Lidl henkogningsgryde til Sous Vide

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Re: Lidl henkogningsgryde til Sous Vide

Indlæg#251 » 25. jan 2014, 11:03

Super dejlig, at i lige vender tilbage ang. at gryderne er kommet frem i hel tilstand og uden buler og skrammer. .1%¤
125,00 kr. er dyr fragt, men hellere give lidt mere, så vi er sikker på, at gryderne ikke ligner noget der er kommet ud af en flismaskine. :-)

Der er nu hentet 66 gryder hjem og ud af dette antal har der været 1 der ikke var ok, vedkommende der var uheldig har naturligvis fået en ny gryde. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Vakker
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#252 » 25. jan 2014, 13:21

Jeg har også gode erfaringer med samme gryde. Jeg købte den for et par år siden til at brygge øl i, men fandt hurtigt ud af at den kunne bruges til andre formål. Jeg hører stadig for nogle oksefileter jeg lavede da min kæreste blev kandidat. Det gode ved den er at den nemt kan rumme 10-12 kg kød og kun koster en 500 mand. Dog har jeg været nødt til at modificere min med en kontakt så varmelægmet kan kører uden om termostaten. Da den mangler ca 3 grader for at nå kogepunktet hvilket den jo skal kunne når jeg beygger øl i den også. Så jeg ville regne med et par graders unøjagtighed. Jeg giver f.eks kun mit kød 54 grader i den og har også isoleret min med et thermo liggeunderlag fra Harald Nyborg.

Jessmoeller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#253 » 28. jan 2014, 15:13

Jeg er den nye dreng i klassen, men har fulgt med i denne tråd.

Hvis du har flere, så vil jeg gerne købe en 8)

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#254 » 31. jan 2014, 11:54

Jessmoeller skrev:Jeg er den nye dreng i klassen, men har fulgt med i denne tråd.

Hvis du har flere, så vil jeg gerne købe en 8)

Hej Jessmoeller :-)

Velkommen her på GG. .1%¤

Sorry, jeg havde ikke lige set dit indlæg, men da der yderligere er kommet 6 henvendelser har jeg lige bestilt 20 stk. gryder mere, så der er også en til dig. :-)

Du må meget gerne sende en PM'er til mig ang. dine adresseoplysninger.
Du kan også benytte fredstone@email.dk :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Røgeren
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#255 » 31. jan 2014, 16:07

Hvis der er flere vil jeg gerne købe en
Mvh.

Røgeren

Hvis du altid følger i andres fodspor, kommer du aldrig først

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#256 » 31. jan 2014, 18:39

Røgeren skrev:Hvis der er flere vil jeg gerne købe en

Hej Røgeren :-)

Og velkommen her på GG .1%¤

Jeg har netop sendt dig en PM'er. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#257 » 15. feb 2014, 12:14

Så er der landet 20 stk. Lidl SV gryder og de er dermed klar til afhentning. :-)
Mht. De af jer der har bestilt levering, så vil gryderne blive sendt herfra på mandag - således, at i vil modtage den på tirsdag. :-)
Såfremt der er interesse for det, så har jeg 3 stk. tilbage. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#258 » 15. feb 2014, 12:16

Fik en leveret af Cafewest herinde fra igår.

Er det meget udbredt hos jer SV folk at i laver kødet på forhånd og fryser det for så at branke det af når det er tøet op ? På den måde kan du jo forbedere dig allehelvedes godt til nogle middage ?
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#259 » 15. feb 2014, 12:36

melvis skrev:Er det meget udbredt hos jer SV folk at i laver kødet på forhånd og fryser det for så at branke det af når det er tøet op ? På den måde kan du jo forbedere dig allehelvedes godt til nogle middage ?

Jeg laver "både og" - køber svinekam på tilbud, og skærer op til koteletter, som så bliver tilberedt sousvide og frosset ned. Det samme gør jeg med andre kødstykker. På den måde er der let og hurtig mad i hverdagen, uden at det går ud over kvaliteten, og man kan koncentrerer sig om tilbehøret.

