Forloren and

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Forloren and

Indlæg#1 » 7. dec 2009, 20:00

Mens vi venter på juleaften.....

skal vi ha' noget mad. :P

En svinemørbrad renses for sener osv. og flækkes forsigtigt.

Bankes med en kødhammer og svedsker/æblestykker puttes på.

1.jpg
1.jpg (338.35 KiB) Vist 7563 gange

Den rulles sammen og brunes på alle sider.

Lægges i et fad med ca ½ liter boullion (svine) og her lidt ekstra æbler og svedsker til sovsen.
Grilles indirekte til den er færdig. :lol: Her ca 35 min.

2.jpg
2.jpg (374.21 KiB) Vist 7561 gange

Til dagens ret lavede en jeg lille skål rødkålsalat, med snittet rødkål, grønne og blå vindruer og lidt mandariner. En lille dressing af sirup/citron blev rørt sammen og mikset i salaten.

3.jpg
3.jpg (379.7 KiB) Vist 7561 gange

Hvide, brune samt franske kartofler til samt naturligvis en tyk brun sovs. Lavet på en klat smør, væden fra stegen, lidt ribsgele og creme fine. Jævnes med Maizena og kulør så farven passer.

Så er der serveret.

4.jpg
4.jpg (321.66 KiB) Vist 7563 gange

Det var ikke så ringe endda.

Glædelig 7. december.
.../holmer

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Forloren and

Indlæg#2 » 7. dec 2009, 20:24

:shock: Så har man set det med...

Dejlig julet ret... Ser utrolig lækkert ud...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Rose
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. dec 2009, 20:25

Salaten har godt nok nogle flotte og indbydende farver.

Syndes godt nok mit sortiment af "tilbehørs retter", salater, grønsagsretter osv. er blevet kraftigt udvidet efter 1 år her på gg.
Det jo ik så ringe enda
OTG 57 cm (2008) - Smokey Joe (2009) - Bonfirer (2010) - Casper røghat (2012) - NN røgovn (2012) NN gasgrill (2012)
www.odenserunners.com

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. dec 2009, 20:44

:savl2: Super :savl2: Lækkert :savl2:
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Brugeravatar

jetlar
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 7. dec 2009, 20:49

...hmmm...det er ikke sikkert, at man slipper afsted med Forloren And juleaften :lol: men lækkert ser det ud :savl2:
mvh. Lars

2 stk. OTG 57, jbi mini forlænger og Juleforlænger m/adapter, termometer und den ganzen molevitten - samt en Primo Kamado Oval Junior

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 7. dec 2009, 21:04

Det sér da bare lækkert ud Holmer. :savl2:

Med venlig hilsen

Brugeravatar

jgh
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 7. dec 2009, 22:29

Den er bogmærket........
Er så heldig at en god ven er på slagteriet i ringsted, og han havde i
sidste uge en kasse med 5 kg mørbrad med hjem til mig, til en pris på 100.-
FOR ALLE 5 KG [smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]

Kender dog ikke en grønthandler, så ved ikke lige med salaten :lol:
Hilsen Jan

KCBS certified BBQ judge
3 x Primo kamado - 2 x Outdoorchef - 1 x BGE - og en del andre i laden :)

www.JRgrillcatering.dk

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 8. dec 2009, 11:28

Uhm hvor ser det lækkert ud, super godt alternativ til den fede and.

Tror den kommer på menuen i weekenden :D
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 8. dec 2009, 11:46

Det er en dejlig førjulret, Holmer :) Tror også vi skal prøve forloren and en af dagene. Har faktisk aldrig lavet eller smagt det før.

Brugeravatar

Emneforfatter
holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 8. dec 2009, 11:52

Tak for alle kommentarerne.

Jeg vil gerne anbefale at prøve det. Det er lækkert, reelt kød hvor ikke engang gammeltrunten kan finde noget der skal skæres fra. :lol:
Tror faktisk også det egner sig glimrende som pålæg, hvis der bliver rester.

Rødkålssalaten en en smagssag. Jeg syntes den var okay. GT brød sig ikke om den. :P

Sovsen kan jo evt. justeres efter egen smag og fedme ønske.
.../holmer

gumle43
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#11 » 9. maj 2016, 10:36

tak for inspiration til aftensmaden...lækkert Billede

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 9. maj 2016, 10:47

Velkommen til Grillguru ;-)

Et godt råd på vejen...

Det er ofte god stil ikke at genoplive gamle tråde, denne er fra 2009

Billede

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 9. maj 2016, 11:00

Hvorfor er det god stil ikke at genoplive en gammel tråd ?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 9. maj 2016, 11:32

bjærge skrev:Hvorfor er det god stil ikke at genoplive en gammel tråd ?

