine
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 30. mar 2015, 18:01

Hej Dan.

Velkommen til. :-D

Brugerkontrolpanel ( i øverste menulinje) -> Profil, og så udfyld feltet "Geografisk placering",
så kan man nemt se, om man kan få hjælp i nabolaget m.v.

Venlig hilsen
Tine
~~~~~~~~~~
Smokey Joe
Performer u./gastænding
Q120
Primo Oval Large

*Trækul på lager fra http://www.traekul.dk*
PM for afhentning.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 30. mar 2015, 18:18

Du kan kun røge koldt med groft smuld i en ekstern røggiver med varme.

Er der ikke en sportsfiskerforhandler i Sønderborg? Eller en slagter?

De burde begge have fint røgesmuld... :P

Iøvrigt er det glimrende at røge både bacon og mørbrad halvvarmt. Det giver en dejlig, blød røgsmag...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 30. mar 2015, 23:20

skaal-um skrev:Er der ikke en sportsfiskerforhandler i Sønderborg? Eller en slagter? De burde begge have fint røgesmuld...
Problemet er jo at mange af dagens slagtere benytter automatiske røgovne, og dertil anvendes groft smuld. Sportsfiske forretninger tror jeg opbevarer røgsmuldet i pengeskabet, det antyder deres priser i hvert fald.

Det vil nok ikke lykkes for dig at holde glød/liv i det grove smuld, men der er endnu en mulighed for at finde fint røge smuld - nemlig hos fiske røgerier.

Hvis alt andet glipper er jeg ret sikke på at du har en mulighed hos min gode ven Heine i Åbenrå såfremt du vil tage turen dertil. Det vil jeg gerne arrangere.

Jeg sender dig også gerne selv en portion fint smuld, men pakkeportoen på kr. 60. er jo afskrækkende. Savsmuldet koster ikke voldsomt meget.

Vil du vil bruge et af forslagene så kan du sende mig en E-mail. Klik på Mail ikonet nederst i mit indlæg, og giv mig gerne et mobil nummer, da der jo ikke er lang tid at nå det på.

PS Hvis du ikke lige står og SKAL have det røget færdigt straks så kan det saltede jo fint ligge 6-8 dage på køl. Du skal så blot først udvande det når du er klar til at røge.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Emneforfatter
danma
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 31. mar 2015, 17:08

Hej Igen.
Tak for alt den fine hjælp jeg er helt målløs over at i vil gøre så meget for mig :-)
Jeg fik fat på noget ved en slagter... sportsfiskerforretningerne ville have 50 kr for ca en liter smuld.... det er jo helt sygt.
har også lavet ca en liter ved at knuse det grove smuld i en køkkenmaskine :roll: det virker okay men tager noget tid.... og noget kniv.
Må jeg spørge hvad i gir og hvor i køber jeres smuld???
(p.s. lært lektie er salt ikke før du er sikker på at have smuld :-) )
Endnu engang tak

Mvh.
Dan

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 31. mar 2015, 17:13

danma skrev:Hej Igen.
Tak for alt den fine hjælp jeg er helt målløs over at i vil gøre så meget for mig :-)
Jeg fik fat på noget ved en slagter... sportsfiskerforretningerne ville have 50 kr for ca en liter smuld.... det er jo helt sygt.
har også lavet ca en liter ved at knuse det grove smuld i en køkkenmaskine :roll: det virker okay men tager noget tid.... og noget kniv.
Må jeg spørge hvad i gir og hvor i køber jeres smuld???
(p.s. lært lektie er salt ikke før du er sikker på at have smuld :-) )
Endnu engang tak

Mvh.
Dan

Jeg plejer at købe et par 15 kg. sække af gangen hos TBS Grillshop.
http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeri ... -15kg.aspx

.
Torp Hedehusene

Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"