På den anden side elsker jeg også at gå og tilberede og eksperimenterer i køkkenet når der er tid.

Så det ene udelukker ikke det andet.

Ib M

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#260 » 15. feb 2014, 12:38

perfekt.. det var også det jeg tænkte

og det egner sig ikke bedre til bøffer/koteletter istedet for stege ?? Man kan lave begge og fryse uden "tab" af kvalitet ?
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#261 » 15. feb 2014, 13:02

melvis skrev:perfekt.. det var også det jeg tænkte

og det egner sig ikke bedre til bøffer/koteletter istedet for stege ?? Man kan lave begge og fryse uden "tab" af kvalitet ?

Koteletter og bøffer forbereder jeg til de "hurtige" her og nu retter, da de er hurtige at varme op i en skål varmt vand.

Stege forbereder jeg kun på forhånd hvis de er et led i en større middag, hvor det logistisk er en stor fordel.

Ps. Store stege der er forberedt sousvide, kan det tage "næsten" lige så lang tid at opvarme, som det er at tilberede dem fra start af (afhængig af kødtyper)

Ib M

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#262 » 15. feb 2014, 13:04

Ja ok.. god pointe

så du smider bare sådan en forlavet kottelet i en skål med varm vand til den er tøet op og så får den bare lige et hurtig svits på hver side ?
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#263 » 15. feb 2014, 13:08

melvis skrev:perfekt.. det var også det jeg tænkte

Jeg har tidligere gjort det samme. Men efter mange eksperimenter er jeg kommet frem til at det ikke giver mening, og bestemt heller ikke højner kvaliteten, uden dermed at sige at der bliver en voldsom kvalitetsforringelse. Men forringelse bliver der. Prøv lige at tænke på hvad der sker med vand når du fryser det? Rigtigt. Det krystaliserer. Krystallerne gennemtrænger cellevægge, og lader væske slippe ud. Hvilken celler er stærkest og holder til størst pres? Den der er "rå", elastisk og utilberedt, eller den hvor cellen ved en tilberedningsproces allerede er svækket via væskeudpresning, og hvor proteinet myosin (bindevæv) allerede er under nedbrydelse?? Igen rigtigt, naturligvis den "rå"!

Betyder det så at man ikke skal sous vide sit kød inden man fryser det ned? Bestemt nej.

Men når vi taler om udskårne koteletter, bøffer, kyllingebryster o.s.v., den slags møre udskæringer der ikke vinder ved langtidstilberedning, så giver det ingen mening, al den stund at det ikke tager ret lang tid at tilberede dem i sous vide fra køleskabskold til færdig foretrukket temperatur. En kotelet i normalstørrelse ca. 45 minutter. Den tid tager det jo også hvis man varmer dem op på anden skånsom vis, men forskellen er at i den ene situation tilberedes den fra optøet rå tilstand til færdig tilberedt, i den anden situation opvarmes den fra tidligere tilberedt tilstand til endnu en færdigtilberedt tilstand. Det tager samme tid. Så hvorfor gøre det dobbelt?

Det samme gør sig gældende hvis man smider dem i sous viden fra frosset tilstand - så tager det bare noget længere tid at tilberede det da det først skal tø op. Det kan man gøre med råt kød og det kan man gøre ved tidligere tilberedt kød.

Det der til gengæld giver mening at lave på den måde er hårde/seje udskæringer der skal ligge længe i badet for at nedbryde bindevæv. Dem kan man varme op til spisetemperatur fra frosset stand hvor selve mørningsprocessen har fundet sted tidligere.

En anden ting der giver god mening er at skære bøf/kotelet/kylling ud i portioner og så vacuumpakke dem sådan. Når de skal bruges tør de op i køleskab fra om morgenen, smides i SV straks man kommer hjem, og så gå i gang med øvrige forberedelser.