Man kan godt oplive en gammel tråd, hvis det tjener et formål.

Men ofte kan en del af trådens parter ikke svare, da de måske ikke længere er på forummet og som regel er alle vinkler allerede blevet belyst tilstrækkeligt.

"tak for inspiration til aftensmaden...lækkert"

Er jo en kommentar, som ikke tilføjer noget ny viden til tråden.

Hvis alle begynder at skrive kommentarer i gamle tråde, så ender det med at nye tråde ikke får den opmærksomhed de fortjener og brugerne måske ikke modtager den nødvendige hjælp.
Et forum er jo beregnet til at brugerne kan dele erfaringer med hinanden og på den måde bidrage til alles viden.

Afhængig af hvor aktivt et forum er, vil jeg mene at 3-6 måneder er grænsen for hvornår en tråd er død. På nogle forums er det allerede efter 2 måneder.

Man har dog begrebet "Sticky thread" til de emner der aldrig bliver for gamle og som administrator ønsker at brugerne skal have nem adgang til.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 9. maj 2016, 12:29

En gammel tråd som denne, kan sagtens være til inspiration for andre. Jeg synes ikke det er noget problem.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 9. maj 2016, 12:33

.1%¤
Også min pointe.
Bare fordi nogen har været der for mange år siden kan man da sagtens blive inspireret.
Også nu til dags.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 9. maj 2016, 14:06

For ca. 5 måneder siden var der en bruger herinde som genoplivede 15-20 døde tråde.

Det er meget chikanerende for mig, hvis jeg ikke lige opdager at det er en død tråd.
Så sidder jeg måske og læser de første indlæg uden grund. Fordi en bruger har lavet et nyt indlæg uden at give mere information til tråden.

Bare 3-4 brugere som jævnligt genopliver gamle tråde kan virkelig gøre livet surt for resten af forummets brugere.

Hvis der i denne tråd eksempelvis havde stået:

"Jeg har prøvet at lave forloren and som beskrevet, men det er ikke lykkedes. Jeg havde de og de problemer er der nogen som har oplevet det samme?"

Så ville problemet ikke være så stort, for så ønsker brugeren hjælp med henvisning til indholdet i tråden.

Min pointe er, at man ikke bør genoplive en død tråd, hvis der ikke er ny information at bibringe tråden. ;-)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 9. maj 2016, 14:22

Jeg husker godt de mange gamle tråde der blev oplivet dengang, men jeg synes der er stor forskel til den i dag. Sålænge det ikke bliver en daglig plage med mange indlæg som den gang, så har jeg ingen problemer med at der dukker nogle få gamle indlæg op. Jeg blev inspireret.
/Albert

danishfoodie
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#19 » 9. maj 2016, 21:46

Selvom det er old school opskrifter der dukker op, så er det vel fint nok. Der er en dejlig gensynsglæde hver gang eksempelvis shawarma house chili sovsen dukker op, og jeg tænker at det må jeg huske at lave inden jeg glemmer det igen. Vi er mange der primært er med på en lytter og har været det i flere år, nogle gange er det relevant at genoplive en gammel kending :-)
Weber q120 m rotisserie, ODC Ascona, smokey joe.

Sous vide supreme.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 10. maj 2016, 01:14

Hvor mon skolen for »god stil« befinder sig, det kunne være man kunne blive skrevet op :-)

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#21 » 10. maj 2016, 02:06

Cyberguyen skrev:Velkommen til Grillguru Et godt råd på vejen...Det er ofte god stil ikke at genoplive gamle tråde, denne er fra 2009
Du er jo selv ret nyt medlem på GG, så det undrer at du kan udtale dig om hvad der er god stil herinde.
Så længe de etiske regler overholdes er der intet i vejen for at kommentere i ældre indlæg.
Mange tråde indeholder jo evigt gældende gode opskrifter som en bruger måske lige har givet et nyt tvist som han/hun vil dele med andre, og det er da fint.

Mht. de ældre indlæg er det jo ganske nemt at se 'fødselsdatoen' som står under overskriften, og vil man straks gå til seneste indlæg kan man jo også det ved at klikke ikonet til højre i oversigten ved sidste indlægs brugernavn.

God fornøjelse til alle med såvel nye som ældre indlæg.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#22 » 10. maj 2016, 11:55

PB Helsinge skrev:
Cyberguyen skrev:Velkommen til Grillguru Et godt råd på vejen...Det er ofte god stil ikke at genoplive gamle tråde, denne er fra 2009
Du er jo selv ret nyt medlem på GG, så det undrer at du kan udtale dig om hvad der er god stil herinde.
Så længe de etiske regler overholdes er der intet i vejen for at kommentere i ældre indlæg.
Mange tråde indeholder jo evigt gældende gode opskrifter som en bruger måske lige har givet et nyt tvist som han/hun vil dele med andre, og det er da fint.

