Morfmirs langtidsstegning i weber - Pas dig selv pulled pork

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Morfmirs langtidsstegning i weber - Pas dig selv pulled pork

Indlæg#1 » 17. jun 2007, 08:49

Mit forsøg med at lave en labyrint opstilling med briketter til pulled pork virkede til dels da jeg prøvede det sidst. Men denne gang har jeg lavet opstillingen på en lidt anden måde.

Målet er at kunne tænde grillen lægge kødet på og derefter glemme alt om det i de næste 10 timer. Det bliver spændende om det kan lade sig gøre.

Billede

Jeg har lagt briketterne langs kanten hele vejen rundt.

Billede

Jeg tænder omkring 2 håndfulde gamle kul og 3 nye.

Billede

Oven på brikette opstillingen lægger jeg noget aromatræ. Jeg bruger 3 slags i dag. Det er rødel, blomme og birk. Der ligger rødel hele vejen rundt. Birk og blomme kommer jeg direkte oven på de varme kul med det samme.

Billede

Jeg sætter et stort fad med vand på nederste rist. Der er over 5 liter i så jeg håber at det kan holde længe.

Billede

Her ligger svinet i morgens første solstråler.

Da jeg satte gang i grillen steg temperaturen hurtigt til omkring 140 C. Jeg lukkede næsten helt for nederste luftspjæld. Så faldt temperaturen til 120 C. og stabiliserede sig der. De første 3 timer lå temperaturen fint på 120 C ved låget og 100 C ved øverste rist. Der efter begyndte temperaturen at falde lidt. Så jeg åbnede bundspjældet helt. Det bevirkede at temperaturen steg en smule igen og stabiliserede sig igen på 120 C. i låget og 100 C. på resten. Efter 5 timer faldt temperaturen lidt ved låget men blev på 100 C. ved øverste rist. Jeg måtte lige kikke til stegen og pensle med æblecidereddike. Det så godt ud, men jeg glemte at tage billeder så I må tænke jer til synet.
Efter 10 timer falder temperaturen en smule og jeg blev nervøs for at briketterne var gået ud, så jeg tog låget af igen. Men briketterne brændte fint og var næsten brændt hele vejen rundt. Efter råd fra Kamado lagde jeg to håndfulde gamle briketter på de brændende briketter.
Da låget kom på igen steg temperaturen hurtigt til 145 C og temperaturen i kødet steg fint op til 95 C. Stegen var færdig kun 10 minutter senere end forventet.

Billede

Her ligger stegene efter 11 timers stegning. Jeg havde kun låget af grillen 2 gange undervejs. Og det havde ikke været nødvændigt. Næste gang laver jeg det helt uden nogen indblanding undervejs.

Billede

Jeg kunne næsten ikke få stegen af risten da den var ved at falde helt fra hinanden de jeg stak i den. Jeg måtte have fat i en spatel for at få stegen af risten. :-)

Billede

Stegen kom næsten fra hinanden bare jeg kikkede på den. Den var præcis så lækker som jeg havde håbet på. Skorpen var lige tilpas tyk og sprød uden at være hård.

Billede

Det var godt nok svært at få taget billeder at min tallerken. Jeg kunne næsten ikke vente. Så det blev kun til dette ene billede. :-) Undskyld for at jeg har brugt lav blænde :-D

Billede

Til dette pragt måltid serverede jeg en god fyldig og sød Belgisk ale. Den var ok. Men jeg ville ønske at jeg havde taget en Limfjordsporter i stedet. Da ale'en ikke var kraftig nok.

/Thomas
Senest rettet af morfmir 17. jun 2007, 20:01, rettet i alt 1 gang.
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 17. jun 2007, 12:58

Så efter 5 ½ time kunne jeg ikke vente længere jeg måtte lige kikke til dyret. Uha det ser godt ud. Temperaturen i kødet er 72 C.
Temparaturen ved låget er 120 C. og ved risten 100 C. det er helt perfekt.
Briketterne langskanten er antændt og varmen breder sig til begge sider. Klodserne af rødel ligger oven på briketterne og ulmer det giver en fin pikant duft af røg.
Det store fad med vand er mere end halv fyldt endnu så måske kan det køre helt igennem uden at blive efter fyldt.

