Charbroil T-22g mangler varme

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
mathew500
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Charbroil T-22g mangler varme

Indlæg#1 » 29. sep 2014, 09:40

Hej.

Jeg har midt i sommers fået erhvervet mig en Charbroil T-22g som var på tilbud på bilka.dk.
Til at starte med havde jeg fået udleveret en 50 mbar model som jeg først fandt ud af da jeg stod derhjemme (tjekkede ikke i butikken, tænkte ikke det kunne ske).
Så ud til Bilka igen for at få den byttet til en "lovlig" 30 mbar version :)
Jeg kommer hjem igen og samler og samler, glæder mig til at prøve min nye gasgrill.
Desværre går der lige et par dage inden jeg får den behandlet med olie osv. og har derfor ikke brugt den i mellem tiden.
Der skal forsøges med nogle bøffer. Jeg skruer op på fuld blæs til at varme grillen op for efter 10-15 min at slukke den ene brænder og skrue lidt ned for den anden, for ikke at branke kødet.
Efter 20 min begynder jeg så med kødet, og syntes allerede her at der mangler lidt varme og lyd. Kunne næsten ikke hører den fugtige overflade fra kødet ramme grillen.
Jeg skruer så op for bluset igen på max og tager det i det tempo det nu kommer i.
Anden gang skulle jeg steget en svine mørbrad, ikke engang max på en brænder var tilstrækkelig.
Tredje gang prøvede jeg med max på en brænder med hjælp fra nummer 2, men stadig med grilning over brænderen på max.
Det skal lige siges at når jeg siger det ikke er tilstrækkeligt, er det til dels fordi jeg godt kan lide lidt grill striber og man ikke nødvendigvis skal vente 25 min på bøffer/kyllingsbryst, eller 45 min på 600g svinemørbrad.
Begge brændere på max er lige lidt i overkanten for en kylling direkte på grillen, den får "kulør", men at lave 6-8 kyllingebryst på den ene "rist" kræver næsten max på begge brændere.

Jeg kiggede så lidt på flammernes størrelse for at se hvad der sker. På billedet jeg har vedhæftet kan man se flamernes størrelse ved max styrke. Syntes de er lidt små, men ville hører jer ad om dette kan passe? De er vel en 5-6 mm. Det er det samme på begge brændere. Blæser det lidt danser flammerne langs brænderen (altså de går ur og kommer igen sådan løbende langs røret).
Jeg har prøvet med forskellige gasflasker og regulatorer. Jeg har også tjekket rørene om der sidder noget, men de er helt rene.

Så nu ville jeg hører jer ad om det lyder rigtigt, måske der også er nogle ejere af samme grill som ville undersøge deres flammer for at sammenligne. Om det bare er noget jeg skal leve med (er ikke synderligt imponeret). Grunden til vi købte grillen var for at have noget man hurtigt kunne tænde op i om aftenerne til aftensmaden i hverdagen, men tiden det tager for det endelige produkt er ikke langt fra kul grill tider. ;)´Det skal lige siges at jeg oliere den før og efter grilning, "brænder af" før og efter grilning og rengøre inden jeg skal bruge den.

Hilsen Mathias
Grill rookie
Vedhæftede filer
IMG_20140731_203113.jpg

Brugeravatar

SpiFF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Charbroil T-22g mangler varme

Indlæg#2 » 29. sep 2014, 17:10

Ud fra dit billede, vil jeg mene at blandingen af ilt og gas er korrekt. Du kan evt kigge i din manual for at se hvordan du indstiller den "dimmer" der blander ilt og gas (måske andre mere inkarneret gas-grillers kan hjælpe her)
Men flammerne skal, som jeg lige husker det, være blå og kun lige et snert af gule på toppen.

Min charbroil tager ca. 15-20 minutter om at nå max på termometret.
CharBroil T36 (2014)
Primo Oval XL (2012)
Weber Smokey Mountain (2010)

Brugeravatar

Luske
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Charbroil T-22g

Indlæg#3 » 29. sep 2014, 19:42

Har du prøvet at snakke med Bilka hvor du har købt den? det kan jo være at de har hørt om samme problem fra andre kunder, så de evt. har en løsning på problemet
MVH
Claus

Primo oval XL
WSM 57
OTG 57 m. rotesserie
Go anywhere
Weber Spirit E-320
KEB-ON

En sand dyreven tilbereder dyrene med respekt

Brugeravatar

binx
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 29. sep 2014, 20:58

Prøv og steg direkte på de infrarøde plader og så sørg for der ikke er revner nogle steder ved pladerne ned til flammerne.... Altså så pladerne "slutter tæt" så alt varmen skal igennem IR plade hullerne
Charbroil T-47G

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 29. sep 2014, 23:14

Binx, det kan jo ikke være meningen at man ikke kan bruge risten.

