Her er opskriften på 2 slags snaps.
Den ene er klar om 2-4 dage og den anden er klar imellem jul og nytår.
Første snaps er en "lyn udgave" af 40 snapsen som mange sikkert kender. Denne opskrift er klar på 1-3 uger hvor den originale først er klar efter 40 dage.
Man skal bruge
1 flaske snaps eller vodka
1 appelsin
2 vanilje stænger
40 sukkerknalder eller 120g sukker
40stk (16g) kaffebønner
Et stort glas med tæt låg.

Til dem som rister kaffe selv, vil jeg lige advare imod at bruge for frisk ristet kaffe. Kaffen skal helst være et par dage ellers kan den godt komme til at smage forkert.

Kaffen kværnes groft. Hvis man ikke har en kværn kan man støde dem i en morter.

Appelsinen skrælles med en kartoffelskaller. Pas på ikke at få noget hvidt skal med. Det bliver bittert.

Hak vaniljen.

Kom sukker og vanilje i glasset

Skær den hvide skræl af appelsinen, på sammen måde som når man skal filetere den.

Vodkaen hældes på og glasset rystes. De næste par dage ryster jeg glasset når jeg går forbi det. Så opløses sukkeret bedre.
Denne snaps eller likør som jeg egentligt hellere vil kalde det. Passer perfekt til dessert eller til et stykke konfekt. Den skal stå og trække i mindst 1 uge, men bliver bedre efter 2 til 3 uger. Så det er nu I skal i gang hvis den skal være klar til familie juleforkosten imellem jule og nytår.

Den anden snaps er en rigtig god snaps til sild og vil helt sikkert vække berettiget opsigt på et juleforkost bord.
Den er utrolig hurtig at lave, hvis man har travlt kan den faktisk laves fra dag til dag.
Man skal bruge
1 flaske vodka eller klar snaps
skallen af en citron
1 chili
Et glas med tæt låg

Citronen skrælles med en kartoffelskræller, pas på ikke at få noget af det hvide med.
Chilien slækkes og frøstok og frø fjernes.

Skræl og chili kommes i et glas og snapsen hældes på.
Nu skal det stå til den ønskede smag er opnået. Jeg smager på det en gang om dagen, normalt skal det ha' maks 4 dage. Hvis du glemmer den og den bliver for kraftig. Så kan du fortynde den med mere sprit og derved få den ønskede styrke.
Jeg smager den altid til med honning, ca. 1 tsk til et glas. Det afrunder smagen uden snapsen føles sød.
/Thomas