Når jeg nu alligevel havde låget af smurte jeg lige stegene med en gange cidereddike.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 17. jun 2007, 17:24

ser fornuftig ud den opstilling morfmir :-)
tegner rigtig godt det der MMMMMMMMM

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 17. jun 2007, 18:18

Det er ikke bare godt, det er perfekt. Næste gang er jeg sikker på at jeg kan tænde grillen og derefter tage på arbejde. Så kan jeg komme hjem til lækker pulled pork.
Det skal prøves i løbet af ugen tror jeg. Er det samme procedure med oksekød, f.eks. bryst, bov og tykkam som med pulled pork?
Jeg har både bryst, bov og tykkam i fryseren.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 17. jun 2007, 19:25

same procedure, kortere tid.
kan den virkelig styre sig selv så længe.. grillen?
meget imponerende synes jeg :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 17. jun 2007, 19:29

Den brændte helt af sig selv. Jeg skal bare lægge lidt flere briketter i den fjerne ende så temperaturen stiger lidt til sidst. Jeg har kun kikket til den at nysgerrighed, den kunne godt klare sig selv.

Hvorfor skal oksen have kortere? Jeg ville da forestille mig at den skulle have lidt længere.

/Thomas
Billede

EddyTheMadChef
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#7 » 17. jun 2007, 20:14

Spændende opsætning :shock:
Den skøre kok med den skøre hjemmeside
http://www.EddyTheMadChef.dk
BilledeBillede
Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cooker™ 57

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 17. jun 2007, 20:30

Hej Morfmir.
Tillykke med dit eksperiment, det er altid fedt når det lykkes.

PS
Næste gang skal du prøve med en Slotsøl fra Brøckhouse, den vil formentlig understøtte og supplere smagsoplevelsen.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 17. jun 2007, 20:39

Hej Robert

Jeg har ikke smagt Slotsøllen fra Brøckhouse. Men det vil jeg da komme an på en prøve. Jeg kan se på beskrivelsen af øllen at du sikkert har ret. Det virker som en god kraftig øl. Og den skal jo stå tidligt op for at hamle op med Limfjordporteren.
Jeg tror også en en blå Chimay ville have været godt. Men mit lager er løbet tør :-((

/Thomas
Billede

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 17. jun 2007, 21:05

Hvis du havde afsluttet med en større bunke briketter. Vil du så gætte på at det kan blive en 100% selvgærende process ?

Jeg har lavet Pullet Pork en del gange, men det er med påfyldning af brugte briketter løbende i løbet af de 10 timer.
Så leder meget efter en metode hvor man starter op og så det passer sig selv.

Og inden Kamado siger at jeg bare skal købe sådan en lerkrukke grill :) Altså en løsning der virker i min weber :) og ikke koster det samme som en brugt bil :)

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 17. jun 2007, 21:14

Jeg er sikker på at den kan køre selv hele vejen igennem med den opsætning jeg her har lavet. Og hvis jeg kommer en ekstra håndful kul på i den fjerne ende vil den lige give den sidste varme.

Du har ret sådan en Japser-grill er da ikke andet end en forvokset kaffekop. :-D LOL
Og det er da alt for let at lave god mad på den :-) Det er der jo ingen udfordring i.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 17. jun 2007, 21:16

Godt gået Thomas. Det ser lækkert ud.
Det må snart prøves med al jeres snak og billeder. :lol:
.../holmer

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 17. jun 2007, 21:32

der er kun en ting at sige: Fantastisk!!

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#14 » 17. jun 2007, 21:42

Jeps. Slotsøllet fra Brøckhouse er godt.

