Forberedelse til julefrokost

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#1 » 22. dec 2014, 22:44

Jeg elsker sild i julemåneden, og til julefrokosten står jeg gerne for bla. silden. Forberedelser og prøvesmagninger har stået på et stykke tid.

Stegte sild på helt traditionel vis - sildefilet vendes i rugmel, steges i smør/olie, og lægges i en traditionel eddikelage
forbered-003.jpg

forbered-004.jpg

forbered-006.jpg

Bidesild/saltsild til en fedtemad med løg, er også fast på menuen når jeg står for silden
forbered-007.jpg

Kryddersild er der rigtig mange der holder af til jul, så den er der selvfølgelig også - den er blot fra glas
forbered-008.jpg

Intet julebord uden karrysild. Andet "dressing" kan dog også finde indpas, her porredressing.
Hvis dressingen serveres ved siden af kan folk selv afgøre om de vil ha` dressing til den stegte, eller den alm. marinerede sild
forbered-009.jpg

forbered-010.jpg

forbered-011.jpg

forbered-012.jpg

I år har jeg så også lavet noget appelsinmarmelade, som smager fantastisk til bla. blåskimmelost
forbered-013.jpg

Da den røget laks bliver udeladt på grund af et overvældende fiskeudbud, besluttede jeg at de ikke skulle snydes for et røget indslag, så der vil være røget mørbrad til julefrokosten.
Jeg har i løbet af den sidste uges tid prøvet at lave æggestand i en kogepølsetarm, og bage et surbrød i miniformat, da der som regel spares lidt på brødet sådan en dag.
forbered-001.jpg

forbered-002.jpg

I mellemtiden blev børbraderne også røget færdigt - denne gang er de koldrøget i 20 timer. Det eneste der mangler er lidt klippet purløg på toppen.
forbered-014.jpg

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Forberedelse til julefrokost

Indlæg#2 » 23. dec 2014, 00:17

Jeg bryder mig ikke om sild, men sikke dog nogle smukke billeder.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 23. dec 2014, 00:34

Jo, tak for det - som sildeelsker forstår man ikke, at der er nogen der ikke kan li' sild, men sidder altid til julefrokoster og har ondt af dem der ikke spiser sild - det må sku godt nok være en kedelig start på en frokost.

Ib M

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 23. dec 2014, 01:29

Lækre billeder og gode sild [WINKING FACE] elsker også sild

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 23. dec 2014, 07:33

Årets lækreste og smukkeste indslag hvis du spørger mig (undskyld Johnny). Holder øje med postkassen til invitationen :savl2:
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 23. dec 2014, 11:43

Takker for kommentarer

Desværre er det en lukket fest, men har på fornemmelsen at der bliver serveret sild i alle afskygninger her i juledagene - så der er rig mulighed for at få en sildemad.

Prøver jævnligt noget nyt, men ryger hurtigt tilbage til det traditionelle - noget jeg kender og ved virker.

Ib M

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 24. dec 2014, 02:01

Desværre er sild og ost, det eneste jeg ikke kan lide. Spiser faktisk alt andet fisk og skaldyr... Men elsker når man er kreativ i køkkenet :-)

Nickislagter
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 24. dec 2014, 08:47

Fantastisk smukke billeder . Syntes det slår mange af dem man ser i diverse balde og kogebøger .1%¤ meget mere af det tak og så endda tilsat masser af hjemmelavet mad :savl2: forventer absolut flere smukke billed serier og ja nærmest ligegyldigt af hvad :roll:
God jul og godt nytår herfra

hansen48
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 24. dec 2014, 09:01

Super flotte billeder og lækker mad.
Saltsyder af guds nåde.