Der hvor det også giver mening, det er hvis man laver forabejdet kødmad, altså f.eks. frikadeller, karbonader, forloren hare, boller i karry - jeg kunne blive ved - når man laver det, så lav det i større mængder, og steg det færdigt, og så vacuumpakke det, så kan det varmes op i en balje varmt vand, eller man kan lægge det i mikrobølgeovnen og lade optøningsprogrammet varme det - det tager maks 10 minutter fra frosset stand.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#264 » 15. feb 2014, 13:13

melvis skrev:Ja ok.. god pointe

så du smider bare sådan en forlavet kottelet i en skål med varm vand til den er tøet op og så får den bare lige et hurtig svits på hver side ?

Hvis de er frosne skal man måske skifte vand undervejs (hold det på 50/60 grader, så ikke kødet bliver overtilberedt)

Alternativt kan kødet tages op af fryser om morgenen - så er det endnu hurtigere at tilberede aftensmaden, hvilket jeg som oftest gør.
Mens man koger kartofler/snitter salat varmer kødet op, og så lige et halvt minut på en glohed pande, eller under gasbrænderen.

Ib M

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#265 » 15. feb 2014, 14:45

Your my hero Carl. Avanceret på forståeligt..
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#266 » 15. feb 2014, 20:07

Jeg er ikke helt enig med Carl her. Det er dog ikke fordi Carl ikke har ret, jeg er bare rigtig glad for at forberede mine kødstykker (kylling, svin og oksebøffer) og så fryse dem ned.
Det er rigtigt at frysning af kød påvirker kvaliteten. Men da vi alligevel stort set aldrig bruger frisk kød, men kød fra fryseren, så betyder dette ikke rigtigt noget for os til dagligt.

Når vi skal have en hurtig aftensmad hvor vi ikke lige har taget kød op på forhånd, så er det super nemt at hive en stykke op af frysren, fylde hele håndvasken med varmt vand (56-59 grader) og dumpe vakuumposerne derned.
Så startes panden op og 10-15 min senere er der mad.

Men jeg giver så også altid mine bøffer, koteletter og kylling bryster 2-3 timer aldrig mindre. Men det er kun fordi det er den tekstur og smag vi bedst kan lide.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

Sander Jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#267 » 24. mar 2014, 19:17

Denne tråd fangede min interesse, og Frederik har skaffet mig en gryde, så jeg fra dags dato kan komme igang med Sous Vide.

Nu er jeg så også blevet tilmeldt som medlem her på sitet, for jeg fandt ud af, at min brugervejledning til Lidl's "SEAD 1800 B1" henkogningsgryde "kun" var på sprogene:
tysk, fransk, italiensk, hollandsk og engelsk.
Og jeg ville meget gerne have én på dansk.

Måske kender I den allesammen, men jeg er ikke umiddelbart stødt på en omtale af den, så jeg søgte og fandt en dansk vejledning på Lidl's hjemmeside:
http://www.lidl-service.com/static/4499 ... _SV_DA.pdf

Kendte I den ikke i forvejen, så er der nok nogen, der kan have gavn af linket.

Kendte I den i forvejen, så har jeg i det mindste haft gavn af .pdf-filen, som jeg nu har udskrevet, så jeg kan komme igang med at udforske "Sous Vide" teknikken.

Det glæder jeg mig til!

Og så sidst, men ikke mindst !!!

Tak for en god og interessant tråd.

(Måske kan jeg endda også "få noget ud af" resten af sitet weberguru.dk? Jeg har endnu ikke fået kigget mig omkring herinde, men er resten lige så spændende som denne tråe, så lover det godt, synes jeg. :P )

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#268 » 19. maj 2014, 10:25

Hvid der er flere der er interesseret, så har jeg netop fået en ny portion Lidl gryder hjem. :-)

Gryderne kan enten afhentes eller sendes fra dag til dag. Prisen er ved afhentning 586,00 kr.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#269 » 29. maj 2014, 14:18

Jeg vil mega meget gerne købe en gryde!!!
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#270 » 29. maj 2014, 16:59

ehnberg skrev:Jeg vil mega meget gerne købe en gryde!!!