Vi fik det jo gratis til Ledreborg-træffet.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#15 » 17. jun 2007, 21:47

Hej Morfmir

God stil - flotte billeder. - Jeg har også tænkt lidt mere over blænden idag...
KCBS certified BBQ judge

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#16 » 17. jun 2007, 21:57

lækkert lækkert...
Og jeg ligger syg med en pakke kiks og saftevand imens i alle smovser løs i den ene lækre ret efter den anden. :evil:
Jeg havde sq aldrig tænkt på man kunne lave baked beans selv. De er
garanteret bedre end dem fra dåse til en femmer, og det er jo perfekt at gå og lave i ventetiden.

Din og guruens ligner ikke helt hinanden, gad vide om det er pga. du har vandfad i?

Det bliver spændende at følge om du kan tage på arbejde imens porken passer sig selv.

Jeg vil også snart have pulled pork igen!
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 17. jun 2007, 22:17

Jeg troede sådan noget pulled pork, skulle trækkes fra hinaden med 2 plastik gafler.. :D

Inden du sætter det over og tager på arbejdet, skal du måske tænke lidt over vejret... Det kan jeg i hvert fald se på min WSM, og I må have samme problem med jeres forlængede OTG'er...

Hvis det blæser meget, fra en retning hvor grillen ikke er i læ, så bliver der kølet seriøst på røret i WSM'en i hvert fald...
// Rico

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#18 » 18. jun 2007, 00:24

Jeg tror også at den store forskel i guruens og mit svin er valget af røgtræ. Jeg bruger rødel på det lange stykke hvor Johnny bruger eg og hickory. Det gør en stor forskel. Rødel er meget mere skånsom og giver mindre farve.
Men mon ikke også vandfadet har en betydning, jeg tror i hverfald den er med til at give et gode resultat uden alt for mørk overflade.

Til Mzr

Min grill står i læ på en overdækket teresse så jeg tror ikke det betyder så meget. Med mindre det virkelig stormer. Og så vil jeg ikke tage fra en tændt grill. Det vil jeg for øvrigt aldrig. Men min kone går hjemme for tiden på baselsorlov så hun kan kikke lidt til grillen undervejs hvis det bliver nødvendigt.

/Thomas
Billede

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 18. jun 2007, 00:33

Min grill står i læ på en overdækket teresse så jeg tror ikke det betyder så meget. Med mindre det virkelig stormer. Og så vil jeg ikke tage fra en tændt grill. Det vil jeg for øvrigt aldrig. Men min kone går hjemme for tiden på baselsorlov så hun kan kikke lidt til grillen undervejs hvis det bliver nødvendigt.

Det gør min også..., altså kone hjemme på barsel

Jeg har også haft hende til at gøre nogle ting, de dage jeg er kommet hjem fra arbejde sent...

Gasgrillen har hun styr på, men den anden.....

Der skal jeg vist blive bedre til at klart formulere hvad præcist hun skal gøre...

Men ok, når jeg så siger noget, så gør hun det... F.eks. havde jeg sagt at det tog et kvarter at tænde ild i briketterne... Så efter 15 minutter så smed hun dem på grillen, der var de jo klar... godt nok kunne hun godt se at de øverste ikke var grå, men jeg havde jo sagt et kvarter...
// Rico

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#20 » 18. jun 2007, 06:35

Det skal lige siges, at selvom vores pulled pork var mørk udvendig, så smagte skorpen dejlig af rubben og røg.
KCBS certified BBQ judge

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 18. jun 2007, 10:33

mørk udvendig, så smagte skorpen dejlig af rubben og røg

Man skulle næsten tro den var brændt... Sådan plejer mine spareribs også at se ud i farven, og de er ikke brændte..

Du havde vel sukker i din rub?

Gad vide hvad det entelig er der sker, fordi normalt så bliver sukker jo ikke mørkt ved 100 grader... Det gør det måske over tid...
// Rico

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#22 » 18. jun 2007, 10:55

Jeps, det hedder karamel :)

Sukker bliver flydende, når vandet så dampes ud tror jeg at det reelt er det der giver karamel. Højere temperatur gør det bare hurtigere.