Som en af de andre skrev, ring til bilka og kan de ikke hjælpe så retur med den.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Brugeravatar

binx
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 30. sep 2014, 17:13

Det skal man også kunne, kan personligt bare bedre li at stege på IR pladerne..... Tjek som sagt at pladerne slutter helt tæt.... Det at man griller infrarødt gør at det er meget vigtigt at varmen ikke slipper ud fordi man har lagt dem forkert.... Det gør også at man ikke bruger så meget gas som en traditionel gasgrill, da varmen ville blive alt for høj under pladernehøj
Charbroil T-47G

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 30. sep 2014, 19:56

mathew500 skrev:Til at starte med havde jeg fået udleveret en 50 mbar model som jeg først fandt ud af da jeg stod derhjemme (tjekkede ikke i butikken, tænkte ikke det kunne ske).Så ud til Bilka igen for at få den byttet til en "lovlig" 30 mbar version
Når du skriver om en 30 mbar version taler vi så om gasregulatoren til gasflasken.
Da Tyskland anvender 50 mbar gastryk så er apparaterne jo beregnede på 50 mbar gastryk, hvilket efter min opfattelse indebærer gasdyser med mindre dyse huller til samme effekt.

Når man så sænker gastrykket uden at foretage andre ændringer så har vi balladen.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
mathew500
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 30. sep 2014, 21:33

Tak for alle jeres svar. Jeg har prøvet at kommentere jeres svar hver især forneden.

Ud fra dit billede, vil jeg mene at blandingen af ilt og gas er korrekt. Du kan evt kigge i din manual for at se hvordan du indstiller den "dimmer" der blander ilt og gas (måske andre mere inkarneret gas-grillers kan hjælpe her)
Men flammerne skal, som jeg lige husker det, være blå og kun lige et snert af gule på toppen.

Min charbroil tager ca. 15-20 minutter om at nå max på termometret.

Jeg er enig i at blandingsforholdet ser korrekt ud, men syntes der burde være lidt mere smæk på. Vidste ikke det stod i manualen hvordan man indstiller dem. Jeg må lige tage en kigger igen for at se om det er noget jeg burde arbejde i, men umiddelbart tror jeg ikke det hjælper på styrken af flammerne (altså størrelsen af dem)?

Har du prøvet at snakke med Bilka hvor du har købt den? det kan jo være at de har hørt om samme problem fra andre kunder, så de evt. har en løsning på problemet.

Binx, det kan jo ikke være meningen at man ikke kan bruge risten.

Som en af de andre skrev, ring til bilka og kan de ikke hjælpe så retur med den.

Jeg har ikke kontaktet Bilka endnu, jeg tænkte jeg ville hører herinde om det bare var mig der syntes der var noget galt, eller om der var andre der syntes det virker mærkeligt.

Prøv og steg direkte på de infrarøde plader og så sørg for der ikke er revner nogle steder ved pladerne ned til flammerne.... Altså så pladerne "slutter tæt" så alt varmen skal igennem IR plade hullerne

Det skal man også kunne, kan personligt bare bedre li at stege på IR pladerne..... Tjek som sagt at pladerne slutter helt tæt.... Det at man griller infrarødt gør at det er meget vigtigt at varmen ikke slipper ud fordi man har lagt dem forkert.... Det gør også at man ikke bruger så meget gas som en traditionel gasgrill, da varmen ville blive alt for høj under pladernehøj

Jeg har ikke prøvet direkte på IR pladerne, men som El Cerveza også skriver, så syntes jeg ikke at det kan være meningen. Jeg har dobbelttjekket at IR pladerne ligger så de dækker det hele og der ikke er uønskede åbninger hvor varmen kan undslippe. Har også prøvet at forskyde rist i forhold til pladerene så bunden af et IR V passer med en rist stang og så toppen af et IR V passer med en rist stang. Men lige meget hjælper det.