Hej Kasper :-)

PM'er er sendt til dig. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

webernewbie
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#271 » 31. maj 2014, 09:57

Hej Frederik,

Jeg vil også meget gerne købe en gryde - vil du give mig besked om hvordan ?

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#272 » 31. maj 2014, 10:55

webernewbie skrev:Hej Frederik,

Jeg vil også meget gerne købe en gryde - vil du give mig besked om hvordan ?

Hej webernewbie :-)

Velkommen her på GG. .1%¤

Jeg sender dig straks en PM'er :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#273 » 7. jun 2014, 10:10

I går kom Fredrik hele vejen til Holstebro for personligt at overrække mig gryden. Det er skisme da god service! Jeg glæder mig meget til at få den i gang!

Der er jo plads til rigtig meget i den, men hvordan er jeres opstilling for at undgå at emnerne rør hinanden?

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#274 » 7. jun 2014, 10:51

ehnberg skrev:I går kom Fredrik hele vejen til Holstebro for personligt at overrække mig gryden. Det er skisme da god service! Jeg glæder mig meget til at få den i gang!

Der er jo plads til rigtig meget i den, men hvordan er jeres opstilling for at undgå at emnerne rør hinanden?

Jeg bruger en grydelågshollder fra Ikea, den kan også bruges på grillen, så køb bare nogle stykker, de er rare at have. :-) :-)
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70154800/

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#275 » 7. jun 2014, 19:41

Tak Carl :) Den er smart. Sættet du den lodret ned i, eller står den vandret på bunden?

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#276 » 7. jun 2014, 19:54

ehnberg skrev:Tak Carl :) Den er smart. Sættet du den lodret ned i, eller står den vandret på bunden?

Hedder nu ikke Carl, men jeg stiller den i bunden, og når den bruges i grillen - så husk at fjerne de små gummidutter der sidder i bunden.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#277 » 7. jun 2014, 23:31

Torp Hedehusene skrev:
ehnberg skrev:Tak Carl :) Den er smart. Sættet du den lodret ned i, eller står den vandret på bunden?

Hedder nu ikke Carl, men jeg stiller den i bunden, og når den bruges i grillen - så husk at fjerne de små gummidutter der sidder i bunden.

.

Haha ups, jeg ved ikke lige hvorfor jeg kom til at forveksle jeres profilbilleder i farten :p

Ja det lyder som en plan at fjerne gummi inden grill.

Men da gryden er ret høj, tænker jeg at der kan laves 3 stege på en gang, såfremt man kan holde emnerne adskilt.

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#278 » 8. jun 2014, 09:55

ehnberg skrev:
Torp Hedehusene skrev:

.

Haha ups, jeg ved ikke lige hvorfor jeg kom til at forveksle jeres profilbilleder i farten :p

Ja det lyder som en plan at fjerne gummi inden grill.

Men da gryden er ret høj, tænker jeg at der kan laves 3 stege på en gang, såfremt man kan holde emnerne adskilt.

Jeg bruger den runde rist fra microovnen når jeg skal have noget adskildt i gryden.

.
Torp Hedehusene

TThomsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#279 » 28. okt 2014, 20:46

Hej,

Har du flere gryder til salg?
Super tip mht isolering, er der meget at spare i energi?

Mvh
TT

Brugeravatar

Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#280 » 30. okt 2014, 11:10

TThomsen skrev:Hej,

Mvh
TT

Hej

Jeg købte en i sin tid, men har desværre kun fået den brugt 1 gang (den er ellers rigtig god). Du kan fint købe min, hvis du er interesseret (dog kun afhentning i Horsens / Århus).

Du kan få den for DKK 450.

Brugeravatar

Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#281 » 31. okt 2014, 08:28

Christian1986 skrev:
TThomsen skrev:Hej,

Mvh
TT

Hej

Jeg købte en i sin tid, men har desværre kun fået den brugt 1 gang (den er ellers rigtig god). Du kan fint købe min, hvis du er interesseret (dog kun afhentning i Horsens / Århus).