Kan ikke huske hvad sukker skal op på når konen laver bolcher, det er varmere end 100 dog. Men der er et spænd på 10 grader der skal ligge i for at der sker den kemiske effekt så man får et slutprodukt man kan lave bolcher af.
Men karamel kan man lave ved meget lavere temperatur.

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 18. jun 2007, 11:07

Nå, jeg er vist ikke den eneste der arbejder hjemmefra i dag.

Jeg besluttet mig for at lave en test, og smed noget sukker ind i ovnen på 125 grader... (126 lige nu) og vil se hvor længe det kan stå der uden at tage farve..
// Rico

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 18. jun 2007, 12:23

Det ser rigtig lækkert ud. Har endnu ikke lavet de store udskejelser på weberen. Det jeg har haft mest mod på er svinemørbrad. Må til at komme igang med udfordringerne. Hvad er det for et stykke kød der bliver brugt til pulled pork?

Lone

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 18. jun 2007, 12:26

Hvad er det for et stykke kød der bliver brugt til pulled pork

Nakkefilet, mener jeg det hedder.

Det som de også skærer nakkekotteletter af... Det er sådan et stykke med en masse fedt og sener i..

Med lidt opmærksomhed kan det ofte købes til omkring 40-50 kroner pr. kg i supermarkeder som f.eks. bilka.
// Rico

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#26 » 18. jun 2007, 12:31

Må til at komme igang med udfordringerne

Det er faktisk ikke så besværligt... Altså pulled pork..

Det er meget tilgivende, hvis temperaturen svinger lidt... udfordringerne kommer hvis man vil have grillen til at passe sig selv således at man kan sætte det på om morgen, og det er færdig når man kommer hjem fra arbejde..

Hvis du skal lave det, så har jeg prøvet den her, som tror det var kamado anbefalede, og den er virkelig virkelig god...

Mary Lee's, "I Fought the Slaw and The Slaw Won".
These are from the Jack Daniel's old time Barbecue cookbook by Vince Staten. (with an Elder Ward twist)
· 3 LBS. cabbage
· 3 ribs of celery
· 1 onion (yellow)
· 1 bell pepper
· 3 carrots
· 2 C sugar (Hawaiian when you can get it.)
Shred, chop or dice all and mix with sugar. Set cabbage mixture aside.

· 1/2 Cup of white vinegar
· 1/2 Cup of Apple Cider vinegar
· 1/2 C olive oil (my twist)
· 1 tsp celery seed
· 1 tsp (kosher salt)
Bring all to a boil and pour over cabbage mixture and chill overnight.

http://www.nakedwhiz.com/elder.htm
// Rico

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 18. jun 2007, 13:58

Er pulled pork lavet i en weber med forlænger?

Lone

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#28 » 18. jun 2007, 15:27

Min pulled pork fra igår er.
KCBS certified BBQ judge

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#29 » 18. jun 2007, 15:36

Jeg besluttet mig for at lave en test, og smed noget sukker ind i ovnen på 125 grader... (126 lige nu) og vil se hvor længe det kan stå der uden at tage farve

Efter 4½ time, har det skiftet fra hvid til offwhite..

Så det er ikke sukkeret alene der skifter farve.
// Rico

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#30 » 18. jun 2007, 17:28

Hej Tofteberg

Jeg har brugt Jbi's den korte forlænger. Vandfadet står på den almindelige rist og kødet ligger oven over på en ekstra rist.

/Thomas
Billede

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 18. jun 2007, 17:33

Ja der er jo nogen der er heldige a ha en forlænger. Måske jeg skal prøve en anden ting på grillen.

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#32 » 18. jun 2007, 18:48

Tofteberg skrev:Ja der er jo nogen der er heldige a ha en forlænger. Måske jeg skal prøve en anden ting på grillen.

Det er absolut ikke nødvendigt at bruge en forlænger for at lave pulled pork.

Se bare her : http://www.thepauperedchef.com/2006/09/ ... _day_.html

Emmertofte
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#33 » 18. jun 2007, 18:59

Den PP jeg lavede i går var også uden forlænger, så det kan godt lade sig gøre. Bare på med vanten ;)
Mvh
Maria
-newbie griller

ladybird
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#34 » 18. jun 2007, 19:04

Det er rart at se at man kan lave det uden diverse ekstraudstyr. Nu er tilløbet ikke så stort mere til selv at få det lavet. Nu har jeg læst så meget om pulled pork og glæder mig til at smage det.