Når du skriver om en 30 mbar version taler vi så om gasregulatoren til gasflasken.
Da Tyskland anvender 50 mbar gastryk så er apparaterne jo beregnede på 50 mbar gastryk, hvilket efter min opfattelse indebærer gasdyser med mindre dyse huller til samme effekt.

Når man så sænker gastrykket uden at foretage andre ændringer så har vi balladen.

Jeg fik byttet hele molevitten. Det var ude på pakken at der var sådan et skema hvor man kunne se hvilket tryk modellen var til. Der kan selvfølgelig være sket en pakke fejl eller lignende, som ja, som du siger potentielt ville kunne give ballade.

Jeg vil lige nævne at jeg godt kan "maxe" de temperatur målere som er montere på grillen når begge blus er sat på max, ellers kan jeg ikke opnå den temperatur.

- Mathias

eyeland
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 21. apr 2018, 22:35

Jeg er i den samme situation som OP.
Har købt en char broil Pro 2200 på tilbud i Bilka i forventningen om at kunne lave steaks med skorpe hurtigere eller på samme tid som det normalt tager mig at fyre op i kullet (eller lave et bål :) )
Lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke opnå en varme der kommer i nærhenden af min kul grill.
Gas grillen kan til nød konkurere med en engangsgrill fra Netto :(

Jeg har fulgt alle anvisninger ift placering af riste og montering af gas.
Mine flammer ser mere eller mindre præcis ud som det OP har postet.
Jeg lader grillen varme op 20min, men alligevel kan jeg ikke opnå den karameliserede sprøde skorpe som jeg opnår på en smedejernspande på komfur og/eller på kul-grill/bål.
Det minder mig mest af alt om følelsen af at stege på en ikke-smedejernspande på et 220V komfur overfor stegning på smedejern på 380V.

Efter 20min opvarmning med kun den ene side tændt er grillen ikke engang nået op på 100C (målt fra det indbyggede termometer)

Er dette bare noget man skal vænne sig til med en gasgrill eller skal man op i prisleje for at få det ønskede resultat?
Eller er der noget galt med grillen?
Efter at have ventet så mange år med at hoppe med på gas bølgen er jeg mildest talt en smule skuffet. :)

Emneforfatter
mathew500
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 22. apr 2018, 08:24

Byt byt, byt til nyt.

Det er jeg ked af at hører eftersom jeg selv havde set mig lun på sådan en. Jeg kan ikke direkte sammenligne vores temperature da mine målere sidder under risten og din måler i grill "kublen". MEN men en brænder på max og ikke engang 100 grader, lyder ikke helt rigtigt.

Hvis du stadig har kassen kan du jo lige tjekke om tryk versionen er rigtig. Jeg fik jo skiftet regulator, dyser og "brænder stænger". Det hjalp gevaldigt, men jeg har ydermere modificeret den for at optimere den. Bla har jeg bukket bagkanten på låget lidt ind for at minimere det luftgab der er og så har jeg blokeret hullerne i siderne nede i brændekammeret.

Med alle de ændringer rammer vi noget godt.

Kender dog flere der har charbroil 3 brændere og op, og de har ingen problemer, selv med en brænder, trods det større rumfang.

Så tænker, enten er deres 2 brænder systemer bare under dimensioneret, eller så har vi bare været uheldige med vores grille. Man må tro det må være det sidste eftersom det ikke ligefrem er en klagestorm herinde.

Hilsen Mathias

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 22. apr 2018, 09:13

Jeg tror at det måske er de færreste herinde, som køber grille med 2 brændere?

Så det kan også være grunden til de manglede klager - uden at jeg ved det.

eyeland
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 22. apr 2018, 17:19

MM tak for tilbagemeldingen, På kassen står der noget i retning af "gastryk - 28-30mBar)

Jeg testede lige igen her til aftensmaden da der er har været ret vindstille idag.
Nu da den har varmet op i præcis 30min med begge brændere på max (kl 9) og låget lukket, er temperaturen LIGE ved at nå op på 200C (igen målt med det indbyggede termometer i åget)
Det kan vel ikke være helt rigtigt?
Hvis jeg skal have noget der bare ligner bbruning på bøfferne skal de være 4cm+ tykke. Tyndere end det når de som regel at blive gennemstegt før de bliver brunet hvilket ikke er ideelt da jeg personligt er til meget røde bøffer :)

UPDATE: Nu har grillen varmet op i præcis 45min, stadig på fuld blus med låget lukket og grillen er nu omkring 202-205C varm ifølge termometer.