Du kan få den for DKK 450.

Solgt! :-)

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#282 » 31. okt 2014, 18:31

Har også en som samler støv , den står i slagelse og skal afhentes, 425,-

Foreløbig reserveret til nunni.

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#283 » 31. okt 2014, 20:51

Og jeg har en der står og samler støv på amager (kan også afhentes i lyngby)
Nu vil jeg ikke underbyde de andre i tråden, men jeg er da til at handle med :)

/Jakob
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

magnus.hansen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#284 » 18. nov 2014, 21:49

Carn skrev:Og jeg har en der står og samler støv på amager (kan også afhentes i lyngby)
Nu vil jeg ikke underbyde de andre i tråden, men jeg er da til at handle med :)

/Jakob

Yeps hvordan kommer vi så en handel nærmere?

kbh36
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#285 » 25. nov 2014, 08:41

Carn's gryde har fundet nyt hjem, men Styrmand har nok nogle flere (nye) til salg (http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?f=71&t=32647&sid=1000b6e2cc70b6f691fe8ca0e16fa748

Jeg har i alt fald bestilt en ekstra ( til ølbrygning )
Mvh
Klaus

Brugeravatar

Emneforfatter
FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#286 » 3. jul 2017, 16:44

Så er der igen Lidl gryder på Lidl.de.
Dog sender de ikke til udlandet. :( :(
Så man må finde en adresse i Tyskland hvor den kan leveres.

Har i flere år selv haft stor fornøjelse af den til:
Fremstilling og opvarmning af Sous Vide.
Koge pølser.
Fremstilling af fond.
m.m.

silvercrest-einkochautomat-sead-1800-a1--3.jpg
silvercrest-einkochautomat-sead-1800-a1--3.jpg (44.53 KiB) Vist 8412 gange

Her er et link til siden.
https://www.lidl.de/de/silvercrest-einkochautomat-sead-1800-a1/p247566

Manual.pdf
(1.21 MiB) Downloadet 68 gange
Med venlig hilsen
Flemming
(Ingrid Bergman 1915-1982)

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#287 » 3. jul 2017, 19:23

Er de gode til sous vide, eller er de ikke præcise nok?

Har godt lagt mærke til mange skriver om dem, så tænker de er gode?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#288 » 3. jul 2017, 19:40

Hvis nogen står og mangler kan jeg godt få dem hjem fra tyskland
Henrik

Brugeravatar

Emneforfatter
FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#289 » 3. jul 2017, 20:39

RTCallesen skrev:Er de gode til sous vide, eller er de ikke præcise nok?

Hej Callesen

Her kan du se temperatur udsving målt over en time.
temp.pdf
(175.36 KiB) Downloadet 170 gange
Med venlig hilsen
Flemming

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#290 » 3. jul 2017, 22:51

FSM skrev:

Hej Callesen

temp.pdf

Det ser meget pænt ud. Og kvaliteten af gryden er også fin?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Emneforfatter
FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#291 » 3. jul 2017, 23:51

RTCallesen skrev:
FSM skrev:

Hej Callesen

temp.pdf

Det ser meget pænt ud. Og kvaliteten af gryden er også fin?

Hej Callesen.
Købte min Lidl gryde i 2012 og den er stadig tip-top.
Med venlig hilsen
Flemming

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#292 » 4. jul 2017, 05:32

FSM skrev:Hej Callesen.
Købte min Lidl gryde i 2012 og den er stadig tip-top.

Det lyder godt, så er der jo ingen betænkeligheder ved at købe den .1%¤
Og en billig vej ind til sous vide.
Mvh Rasmus
The Meat Boys

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#293 » 4. jul 2017, 10:05

Jeg har spurgt Lidl kundeservice om de snart får den i DK igen.
Det vil de ikke svare på. De skriver standardsvar: "Det er dog muligt, at vi får lignende tilbud igen, så vi vil opfordre dig til at holde øje med vores tilbudsavis eller tilbud på nettet."

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"