Gas grill kontra elektrisk grill?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Poul Fuglsang
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gas grill kontra elektrisk grill?

Indlæg#1 » 21. jul 2008, 21:20

Hej,
jeg står og mangler en lille nem grill til vores altan på 6.etage, og i den anledning er jeg faldet over en el-grill, som kunne passe fint til dette formål!

http://hjem.dk/have/grill-udekoekken/gr ... grill.aspx

DOG har jeg aldrig prøvet en el-grill, men derimod en gasgrill, hvilket var en rigtig god erstatning til en kulgrill.
Så mit spørgsmål er,"Kan en el-grill kompencere for en gasgrill? og hvis ikke, er en el-grillens egenskaber acceptable?"

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#2 » 21. jul 2008, 21:35

nej og nej :-(

En elgrill er en absolut nødløsning.
/Morten Knudsen AKA Solsikkehaven

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 22. jul 2008, 00:14

Gas grillen er en nødløsning - El grillen er rendyrket panik :P
-På en altan ville jeg nok vælge gas, da det alt andet lige er en del lettere at håndtere, og f.eks. en Q200 fylder ikke meget. Med el, syntes jeg ikke du er meget bedre stillet, end hvis du familie-hygger med en Raclette.

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 22. jul 2008, 08:32

Niclar -> du vrøvler nu, gasgrill er da ikke en nødløsning. Gasgrill er for dem, som ikke gider al bøvlet med kul.

(men jeg tror at du også har regnet med at få høvl af "gas grillerne" for din udtalelse *griner til dig*)

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 22. jul 2008, 08:43

Hej Poul
Velkommen til.
For mange år siden havde jeg en elgrill.
Ja den ligger faktisk i sin æske og samler støv på vores staldloft.
Jeg har lige været nede og kikke på den for at finde ud af hvorfor jeg valgte den fra, efter 2 forsøg.

Poul hvis den er som min - så er der ikke noget låg man kan ligge på grillen.

Der mister man allerede en stor del af smagen.

Der skal kommes vand i bunden og måden det er konstrueret på, gør at man risikere at få maden kogt i stedet for.

Den kan ikke tåle evt regn kommer ned på legemet, da den så kan kortslutte.

Og så var den forfærdelig besværlig at gøre ren.

Hvis jeg skal råde dig - ville mit valg være en lille gasgrill.

Jeg har selv en q200 som jeg bruger meget til de mindre ting der skal grilles og så på dage hvor tingene skal gå lidt stærkt.
En gas grill kan også tåle at det pludselig bliver regnvejr.

OG så ikke mindst en gas grill får altså din mad til at smage af grill mad, det gør en el grill ikke.

Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 22. jul 2008, 08:54

Til gengæld danner en gas grill jo også en del røg fra grillningen (dejligt, det giver jo smag) - så du skal overveje om det kan accepteres af dine naboer (og boligforeningen).

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 22. jul 2008, 10:46

Niclar -> du vrøvler nu, gasgrill er da ikke en nødløsning. Gasgrill er for dem, som ikke gider al bøvlet med kul.

(men jeg tror at du også har regnet med at få høvl af "gas grillerne" for din udtalelse *griner til dig*)

heheh .. jeg ville da blive skuffet hvis der slet ingen reaktion kom :P

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 22. jul 2008, 11:02

Niclar, hahah, så skal jeg også "protestere" - efter i samtlige mine leveår indtil sidste sommer har bedyret, at jeg ALDRIG ville eje en gasgrill, ja, hvad har vi så nu??

Sidste sommer fik vi grillet een gang!!!!!, bare den uge, vi har haft "motherfuckeren", har vi grillet 6 gange!! Og det smager mere og mere af grill, desto mere "nasset" den bliver :)

Elgrill.......jeg vil sige det er en fin forklaring, Jette Bjærge har givet med gode argumenter - og som der også skrives længere oppe: måske en lidt avanceret raclette.
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 22. jul 2008, 11:21

Jeg har også en EL grill et eller andet sted.
Den koster kassen i strøm at bruge. Den bliver slet ikke ligeså varm som en kul eller gasgrill. En grillpande i køkkenet er bedre i min mening :)

En gasgrill ryger nu som sådan ikke i sig selv :) Men fedtet fra maden gør, men det vil være det samme på en EL grill
Senest rettet af topgun 22. jul 2008, 11:22, rettet i alt 1 gang.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 22. jul 2008, 11:21

TrineHG -> man skal bare grille 3 gange i ugen, så skal man nærmest ikke tænke på rengøring udover at tømme drypbakken engang imellem. Herligt.. Jeg har det ligesom dig, grill er dejligt, kulgrill blev til for lidt, nu griller jeg hele tiden.

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

HenrikB
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 22. jul 2008, 11:40

Jeg har på fornemmelsen, at I ikke har set det link som Poul linker til...

Det er jo en "MINI Q", med låg, flavorizer bars og 5 års garanti. Jeg kunne godt fristes til at tro på, at den ikke er så ueffen endda til det lille behov.

