"Klon" af Fullers London Porter

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

"Klon" af Fullers London Porter

Indlæg#1 » 14. mar 2009, 18:06

Da jeg synes ”Fullers London Porter” er den bedste porter jeg har smagt til dato, har jeg med hjælp af internettet fundet hvad den skulle bestå af og har så brygget en selv, må sige af duft og smag kommer tæt på med den mangler lidt i fylde, vil prøve næste gang med lidt højere mæske temp. For at se om jeg derved kan få lidt mere fylde i øllet. Nu skal den står i tre uge så må jeg se hvor tæt den kommer.

5000 gr Pale Malt
790 gr Brown Malt
660 gr Caramel/Crystal Malt
140 gr Carafa I
Mæske program:
Indmæsk 40c i 10 min. + 65c i 65 min + 78c i 10 min.
Humle:
100 gr Fuggles i 60 min.
12 gr Fuggles i 15 min.
10 gr Irish Moss i 10 min.
Gær er London ESP Ale (Wyeast Labs #1968)
7 dage ved 22c
14 dage ved 22c

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Re: "Klon" af Fullers London Porter

Indlæg#2 » 14. mar 2009, 20:18

Fullers er også en at mine farvoritter.

Det virker også som en noget lav mæsketemperatur, jeg ville nok også gå mere efter 68 til 70.
En porter må imho godt være sød, bare den er ballanceret ift. bitterheden/syrlighed fra de ristede malte. Du kan også snyde lidt og tilsætte noget brewbody/laktose. Men det skal være inden det kommer på flaske.

Hvilke dansk tilgængelige malttyper bruger du i stedet for Carafa og brown malt?

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 15. mar 2009, 08:08

Ja jeg vil helt klart prøve med højere mæske temp næste gang, jeg er forholdsvis ny i all grain brygning, kommer fra beerkit og semi grain brygning, så derfor tog jeg den klassiske 65 grader i ca en time, mht. til malten er det Carafa type I og Brown malt jeg har brugt, begge typer fandt/købte jeg her http://beertools.dk

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 15. mar 2009, 11:48

Dit flere trins mæskeprogram er ret utradiotionelt for en engelsk ale, og er er med til at reducere kroppen i din øl og du bruger ikke malttyper, der fordrer brugen af flere mæsketrin. Jeg vil mæske en time ved 67-68 grader + evt udmæskning. WY-1968 / WLP-002 er en supergod gær til engelske ales, så hold endelig fast i den.

Brown malt laves af Fawcett og er rigtig lækkert. Det kan fåes hos flere af maltpusherne.

Hvilken crystal malt har du tænkt dig at bruge? Der er mange forskellige fabrikanter og ristningsgrader. Fawcetts normale krystalmalt på 120 EBC kune være et godt valg. Hold dig fra de tyske (cara munich / cara vienna) i en engelsk øl.

Carafa er en hårdt ristet malt fra Weyermann. Den findes i carafa (normal) og carafa special (afskallet). Hvis du tilsætter den for at få farve og ikke så meget andet, er det carafa special du skal bruge. Hvis du vil have ristethed vil jeg anbefale en engelsk chokolade malt i stedet for carafa - de smager af mere og giver efter min mening en bedre smag i en engelsk ale.

Alt i alt synes jeg opskriften ser fin ud.

- Jan

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 15. mar 2009, 16:14

Ja 67-68 grader vil jeg prøve næste gang, derefter hæve til 78 i 10 min. tid.
Malten er:
Pale Ale Malt, Weyermann - EBC 5,5-7,5
Brown Malt, Fawcett - EBC 110-140
Dark Crystal Malt, Fawcett - EBC 200-400
Carafa Type I, Weyermann - EBC 800-900
Som sagt synes jeg smag og duft/aroma passer med london porteren, men fylden i øllen halter lidt bagefter, farven røg op på ca 55 EBC og det er også i underkanten.

-lars-

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 5. apr 2009, 21:48

Så er "klonen" prøve smagt, duften er god nok, farve ditto, smag okay men mangler fylde, bliver hurtig "vandet", flot skum men som hurtig forsvinder måske fordi den stadig er ung. Helt klar en øl der kan drikkes og endda nydes, men jeg vil helt sikker prøve samme opskrift igen bare ved lidt højere mæske temp. for at få lidt mere fylde.
Som den er nu er det en god og mild/let porter som de fleste kan drikke og med den "fylde" kan man jo tage en til, uden at den bliver vammel :D .

Tilbage til "Opskrifter & billeder"