Induktion kogeplade

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
tjele88
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Induktion kogeplade

Indlæg#1 » 23. feb 2021, 13:53

hjælp til valg af Induktion kogeplade pris mellem 10-15000 hvad er godt og fungere skal være en 90cm

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Re: Induktion kogeplade

Indlæg#2 » 25. feb 2021, 05:58

tjele88 skrev:valg af Induktion kogeplade pris mellem 10-15000 hvad er godt og fungere skal være en 90cm
Jeg har haft induktion i mange år, og for et halvt års tid siden gik jeg et step op.

Jeg købte en 90 cm. indbygnings kogeplade af mærket WITT hos Skousen, og jeg er utroligt glad for de auto funktioner der kan vælges. En enkelt ting er jeg dog meget skuffet over, og savner meget. Der er ikke synlig afmærkning af magnetron felterne, så du skal passe på at kogegrejet står midtfor varmekilden.
Man kan finde varmeområdet ved at sætte en pande med et tyndt lag melis på og så observere området hvor melis smelter. Men hvorfor man ikke viser varme felterne forstår jeg ikke.

Autofunktionerne: Her er virkelig muligheder for lettelser i madlavningen.
Du kan slå en overkognings sikring til. Når kartoflerne eller pastaen koger, kan du indstille at gryden holder kog, men ikke koger over.
Laver du en sammenkogt ret kan du indstille kogefeltet til at holde simre temperatur, 70 grader.
Når maden er færdiglavet kan du indstille at kogefeltet holder serverings temperatur, 50 grader.

Sidst - Bemærk at induktion kræver ikke absolut kontakt til pladen. Derfor vil en gryde med rund bund hverken gøre skade eller mindske varme effekten.

Til sidst et tips: Magnetronen påvirker jo kun køkkentøjet og ikke-magnetisk materiale påvirkes ikke.

Derfor sparer jeg rengøring når jeg steger f.eks. flæsk der sprutter.
Jeg lægger to-tre sider avispapir på glaspladen og sætter panden oven på. Papiret reagerer overhovedet ikke på magnet feltet
og pladen er ren bagefter.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 25. feb 2021, 13:49

+1 til Witt, har den samme, bare ca 8 år gammel, virker perfekt.. :-)

Den skruer ned, når vandet koger, men kartoflerne ER kogt over, når den skruer ned.. ;-)

De to temperaturer på 45 og 70 grader, har jeg aldrig brugt, og kan ikke se formålet med dem... :-?
På mig, virker det som "Siemens pop", for vel at forklare prisen... :roll:

Alt efter gryden, panden, kogekar, bruger jeg 2, 3 eller 4, når jeg simrer..
10kg simreret/kødsauce, med låg på, i ca 4-5 timer på 2, med omrøring ca hver anden time, nam nam..

Den ser ud som ny, pga køkkenrulle under kogegrejet..

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 26. feb 2021, 13:10

fnuller skrev:