2400 watt er da også en rimelig effekt, og med en kilowattpris på et par kroner, så koster den altså en femmer i timen. Man kan vel lave lidt grillspyd, pølser eller koteletter på under en halv time. Kr. 2,50 -det er da ikke voldsomt dyrt.
Senest rettet af HenrikB 22. jul 2008, 18:09, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Henrik

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#12 » 22. jul 2008, 11:45

vi kender skam godt mini Q (eller baby Q eller hvad skal vi kalde den)......

Jeg tror at den kan bruges, men som en nødløsning hvis man ikke har mulighed for gas eller kul. Men heller ikke mere, og man skal ikke forvente den store grill-smag.

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

TrineHG
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#13 » 22. jul 2008, 12:27

Nemlig Solsikkehaven :) Der skal ikke mange dages brug til, før grillsmagen træder mere og mere i karakter, det er jeg dybt overrasket over, på den glædelige måde :)

Henrik B, jeg klikkede på linket, og blev helt forundret over, at Weber producerer en Q til el.
Trine :-)
Bruger deaktiveret efter eget ønske den 20.09.2011

Brugeravatar

HenrikB
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 22. jul 2008, 12:31

Nu skrev jeg jo altså ikke, at man ikke kendte den lille fætter.
Men måske ikke var opmærksom på, at det var den Poul havde i tankerne.

Mine svigerforældre havde engang sådan en lille billig åben el-grill med lille
effekt. Og ovenikøbet "kogte" de så kødet i en foliebakke på den. Total raclette...

Her tror jeg så man får langt mere ud af Webers el-grill, hvis nu gas eller kul er udelukket.
Med venlig hilsen
Henrik

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 22. jul 2008, 12:33

Henrik -> jo, jeg var godt klar over at det var den han mente.

Og tror også, at HVIS man skal have en elgril, så skal man have sådan en weber Q elgrill. De andre (åbne) modeller duer ihvertfald slet ikke.

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 22. jul 2008, 13:50

Jeg har på fornemmelsen, at I ikke har set det link som Poul linker til...

Det har du fuldstændig ret i.
Den jeg har er helt helt anderledes.
Den i linket ligner da min q200 som snydt ud af næsen.
Ja der kan man se godt du var vågen Henrik B.
Hm den på billedet tør jeg ikke udtale mig om den kender jeg slat ikke
Med venlig hilsen

Xenia
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 22. jul 2008, 18:18

Min farmor og farfar har købt Webers el Q, de er vist tilfredse nok, men kun til hverdagsbrug hvor det er to pølser der kommer på. Når vi andre kommer på besøg er det kuglegrillen der kommer frem, men det er måske også mere pga af overflade størrelse:-)

Aastradsen
Bruger
Kontakt:

Indlæg#18 » 22. jul 2008, 18:30

Der er kun en "rigtig" måde at grille på KUL, se bare i køkkenet - der er plastik skærebrætter men den bedste er nu den af træ! Man kan købe el-biler men alle kører i fosil drevet biler! Du kan købe billig take away, men det du selv laver er bedst!
Pointen er at man startede med at grille med træ nu briketter og kul, så derfor må det være det bedste!
Jeg er da selv utrolig fristet af at købe gasgrill, men nej RIGTIG grill er kul, så nu går jeg og overvejer en WSM.
Kald mig bare gammeldags og forstokket, jeg kan tåle det "LOL"

Brugeravatar

ggf
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 22. jul 2008, 19:14

Hvis det er fordi du ikke har meget plads. hvorfor så ikke købe den lille copp grill http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic ... dy+the+mad
der kan man lave en kylling på 5-8 brikketer :D
Med Venlig Hilsen

Jacob

Billede Billede

Vinder af udfordring nr 4. Bedste lam 2008

Brugeravatar

HenrikB
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 22. jul 2008, 19:21

Kald mig bare gammeldags og forstokket, jeg kan tåle det

Du er overhovedet hverken gammeldags eller forstokket. Du glemte bare
at brokke dig over at DSB har droppet damplokomotiver i ordinær drift og
at pigerne ikke længere går i lårkort :-)

Vi er vel alle "rigtige grillere", med hver vores forudsætninger, behov og ikke mindst muligheder.

Jeg har engang spidstegt en hel pattegris (som jeg selv havde opfedet:-), med "menneske-rotor", over 100 år
gamle egeknuder, det tog 10 timer. Se, det var RIGTIG grillning. (det smagte iøvrigt ubeskrivelig godt).
Desværre har jeg ikke de muligheder til hverdag. Så vi må nøjes med gas (indtil jeg får bygget
min very special kulgrill, til særlige lejligheder...)
Gassen vil jeg aldrig droppe. Det er nemlig som 1000'vis af andre mener,
fremragende nemt og lige til at gå til i hverdagen. Og så smager det altså ikke grimt...

