Hvad er dette?

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Hvad er dette?

Indlæg#1 » 30. okt 2017, 14:40

Jeg har sådan en her til at stå, hvem kan gætte hvad det bliver til? ;)
Billede
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Glazzy76
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Hvad er dette?

Indlæg#2 » 30. okt 2017, 16:57

Det ligner valnødde snaps :-D

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 30. okt 2017, 17:00

Jeg gætter på at det er gammel ost i rom.

Men ellers ligner det lidt min mors gamle Volgasvamp, som var meget oppe som helsemiddel i 80'erne.

Billede

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 30. okt 2017, 17:29

Syltede Mariekiks
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 30. okt 2017, 18:28

Det ligner dem jeg har lavet de sidste 8 år i træk, nemlig valnøddebjæsk...

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 30. okt 2017, 19:11

Det er nemlig valnøddesnaps! Det er guf. ;)

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 30. okt 2017, 19:13

Det ser lækkert ud, vil i dele jeres opskrift?

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 31. okt 2017, 00:55

De grønne valnødder skal plukkes lige omkring 1. August, der vil selve nødden være blød. Der efter skal de deles i kvarte og fyldes på glas, så dækkes de helt af snaps eller vodka. Der skal dog være ca. en trediedel luft over væsken, der kan man så ilte den engang om måneden ved at lette låget. jeg filtrere så nødderne fra 6mdr. efter, filtrere det igen gennem et fint the-filter, laver en flaske Bjæsk af 1/3 ekstrakt og resten vodka, og gemmer resten af ekstrakten, da det smager bedst efter 12 års lagring...

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#9 » 31. okt 2017, 07:53

Huskereglen er: Den 8/8 plukkes 8 valnødder. Min opskrift er den samme som Thrysøe's. Jeg synes personligt valnøddesnaps bliver bedst med Brøndum.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 31. okt 2017, 09:07

Husum skrev:Syltede Mariekiks

:lol: :lol: :lol:
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 31. okt 2017, 10:00

Jeg ved ikke helt om det ser lækkert ud? Men jeg tvivler ikke et sekund på, at det kommer til at smage godt ;)
For et par år siden var jeg i Italien med et par gode venner, og besøgte et par bosiddende danskere i Toscana-området. Der har de en drik de kalder Nochino, som de også ynder at lave selv. Jeg kan opskriften halvt er ud fra min hukommelse, men kan sikkert Googles frem:
24 valnødder plukkes 24. juni (husk på, at det er under varmere himmelstrøg, så det passer nok med 8. august her i dk)
De flækkes og overhældes med ren alkohol og trækker et par måneder.
Efter et par måneder tilsættes en flaske rødvin, appelsin, lidt kanel hvis jeg husker korrekt og andre varme krydderier, og det trækker noget længere.
Jeg er lidt i tvivl om den afsluttende proces, men det giver en mørk, tyk krydret bitter, som er ekstrem lækker og kan sagtens nydes i en espresso :)

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 31. okt 2017, 15:21

mochr skrev:Jeg ved ikke helt om det ser lækkert ud? Men jeg tvivler ikke et sekund på, at det kommer til at smage godt ;)
For et par år siden var jeg i Italien med et par gode venner, og besøgte et par bosiddende danskere i Toscana-området. Der har de en drik de kalder Nochino, som de også ynder at lave selv. Jeg kan opskriften halvt er ud fra min hukommelse, men kan sikkert Googles frem:
24 valnødder plukkes 24. juni (husk på, at det er under varmere himmelstrøg, så det passer nok med 8. august her i dk)
De flækkes og overhældes med ren alkohol og trækker et par måneder.
Efter et par måneder tilsættes en flaske rødvin, appelsin, lidt kanel hvis jeg husker korrekt og andre varme krydderier, og det trækker noget længere.
Jeg er lidt i tvivl om den afsluttende proces, men det giver en mørk, tyk krydret bitter, som er ekstrem lækker og kan sagtens nydes i en espresso :)

Den lyder rigtig spændende, lidt jule agtig! Men 24 valnødder? Det er mange. :D kunne godt overveje at lave det ud af min ekstrakt, jeg har vist alligevel en flaske valnøddesnaps på lager.

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 31. okt 2017, 19:18

nu står der jo ikke hvor en "portion" det bliver til, blot 24 valnødder der dækkes af alkohol og jo der burde så blive til en del hyggelige stunder med de små glas.. :-)

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 1. nov 2017, 00:38

jatak, mener at når man dækker en 20-22 nødder, så er der ekstrakt til omkring 7 helflasker. men det er jo også træls at løbe tør. [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 1. nov 2017, 08:19

Jeg plejer, på den helt færdige valnøddesnaps, altså hvor den rå valnøddesnaps er blandet med ren snaps, jeg plejer at blande 1 til 6. Når jeg har den, tilsætter jeg lidt stjerneanis, 1 kanelstang, lidt nelliker og lidt revet appelsinskal og lader det stå 3-4 dage og sier det for at få appelsinen ud og derefter tilbage i flasken med stjerneanis, kanel og nelliker og lad det trække 14 dages tid og man har en lækker julesnaps :-)
Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#16 » 2. nov 2017, 14:08

Nancke skrev:Jeg plejer, på den helt færdige valnøddesnaps, altså hvor den rå valnøddesnaps er blandet med ren snaps, jeg plejer at blande 1 til 6. Når jeg har den, tilsætter jeg lidt stjerneanis, 1 kanelstang, lidt nelliker og lidt revet appelsinskal og lader det stå 3-4 dage og sier det for at få appelsinen ud og derefter tilbage i flasken med stjerneanis, kanel og nelliker og lad det trække 14 dages tid og man har en lækker julesnaps :-)

Det lyder også spændende! Det skal vidst også lige afprøves.. :) Tror også nogen kaffebønner kunne tilføje en god nuance.

Tilbage til "Snik snak"