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 24. dec 2014, 09:30

Thrysøe skrev:Desværre er sild og ost, det eneste jeg ikke kan lide. Spiser faktisk alt andet fisk og skaldyr... Men elsker når man er kreativ i køkkenet :-)

Du er så en af dem jeg har lidt ondt af til julefrokosten, men syntes det bliver mere og mere almindeligt at der bliver sat andet end sild ind til at starte med.
F.eks. ved jeg at der til vores julefrokost i år, vil være både makrel, kaviar-rand med rejer, og varmrøget laks til start. Og når man når osten er en kiks og lidt frugt rigeligt til de fleste.

Nickislagter skrev:Fantastisk smukke billeder . Syntes det slår mange af dem man ser i diverse balde og kogebøger .1%¤ meget mere af det tak og så endda tilsat masser af hjemmelavet mad :savl2: forventer absolut flere smukke billed serier og ja nærmest ligegyldigt af hvad :roll:
God jul og godt nytår herfra

hansen48 skrev:Super flotte billeder og lækker mad.

Mange tak begge to, det er godt at høre at billederne betyder noget.

De gange hvor der bliver gjort noget ud af billeddelen, har jeg fra start af et meget godt billede i hovedet af hvordan det skal gribes an, og om der er tid til at det kan lade sig gøre.
Flere gange ender det med at billederne bliver vigtigere end retterne, og andre gange er interessen for meget på selve maden, til at billederne vil blive optimale, og her gælder det om at skrue forventningerne til billederne ned, og nyde maden i stedet for.

Men det skulle undre mig om ikke der vil komme flere billeder.

Ib M

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 26. dec 2014, 21:40

Må jeg få EB vejledning til din koldrøgning af mørbraden ?? Ser virkelig godt ud. Har erhvervet mig alt udstyr og 10 mørbrad. Skal igang nu og dine ligner præcis det jeg gerne vil have
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 26. dec 2014, 22:41

melvis skrev:Må jeg få EB vejledning til din koldrøgning af mørbraden ?? Ser virkelig godt ud. Har erhvervet mig alt udstyr og 10 mørbrad. Skal igang nu og dine ligner præcis det jeg gerne vil have

Pr. liter vand tilsættes:
125 gr. salt (nitritsalt kan indgå som en del af den mængde)
50 gr. farin
1 tsk. aldehånde.
1 tsk. friskkværnet peber
2 stk. kryddernilliker
1 fed hvidløg

Hvilke krydderier der kommes i skal ikke tages særligt bogstaveligt, da smag er forskellig, og effekten er meget begrænset
Ligesom der i Kringelbachs bog foreskrives at noget af væsken skal bestå af porter - effekten kan måske anes hvis man laver en direkte sammenligning. Jeg gør det en gang imellem.

De klargjorte mørbrad ligges i den afkølede saltlage 12-24 timer afhængig af tykkelse.
Når de tages op skylle de hurtigt af og duppes så tørre som man nu kan, og ligger/hænger dem til tørre på køl 10-20 timer, eller til de føles "tørre".
Koldrøges i 2x 10-12 timer - jeg anvender Cold Smoke Generator 1 i lille røgovn, og 2 i større røgeovn, men bare der produceres røg nok til af røgekammeret er godt mættet med røg kan andet også anvendes.

Efter anden røgning lader jeg den hvile på køl i 1-2 døgn og vurderer om de er røget nok, eller der skal en 3. røgning i gang.

Brugeravatar

melvis
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 26. dec 2014, 22:44

Tak IB. Jeg har en WSM 57cm og den store artiforno generator. Det er jo lige ud af landevejen det der. :)
Napoleon Pro 500
Traeger Ironwood 885
LIDL Sousvide

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 26. dec 2014, 22:51

melvis skrev:Tak IB. Jeg har en WSM 57cm og den store artiforno generator. Det er jo lige ud af landevejen det der. :)

Ja, der er ikke så mange ben i det - glæder mig til at høre om resultatet
Ps. De var svært imponeret over smag og mørhed ved julefrokosten i går.

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 27. dec 2014, 14:22

Hold da op nogle flotte billeder.

Ligner jo noget der er taget ud fra en prof. Kogebog.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"