Morfmir:
Rigtig god forklaring med billeder til.
Mvh. Anette

OTG 57 cm grå limited edition aug 2007 med JBI-smoker
OTG 47 cm feb 2007 (øv 57cm kan ikke komme ind i campingvognen)
Smokey Joe Gold maj 2007 (picnic)
Q120 marts 2008

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#35 » 18. jun 2007, 19:06

Hvis jeg skal lave pullede pork uden forlænger hvordan skal jeg så gøre med briketterne? jeg kan jo ikke lave den smarte opstilling med briketter i rundkreds.

Lone

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#36 » 18. jun 2007, 19:14

Tofteberg skrev:Hvis jeg skal lave pullede pork uden forlænger hvordan skal jeg så gøre med briketterne? jeg kan jo ikke lave den smarte opstilling med briketter i rundkreds.

Lone

Billede
Billede

http://www.thepauperedchef.com/2006/09/ ... _day_.html

ladybird
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#37 » 18. jun 2007, 19:22

Lone:

Morfmir bruger da heller ikke forlænger. Forstår ikke hvorfor du ikke kan lægge briketterne rundt i kanten?
Mvh. Anette

Q120 marts 2008

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#38 » 18. jun 2007, 19:23

Tak for billederne.
Hvordan med temperaturen er den svær at syre og hvor ofte skal jeg komme flere briketter på?

Skal spjældene være åben.

Lyder måske dumt det her, men mangler flere års erfaring.

Lone

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#39 » 18. jun 2007, 19:31

Hej ladybird.

Jeg troede der skulle bruges 3 riste hvoraf den ene skulle indeholde en vandbakke, men kan jo egentliggodt se det ikke har noget med briketterne at gøre.

Det var måske en god ide at tænke lidt mere.

Lone

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#40 » 18. jun 2007, 19:38

Mit første pulled pork forsøg var i min go-anywhere...

Og det var nemt... så i en 57 cm... no problem... Du skal bare have brikkerne og kødet længst væk fra hinanden...

Vandbadet er "bare" for at holde temperaturen nede... hvis man putter mange briketter ind, for ikke at fylde på hele tiden.

Det magisk ved vand, er at det kræver utroligt meget energi at få det til at fordampe (koge). Så hvis der er for varmt i grillen 110+ grader, så vil vandet spise en masse energi, hvilket kommer fra varmen, og det vil holde temperaturen nede...

Kan du styre dine briketter så er det ikke nødvendigt med vandbad... men stadig en god sikkerhedsventil.

Men hvis du bruger Heat Beats bør du kunne holde en konstant varme en ca. 4 timer..

Det gælder bare om at finde den rette mængde... og holde øje med hvornår du skal tænde flere brikketter op... Eller lægge de kolde brikketter på grillen og lade de andre tænde dem... Men det skal du nok kun gøre hvis du bruger HB'er eller andre briketter der ikke "stinker" når de bliver tændt.
Senest rettet af mzr 18. jun 2007, 19:43, rettet i alt 1 gang.
// Rico

ladybird
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#41 » 18. jun 2007, 19:42

Morfmirs fremgangsmåde har indtil nu været den med mindst ekstraudstyr og samtidig godt detaljeret.

Lone:
Kan godt forstå din "usikkerhed". Jeg har også selv luret længe på pulled pork, men kaster mig ud i det efter morfmirs billedserie/forklaring ligeså snart min OTG 57cm er pakket ud til august efter indflytningen i rækkehuset.
Forrummet her er så hjælpsomt så stil du bare dine spørgsmål. Du skal nok få velkvalificerede svar og megen hjælp.
Mvh. Anette

Q120 marts 2008

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#42 » 18. jun 2007, 19:52

Kan godt forstå din "usikkerhed". Jeg har også selv luret længe på pulled pork, men kaster mig ud i det efter morfmirs billedserie/forklaring ligeså snart min OTG 57cm er pakket ud til august efter indflytningen i rækkehuset.