Aastradsen - du er et herligt menneske!
Med venlig hilsen
Henrik

Aastradsen
Bruger
Kontakt:

Indlæg#21 » 22. jul 2008, 20:09

HenrikB skrev:
Kald mig bare gammeldags og forstokket, jeg kan tåle det

Du er overhovedet hverken gammeldags eller forstokket. Du glemte bare
at brokke dig over at DSB har droppet damplokomotiver i ordinær drift og
at pigerne ikke længere går i lårkort :-)

Vi er vel alle "rigtige grillere", med hver vores forudsætninger, behov og ikke mindst muligheder.

Jeg har engang spidstegt en hel pattegris (som jeg selv havde opfedet:-), med "menneske-rotor", over 100 år
gamle egeknuder, det tog 10 timer. Se, det var RIGTIG grillning. (det smagte iøvrigt ubeskrivelig godt).
Desværre har jeg ikke de muligheder til hverdag. Så vi må nøjes med gas (indtil jeg får bygget
min very special kulgrill, til særlige lejligheder...)
Gassen vil jeg aldrig droppe. Det er nemlig som 1000'vis af andre mener,
fremragende nemt og lige til at gå til i hverdagen. Og så smager det altså ikke grimt...

Aastradsen - du er et herligt menneske!

(L) Takker !

mobilfotografen.dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#22 » 29. jul 2008, 23:40

Jeg må sige at jeg er forbavset over at der ikke mere forskel i duft og smag på briketter og gas...

Og her har jeg været en forstokket konservativ "Charcoal" entusiast i over 10 år...

Nu håber jeg bare at jeg kan gas-grille "Incognito" på min nye altan på første sal på fredag når jeg får min nye lejlighed...

Der er nemlig lige en sætning i Husorden-reglementet som jeg gerne så strøget... ;-(.
.
47 cm OTS (1996... + 1998)
57 cm Masters Touch (1998... + 2008)
Go-Any-Where (2002...)
37 cm Smokey Joe (2004...)
Q320 Limited (2008...)

Og en masse mere eller mindre underlødigt grill litteratur og brugbart isenkram...

Heraf en ikke ubetydelig del "made in ROC".

- Jan Huniche -

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#23 » 8. aug 2008, 02:27

Hvis du bare beholder låget på kul-weberen, kan du jo altid påstå det er en avanceret varmluftovn og ikke en grill :)

Halalkødsejlar
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re:

Indlæg#24 » 16. jul 2015, 12:01

TrineHG skrev:Niclar, hahah, så skal jeg også "protestere" - efter i samtlige mine leveår indtil sidste sommer har bedyret, at jeg ALDRIG ville eje en gasgrill, ja, hvad har vi så nu??

Sidste sommer fik vi grillet een gang!!!!!, bare den uge, vi har haft "motherfuckeren", har vi grillet 6 gange!! Og det smager mere og mere af grill, desto mere "nasset" den bliver :)

Elgrill.......jeg vil sige det er en fin forklaring, Jette Bjærge har givet med gode argumenter - og som der også skrives længere oppe: måske en lidt avanceret raclette.

Slap så af Trine, jeg er træt af det her. Hvorfor Engelske slangord, masser af anførselstegn, smileys og udråbstegn? Der er ingen raketvidenskab i det du siger så hvorfor bruge al den ekstra pynt? Jeg kan heller ikke forstå dit had til elgrills!

Ejlar

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Gas grill kontra elektrisk grill?

Indlæg#25 » 16. jul 2015, 18:18

Indlægget er 7 år gammelt [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE][SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#26 » 17. jul 2015, 09:30

Husum skrev:Indlægget er 7 år gammelt [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE][SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Der er jo nogle der ikke er så hurtige, men bare skal brokke. :-)

.
Torp Hedehusene

Halalkødsejlar
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 23. jul 2015, 12:02

Husum: Godt set.

Torp: De ting jeg påpeger er ikke specielt stærkt knyttede til verden for 7 år siden, så der er ikke foregået en slags forældelse af relevans her. Og i og med at jeg ikke var her på "http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=53&t=6938" for 7 år siden, og heller ikke kan rejse tilbage i tiden, ja så var der ingen hurtigere måde at gøre det på.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#28 » 23. jul 2015, 12:37

Hmmm måske lidt nærlæsning kunne være ønskeligt halalkødsejlar........ hun har været deaktiveret i flere år efter eget ønske. Så din kommentar virker formålsløs .1%¤

Halalkødsejlar
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 23. jul 2015, 17:10

Hej Jette,

Jeg hører fuldt ud hvad du siger. Det giver bestemt mening hvis man i et forum udelukkende interesserer sig for at adressere én, og kun én, person. Men, når nu det netop ér et sådant vi befinder os i, der modsat brevduepost eksisterer for at mennesker i større eller mindre antal kan debattere med hverandre, hvorfor så lade sig begrænse?

Der var sikkert mange der læste og fulgte med i TrineHG´s gøren og laden da hun havde sin storhedstid, men sikkert også mange der læste kommentarer til hendes indlæg, og sikkert stadig gør det.

Jeg kan godt se at min email burde have været tilstilet "hvem der måtte være tilbage af kulten omkring TrineHG samt andre interesserede", hvis ret skulle have været ret.

Tilbage til "Gasgrill"