Mht. de ældre indlæg er det jo ganske nemt at se 'fødselsdatoen' som står under overskriften, og vil man straks gå til seneste indlæg kan man jo også det ved at klikke ikonet til højre i oversigten ved sidste indlægs brugernavn.

God fornøjelse til alle med såvel nye som ældre indlæg.

Nu er det jo dig som trækker ny-kortet og smider ind i en ellers saglig diskussion. ;-)

Så hvis vi skal tale om ny-kortet, så har GrillGuru.dk jo mindre end 10 år på bagen, hvilket ikke er meget sammenlignet med de forums jeg normalt gæster.
Jeg har igennem næsten 30 år benyttet forums og aldrig oplevet at en et medlem af Sysop teamet forsvarer dårlig netikette (netiquette).

Efter min mening burde det ikke i 2016 være nødvendigt at indskrive netikette i forumreglerne, som i jo heller ikke har valgt at gøre. Men betyder det at man på Grillguru.dk bare skal se igennem fingre med netikette og være ligeglad med god skik og brug?
Det kunne hurtigt blive et forfærdeligt sted at være, hvis ingen udviser nogen form for konduite og venligt henviser til hvordan man bør gøre.
Der står ikke noget sted i reglerne at man ikke må lave indlæg med allcaps, men jeg har da en forventning om at det ikke er ønsket på Grillguru.dk. Disse uskrevne høflighedsregler er jo netop opstået for at mediet skal være behageligt at bruge.

Alle mennesker har jo ikke været lige længe på internettet og netikette er måske et fremmede begreb for nogen.
Derfor har jeg på en venlig måde oplyst hvordan det er kutyme at gebærde sig og forklaret grunden hertil.
Men det fremgår jo ikke noget sted ud fra forum reglerne at Grillguru.dk har valgt at køre imod trafikken og ikke ønsker at benytte netikette.

Men det er måske igen curling generationen som er i spil, hvor det er moderigtigt ikke at lytte til andre uanset budskabet?

Denne 6 år gamle tråd er jo ikke blevet genoplivet på baggrund af et "nyt tvist" på en opskrift. Hvis det havde været tilfældet, så var der ikke faldet nogen kommentarer fra min side.

Så jeg appellerer endnu en gang til om Grillguru.dk teamet i en vis grad vil forsøge at holde netikette blandt brugerne, som det er kutyme andre steder på nettet. :)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 10. maj 2016, 12:05

Dejligt at der endeligt er kommet et medlem til der kan holde lidt styr på Grillguru.
Det er da helt forfærdeligt at nogen kan finde på at genoplive en gammel tråd.:-/
Det er forøvrigt imponerende at du har været på internet i næsten 30 år, dengang havde kun de færreste computer.
Internettet var også ret nyt: https://da.wikipedia.org/wiki/Internet
Senest rettet af steenj 10. maj 2016, 12:33, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 10. maj 2016, 12:31

Så må vi vel se at få lukket "Hvad skal du/I have til aftensmad i dag" og "Se hvad jeg har købt" trådene.
Det er vel nogle af de ældste og mest genåbnede vi har ;-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 10. maj 2016, 12:39

Grillguru.dk er heldigvis andet en bare et debatforum. Grillguru.dk er et mad og grillforum hvor der udveksles erfaringer og oplevelser. Og er tillige med et fantastisk opslagsværk, som man som nybegynder kan høste meget af. En fantastisk hjælp er altid lige ved hånden. Det er lige så fantastisk når gamle, men ukendte opskrifter pludselig popper op til inspiration.
Håber det bliver ved at være sådan.
Og så skal jeg huske at undskylde min dårlige netetikette, at jeg er med til at spamme en god tråd. ;-)
/Albert

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#26 » 10. maj 2016, 12:47

steenj skrev:Dejligt at der endeligt er kommet et medlem til der kan holde lidt styr på Grillguru.
Det er da helt forfærdeligt at nogen kan finde på at genoplive en gammel tråd.:-/
Det er forøvrigt imponerende at du har været på internet i næsten 30 år, dengang havde kun de færreste computer.
Internettet var også ret nyt: https://da.wikipedia.org/wiki/Internet

Der har da været forums i mange år før internettet kom til, det var dengang man ringede til sin lokale BBS, som så distribuerede de forskellige grupper via FidoNet.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 10. maj 2016, 12:51

Ja det har jeg selv været bruger af men det var jo ikke noget der ligner dette med sysops der rettede i trådene. ( Af gode grunde.)
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#28 » 10. maj 2016, 12:56

Jeg har startet en ny tråd, da det efterhånden er offtopic:
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=70&t=42447

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"