Overvejer lidt om jeg skal prøve at fjerne IR stål-indlægget og kun stege med selve grill-risten.
Er der noget der taler imod den løsning (ud over besværligere rensning?

UPDATE2: Efter præcis en time er temperaturen stadig ikke steget.

Hvor varm burde den kunne blive?

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 22. apr 2018, 18:16

Du skal reklamere det sted du har købt grillen. Det er ret simpelt, den kan ikke grille.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

eyeland
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 22. apr 2018, 18:26

prause skrev:Du skal reklamere det sted du har købt grillen. Det er ret simpelt, den kan ikke grille.

Modtaget.
Men hvordan forklarer man Bilka at produktet ikke fungerer?
Og, giver det mening at prøve samme grill igen eller skal jeg kigge efter noget andet?

Der mangler virkelig en standardiseret angivelse af effekt så man kan sammenligne og vurdere forskellige modeller/mærker.

Jeg synes at det er meget svært at vurdere om det er modellen eller bare den jeg har fået som er utilstrækkelig.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 22. apr 2018, 19:38

Jeg tror du gør det unødigt kompliceret. En grill der ikke kan grille en bøf er defekt. 200 grader er ubrugeligt til stort set alt andet end langtidsstegning. Det er vel lige præcis det du skal sige når du reklamerer - du har forklaret problemet her inde, så kan du også forklare det ved en reklamation.
Hvorvidt du så vil prøve igen med samme grill må vel komme an på om du har tillid til produktet, herunder hvad en sælger af det pågældende produkt kan oplyse dig om...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

LaMancha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#16 » 23. apr 2018, 08:03

Har i prøvet at pille ir pladerne ud?
Using Tapatalk

eyeland
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 8. maj 2018, 16:36

@Prause Du har nok ret :)
Jeg har endelig hørt fra Bilka kundeservice men de spiller lidt dumme.. ender nok med blot at returnere den og gå efter et andet mærke ..

@LaMancha
Har ikke prøvet at pille dem ud nej. Har ikke noget imod at eksperimentere men jeg forventer at grillen skal fungere i den konfiguation den er lavet til.

Tak for vejledning :)
Nogen råd til andre mærker at kigge efter?
Eller måske hvordan man spørger til- / sikrer sig at man får noget der kan levere ordentlig effekt?
Prisleje skulle helst være i nærheden af Pro 2200, Dvs, et sted mellem 2000 og 3000kr (på tilbud) med mindre i mener at man simpelthen ikke kan få noget ordenligt så "billigt".
Jeg fik min Pro 2200 til 2300kr på tilbud.
Kan sagtens vente en måned eller 2 på at noget andet kommer på tilbud.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 8. maj 2018, 17:39

eyeland skrev:
prause skrev:Du skal reklamere det sted du har købt grillen. Det er ret simpelt, den kan ikke grille.

Modtaget.
Men hvordan forklarer man Bilka at produktet ikke fungerer?
Og, giver det mening at prøve samme grill igen eller skal jeg kigge efter noget andet?

Der mangler virkelig en standardiseret angivelse af effekt så man kan sammenligne og vurdere forskellige modeller/mærker.

Jeg synes at det er meget svært at vurdere om det er modellen eller bare den jeg har fået som er utilstrækkelig.

De burde nu nok vide at de ikke er optimale mht varme de har fået utallige klager over det nogle har fået nye dyser at sætte i andre har gjort noget som man absolut skal holde sig langt fra nemlig at bore dyserne op men så er der ingen forsrikring der virker hverken på hus eller andet da det er ulovligt

Kig evt efter
Broil King Eller Napoleon det er dog en noget anden prisklasse men pris og kvalitet hænger jo gerne sammen
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

larsbj1988
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 9. maj 2018, 21:58

eyeland skrev:@Prause Du har nok ret :)
Jeg har endelig hørt fra Bilka kundeservice men de spiller lidt dumme.. ender nok med blot at returnere den og gå efter et andet mærke ..

Jeg står i præcis samme situation med en professional 2200. Har du fået lov til at returnere den af kundeservice i bilka? Det er ikke fedt at have en grill der ikke kan grille!

Tilbage til "Gasgrill"