Pelletgrill: ovn eller grill?

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Pelletgrill: ovn eller grill?

Indlæg#1 » 25. aug 2019, 11:06

Hej Grillere!

Jeg har anskaffet en pelletgrill, en GMG Davy Crockett, og den er fantastisk god til low and slow, f.eks. pulled pork, som den kan tilberede uden at man skal være over den for at checke temperaturer og røg.....og varmrygning af fisk og andet er den også rigtig god til.
Wi-fi og app fungerer fatastisk godt, og giver fin kontrol fra sofaen.....

Jeg oplever dog at den er mere en ovn med røg, end den er en grill....idet varmen i højere grad er fra konvektion end stråling.....og jeg synes den er relativt lang tid om at komme op på 200 grader. Og jeg har knapt haft den højere oppe.....og det er måske fejlen?

Først startes grillen op, og når den har nået 66 grader (150 F) efter 8-10 minutter, sættes temperaturen så op til driftstemperaturen....og det tager så godt en halv times tid yderligere med mine æbletræspiller at gå fra 66 til 200 grader C. (Uden varmefrakke).

Det er karakteristisk at den ryger mere ved lavere temperaturer, da forbrændingen kører med mere luft og højere temperatur, når grillen er indstillet til højere driftstemperatur.

Røgsmagen er fin, og det er en god tynd blå røg den smider ud ad skorstenen....og efter at have rumsteret med “flammekassen” over forbrændingskammeret og temperaturfølerkompensering, viser både kød og ovnrumstermometeret rigtigt.....og temperaturfordelingen mellem de to ender er ok.

De amerikanske recepter for burgere angiver, at bøfferne skal være tykke.....og grilles ved høj temperatur (230-250 C) i 10-22 minutter!
Siger man de tider til en Weber-grill-ejer, vil han jo tro man er kommet til skade.

Jeg vil gerne høre fra andre pillegrillejere hvad deres erfaringer er, og især om:
• hvordan de oplever forholdet mellem grill og ovn, og hvad tricket evt er for at grille mere end bage!
• om der er stor forskel på varmeafgivelsen for forskellige piller?
• Opvarmningstider

På forhånd tak!
Mvh Henrik

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Pelletgrill: ovn eller grill?

Indlæg#2 » 25. aug 2019, 12:12

Super fint indlæg/anmeldelse med en masse brugbare observationer.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 25. aug 2019, 20:09

Tak Prause!!

Nu har jeg forsøgt med burgere, ved 230 grader C, med mindre godt resultat.

Bøfferne er bagt, uden røg og grill-smag, men med fin farve.

Grillen nåede driftstemperaturen på en lille halv time, med blandingstræ-piller....hickory, kirsebær, æble bl.a. og bøfferne fik 2x9 minutter...lidt rigeligt.

D572C4E3-6B85-40DE-9725-8B62F1B3FC73.jpeg

Grillstriber og flammegrillet smag som på min Q3200 var vi ikke i nærheden af....så det er ikke løsningen for mig i fremtiden heller.

MGM har lavet om på varmefordelingspladen under risten, hvor den før bestod of to plader med huller i som kunne forskydes i forhold til hinanden, så hullerne kunne være åbne eller lukkede, som tillod “direkte grillning” med åbne huller, er nu erstattet af en rustfri plade uden huller.....jeg vil forespørge kundeservice i US, om det er en forklaring på mit ringere resultat.

Som sagt, low and slow, det er den helt fantastisk til....men det er jo knapt grillning efter dansk terminologi.....men mere BBQ.

Ingen pelletgrill-ejere der kan bidrage?

Jeg håber det!

Mvh Henrik

PF85
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 25. aug 2019, 20:45

Jeg har en Traeger og min Weber Genesis. Jeg undgår at bruge den til andet end low & slow må jeg sige. Jeg har lavet bøffer på den et par gange, men de bliver afsluttet, altså reverse seared, på gasgrillen. Jeg har haft en flæskesteg på den, men den bruger voldsomt mange piller ved de temperaturer og ingen sprød svær. Det samme var tilfældet da jeg lavede stegt flæsk på den. Ribs klarer den dog til perfektion.

fnuller
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 26. aug 2019, 01:41

Heya

Grillsmagen kommer vel, når den er blevet brugt lidt mere, lidt ligesom en totalt rengjort grill, det smager heller ikke godt.. Altså kødet.. :-D

Jeg har ikke pillegrill, så jeg kan ikke byde ind med mere..

