gryder og pander.

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
CharlotteP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

gryder og pander.

Indlæg#1 » 23. jun 2011, 09:39

hej alle.

går og overvejer at der skal invisteres lidt til grillen. ;-)

vi har en dancook kitchen, (kuglegrill til brikettter i et bord) og har snakket lidt om at købe en pande der kunne passe derpå. den må gerne kunne bruges til lidt forskelligt. evt. også en gryde.

men hvad er godt, er det støbejern, metalt eller noget helt 3. :?:

hvad bruger i andre, og hvilke gode erfaringer har i med at bruge pander og gryder på grillen.

venlig hilsen
Charlotte
venlig hilsen
Charlotte Paulmann

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Re: gryder og pander.

Indlæg#2 » 23. jun 2011, 09:50

Hej Charlotte

Jeg har en gammel støbejernsgryde som jeg har arvet af min mormor. Den er lidt flad i det og kan sagtens bruges som både pande og gryde.
Ellers virker scanpan også fin på grillen hvis du bare lader være med at fyre lige under håndtaget.
Du kan se hvad jeg har gjort her

viewtopic.php?f=43&t=1680
viewtopic.php?f=43&t=1849
viewtopic.php?f=43&t=1537

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 23. jun 2011, 09:54

Jeg er meget glad for min støbejernsrist og -pande : http://www.danishoutdoor.dk/grilludstyr ... kuglegrill
Jeg bruger en ganske almindelig gryde, der blev til overs da jeg fik induktionskomfur (HURRA) til at koge på grillen i. Hvis der skal knald på varmen, tager jeg en af ristene op og sætter gryden direkte i gløderne.

Oftest lægger jeg alle kullene i den ene side under risten. Så kan jeg hurtigt give kødet striberne og derefter dreje risten 180 grader, så der ikke længere er direkte varme under risten, men der presses hele tiden varm luft hen til dem. (Jeg møblerer risten sådan at de to riste sidder ved siden af hinanden og derved fylder halvdelen af grillen, mens pladen og stenen fylder den anden halvdel). Hvis jeg skal lave meget kød gentager jeg processen, men lægger det næsten-færdigstegte kød op på stenen, hvor det kan hvile og holde sig varmt.

Den teknik, sammen med at de forinden bliver marineret i min hemmelige .1%¤ "Dark Horse tryllemarinade" :lol: (syre (f.eks. citron eller appelsin) + en anelse honning + olivenolie + krydderier og krydderurter efter behag) giver altid mørt og saftigt kød. Selv kalkunbryst bliver lækkert og saftigt.

Til indekomfuret bruger jeg også støbejern, da det er suverænt at arbejde med. Jeg ejer faktisk ikke en almindelig teflonbefængt stegepande.

MVH
Jan - der stadig ikke er blevet enig med mig selv om hvad jeg skal grille til Sct.Hans ;-)
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

orvis
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 23. jun 2011, 10:09

CharlotteP skrev:hej alle.

går og overvejer at der skal invisteres lidt til grillen. ;-)

vi har en dancook kitchen, (kuglegrill til brikettter i et bord) og har snakket lidt om at købe en pande der kunne passe derpå. den må gerne kunne bruges til lidt forskelligt. evt. også en gryde.

men hvad er godt, er det støbejern, metalt eller noget helt 3. :?:

hvad bruger i andre, og hvilke gode erfaringer har i med at bruge pander og gryder på grillen.

venlig hilsen
Charlotte

hvis du ser banner reklamen fra Barbecue-masters.com kan du se Dennis faktisk netop har tilbud på det du efterspørger....
så det er bare at få en PM afstede til ham så grille du på støbejern i weekenden :-D
Deaktiveret efter eget ønske 0610-2012

Brugeravatar

Emneforfatter
CharlotteP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 23. jun 2011, 10:19

det var også støbejern der kom først på tale herhjemme.

må indrømme at jeg ville være ked af at tage gryderne fra køkkenet og bruge, de er med en slip let belægning, og er bange for at de er knap så fine efter en tur i en varm grill :-?

uhh, det er altså skønt med den gode hjælp man kan få her på siden, når man stadig er ny i den store grill verden. tusinde tak skal i have
venlig hilsen
Charlotte Paulmann

Brugeravatar

TrekkieGrrrl
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 24. jun 2011, 19:19

Bryder lige ind her med et spørgsmål om gryder :)

