Kød til fest.

Sous Vide er en metode til det perfekte resultat. Her er samlet opskrifter, anmeldelser, tider m.v.

Emneforfatter
olejakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Kød til fest.

Indlæg#1 » 19. jan 2020, 10:53

Hej Alle

Jeg står og overvejer mulighederne for kød til en lille fest på ca 27 personer.
Alt tilbehør er der styr på men er lidt udfordret på kød siden.
Jeg har ikke selv tid til at stå i køkkenet men jeg har en der anretter for mig.
Nogen foreslag til hvordan jeg kunne gribe det an med sous vide uden efterfølgende behandling andet end udskæring.
Det er buffet vi snakker om.

Hilsen
Ole
Forhandler af DPG Pillegrill samt tilbehør.
Forhandler af Borniak røgeovne og tilbehør.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Re: Kød til fest.

Indlæg#2 » 19. jan 2020, 13:07

Hej Ole. Jeg har sjældent tid længere til at skrive indlæg, men dette emne lå lige til mit højreben ( jeg er for øvrigt kejthåndet )
Ligesom i rigtig mange andre forespørgsler er der brug for flere detaljer for at kunne give brugbare råd. Det kan alle tage til efterretning.
Hvad kød vil du servere ? Hvor mange slags kød ? Børn OG voksne eller blot voksne ?
SousVide tilberedt kød er helt fint til din fest. Det SV færdige kød kan naturligvis blot opvarmes i vand i uåbnet pose, men stegt kød vil så nok skuffe.
Du viser at du er forhandler af grills. Kan du sætte en lille grill op hvor festen holdes ?
Den skal kun bruges til at grill-brune det forberede det stegte kød til serverings temperatur (50-60 ⁰C) Max. tid 15-20 min. Det kan varetages af en hjælper ekstra.

Lidt råd og betragtninger til alle :
Når man til en fest serverer en tag-selv buffet kan man søge at undgå kø-stop ved buffet’en på flere måder.
Typisk vil der være en person ( værten ) som byder velkommen og derefter skal spisningen foregå.
Hvis man forbereder og starter med at ved hver kuvert står en ( beskeden ) forret, kan værten sige Skål - og velbekomme – om et øjeblik er buffet’en åben.
Det gør at alle starter samtidig, og ingen venter på ’tur’
Hvis det er et selskab hvor ikke alle kender hinanden giver det den hurtigste afvikling af første servering ved buffet’en hvis en hjælper står ved kødet og lægger det ønskede kød på gæstens tallerken. Det giver et hurtigere valg, og forhindrer hamstring.
Når du planlægger kødmængder så læg kødvægtene sammen af de forskellige kødtyper du vil servere. Til middagsmad beregner man 250 g. kød m.ben / max. 200 g. kød u/ben. MEN du kan ikke spise mere kød end sædvanligt, selvom der er flere slags på fadene. Du kan højst Grovæde.

Når du herinde giver de oplysninger jeg efterspørger, så kan både du og eventuelle andre interesserede forhåbentlig få glæde af mine svar.

Du ( og andre ) er velkomne til at ringe med ’HER OG NU’ spørgsmål (4011 6354 - kl. 10.oo-2o.oo / 7 )
Jeg råder gerne, og det fylder min dag.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
olejakobsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 19. jan 2020, 13:19

Hej Per

Jeg skal da gøre midt bedste for at besvare dine spørgsmål.

Er åben for foreslag af kødvalg.
Ca. 3 slags kød plus frikadeller.
Blandet børn og voksne.
Der er ingen grill, kun alm ovn til opvarmning men den vil være hårdt belastet af tilbehør.
Medhjælper skal ikke lave mad kun anrette.
Forhandler af DPG Pillegrill samt tilbehør.
Forhandler af Borniak røgeovne og tilbehør.

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 19. jan 2020, 23:34

PB - det er sg. flot stil at stille din viden til rådighed på den måde :)
Jacob F.
Primo Oval XL

Tilbage til "Sous Vide"