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 26. aug 2019, 08:05

PF85
Mange tak for din kommentar, som jeg læser bekræfter min oplevelse.....hvilket fik mig til at gentænke burgertilberedningen.....

Hvis det ikke virker ved høj temperatur, så må der testes den anden vej.....low and slow.
Det giver i al fald røgsmag, men selvfølgelig ikke grill-striber.

Jeg testede for en god uge siden en ca 3 cm tyk cote de beuf, godt finsk chokoladefodret kvæg, der kom ind i ca 2 timer ved 70 grader, og ud igen med en kernetemperatur på 52 grader.....og så seared på gassen....det var rigtig godt!
Sear på gasgrillen var unødvendig, for bøfferne havde meget fin farve fra æblerøgen, og et næsten sous-vide jævnt tilberedt indre.

Burgerbøfferne må jo kunne laves på samme måde, blot i kortere tid.

MGM svarede mig i går...ja deres kundeservice svarer mails både lørdag og søndag, og de meddelte, at røgsmag ikke er fremherskende ved temperaturer over 200 grader, og at jeg skulle prøve at opdatere til nyeste firmware (6.9) og se om burgerne ikke bliver bedre (???)

Jeg går low and slow med burgerne, med ny firmware.....

Mvh Henrik

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 26. aug 2019, 14:08

Vil betegne mig som en meget rutineret bruger af pellegrill så her er mine erfaringer.
Man kan godt sammenligne den med en ovn men det kan man også med en gasgrill og andre grills monteret med pit controler.
De udvikler ikke så meget røg ved ved høje temperatur som ved lave, og valget af piller har også en del at skulle have sagt.
Pellegrillen har sin absolutte force i lavtemperatur området men hvis du anskaffer dig et sæt GrillGrate og en dertil fremstillet heatdeflector vil den også være super god til steak, koteleter, pølser osv.
https://www.tbsgrillshop.dk/shop/tilbeh ... fault.aspx
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 26. aug 2019, 18:35

Hvis du vælger at gå efter et sæt grillgrate har jeg et sæt medium jeg ikke bruger mere.
Der er både grillgrate samt "gaflen" til at vende med. Sig til hvis det har interesse

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 27. aug 2019, 08:01

ferr31 skrev:Hvis du vælger at gå efter et sæt grillgrate har jeg et sæt medium jeg ikke bruger mere.
Der er både grillgrate samt "gaflen" til at vende med. Sig til hvis det har interesse

De passer ikke til en pillegrill de har helt andet mål.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 27. aug 2019, 08:02

Tattoomann skrev:Vil betegne mig som en meget rutineret bruger af pellegrill så her er mine erfaringer.
Man kan godt sammenligne den med en ovn men det kan man også med en gasgrill og andre grills monteret med pit controler.
De udvikler ikke så meget røg ved ved høje temperatur som ved lave, og valget af piller har også en del at skulle have sagt.
Pellegrillen har sin absolutte force i lavtemperatur området men hvis du anskaffer dig et sæt GrillGrate og en dertil fremstillet heatdeflector vil den også være super god til steak, koteleter, pølser osv.
https://www.tbsgrillshop.dk/shop/tilbeh ... fault.aspx

+1

Grillgrate er vejen frem

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#11 » 29. aug 2019, 14:26

Tak for dit tilbud ferr31, men jeg takker nej tak, og griller bøffer og burgere på min Q3200.

Jeg lavede som lovet et forsøg med burgerbøffer low and slow ved 66 grader i en time, og så ca 200 i ca 15 min. til kernetemperaturen var 59 grader....men jeg synes ikke det var godt.
Der var mere røgsmag, men ikke umami fra bruning i grillstriber, eller den flammegrillede aroma, som er god i en burger.

Der er jo en risiko for at især hakkekød kan blive dårligt ved opvarmning ved for lave temperaturer, så metoden er heller ikke anbefalelsesværdig ud fra et mikrobiologisk synspunkt.....

Mvh Henrik

Tilbage til "Snik snak"