Til jul fik jeg en fin ovnfast Le Creuset-gryde. En lille en på 2 liter, med låg der har metal-knop (så den kan tåle helt høje ovntemperaturer)

Vil det være fuldkommen forrykt at bruge den på en gasgrill? Altså jeg vil jo nødig ødelægge den, de gryder kost en halv nyre... Men omvendt kan jeg jo ille lade være med at synes at sådan en emaljeret støbejernsfætter må være perfekt til at lave noget i..
Nybegynder med en Outdoor Chef Leon som 1. og indtil videre eneste grill
Se noget helt andet mad på min Bento-side

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 24. jun 2011, 20:25

TrekkieGrrrl skrev:Bryder lige ind her med et spørgsmål om gryder :)

Til jul fik jeg en fin ovnfast Le Creuset-gryde. En lille en på 2 liter, med låg der har metal-knop (så den kan tåle helt høje ovntemperaturer)

Vil det være fuldkommen forrykt at bruge den på en gasgrill? Altså jeg vil jo nødig ødelægge den, de gryder kost en halv nyre... Men omvendt kan jeg jo ille lade være med at synes at sådan en emaljeret støbejernsfætter må være perfekt til at lave noget i..

Den går ikke i stykker, men den kan blive misfarvet på ydersiden af røg/sod. Men hvis grillen er gjort ok rent inden så burde der ikke være noget problem, især ikke i en gasgrill.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Ellemand
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 28. jun 2011, 11:28

Hej Charlotte.
Vil da lige byde ind med min løsning; jeg har ved at sprede rygtet blandt familie og venner fået fingre i to ældre støbejernsgryder - begge af mrk. Coopco (tror jeg de hedder). De står og samler støv i mange hjem, da folk sjældent bruger dem på de moderne komfurer. Hvis du har ældre familiemedlemmer, vil de sikkert gerne afhænde sådanne gryder, da de er tunge at bakse rundt med.
Gryderne blev skrubbet grundigt rene, smurt i et tyndt lag olie og fik en ordentlig omgang varme på grillen.
Herefter holdes de i god stand ved grundig afskrubning og efterfølgende gnedet ind i et tyndt lag olie. Når de har stået lidt tørres overskudende olie af - og gryderne er klar til næste gang.
Den ene er stor nok til gryderetter til 2-4 personer. Den anden er en ordentlig svend. Den kan lige være under låget på en DanCook 1400 (som jeg forstår, at du har). Den blev forleden indviet med en gang Beuf Stroganoff lavet af 1,8 kg. kød - og det blev en stor succes; alt smager bare bedre, når det bliver lavet på grill :-D
Nu mangler jeg bare at finde en gammel støbejernspande, men det skal nok lykkes på et tidspunkt.
Held og lykke med jagten - det kan betale sig.

Med venlig hilsen
Andreas.
DanCook 1400
Nu også SAfire Cooker

Brugeravatar

Emneforfatter
CharlotteP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 28. jun 2011, 11:52

hej andreas.

har faktisk overvejet at jeg vil rundt til et par af de genbrugsner vi har her i området og kigge lidt.

tror nu nok der kommer en ny pande til inden længe

tak for gode ideer.
venlig hilsen
Charlotte Paulmann

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#10 » 28. jun 2011, 12:01

Ellemand skrev:Nu mangler jeg bare at finde en gammel støbejernspande, men det skal nok lykkes på et tidspunkt.

Ikea har en lille støbejernspande som jeg er rigtig glad for. Den er helt i jern og svjh kostede den 50.-

/Thomas
Billede

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 28. jun 2011, 13:42

TrekkieGrrrl skrev:Bryder lige ind her med et spørgsmål om gryder :)

Jeg ser først denne tråd nu.
Du kan sagtens bruge dine le creuset-gryde og sågar fade i leongrillen
Men sæt dem på, med tragten sat til indirekte.
Her et billede af en af mine fade fra Le creuset på grillen med en omgang koteletter i fad:
DSC_0558.JPG

Ps jeg har sendt dig en mail

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 28. jun 2011, 13:47

CharlotteP skrev:hej andreas.

har faktisk overvejet at jeg vil rundt til et par af de genbrugsner vi har her i området og kigge lidt.

tror nu nok der kommer en ny pande til inden længe

tak for gode ideer.

Nu i disse uger, hvor der er sommerfester i de fleste byer, er der som regel også loppemarkeder.
Her kan du finde alverdens gode støbejerns ting til din grill til næsten ingen penge ;-)

Tilbage til "Kul-/briketgrills"