Hvis det var mig, så ville jeg tage det på den nemmere måde...

Starte tidligt om morgen.

Tænde op og lægge briketterne med træ i den ene side, og stegetermometer i den anden. Justere således at temperaturen er rigtigt... f.eks. 115 grader og lægge kød på.

Justere spæld løbende til at holde den rigtige temperatur..

Holde øje med termometer, når temperaturen falder til f.eks. 105, så lægge en håndfuld ekstra briketter mere på, eller tænde dem op uden for grillen... og lægge dem på når de er klare..

Det kræver mere opmærksomhed, men et trådløst stegetermometer er det nemmere.

Og så er det at man kommer frem til at man gerne ville have et termometre der kunne sætte alarm på max og min på samme tid... således at man er sikker på at man ligger mellem 99 og 114 grader hele tiden...

Men det virker, og det er nemt... og kræver ikke nogle specielle opstillinger, vandbade, muresten, forlængere eller noget... bare tålmodighed..
// Rico

ladybird
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#43 » 18. jun 2007, 19:56

Hvor mange ca?
Mvh. Anette

Q120 marts 2008

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#44 » 18. jun 2007, 19:57

mzr skrev:Tænde op og lægge briketterne med træ i den ene side, og

Jeg ved godt, at det måske lyder sært, :o men er det strengt nødvendigt med røgtræ?

Jeg er ikke vild med en alt for røget smag.

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#45 » 18. jun 2007, 20:06

Hej mzr.

Kommer stegetiden an på kødets start vægt eller er det altid omkring 8-9 timer?

Lone

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#46 » 18. jun 2007, 20:07

Jeg ved godt, at det måske lyder sært, men er det strengt nødvendigt med røgtræ?

Nej, teknisk set ikke.

Jeg syntes dog ikke at røgsmagen er særligt gennemtrængede... Jeg brugte så bøgesmuld til røg, de gange hvor jeg har lavet det...

Amerikans valnød skulle give en mere gennemtrænge røgsmag, har jeg læst.

Min kone er meget lidt vild med røget mad, men hun syntes pulled pork er godt.. Det bliver jo ikke røget som f.eks. bacon eller laks..
// Rico

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#47 » 18. jun 2007, 20:10

Kom lige til at tænke på, at det altid har været manden der har tændt grillen her i huset. Nu har vi en performer med gastænding, hvor lang tid skal gassen være slået til?
Det kunne være fint at lave pulled pork til han kom hjem.

lone

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#48 » 18. jun 2007, 20:10

Kommer stegetiden an på kødets start vægt eller er det altid omkring 8-9 timer?

Da jeg lavede pulled pork til vores datters barnedåb, 50 mand, der skar jeg bare nakkefilerne op i 2-3 stykker... 800 - 1100 gram..

Det var nemlig den størrelse jeg havde testet med...
// Rico

Tofteberg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#49 » 18. jun 2007, 20:14

Hvor lang tid skal sådan en fyr på 1000g ha?

Lone

mzr
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#50 » 18. jun 2007, 20:15

Kom lige til at tænke på, at det altid har været manden der har tændt grillen her i huset. Nu har vi en performer med gastænding, hvor lang tid skal gassen være slået til?
Det kunne være fint at lave pulled pork til han kom hjem.

Der er bare lige det ene problem, at hvis han er som alle vi andre mænd så kikker han køleskabet flere gange i løbet af aftenen for at være helt sikker på at der ikke er noget lækkert vi havde overset sidste gang vi kikkede... Men ok, hvis han ikke laver mad, så vil han nok ikke undre sig over det stykke kød der ligger der inde, pakket ind i plastik.

Indtil kullene er grå i toppen. Har ikke gastrænding, men det er sikkert hurtige ... så mindre end 15 minutter et mit gætte..

Og start med en 15-20 briketter..
// Rico

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"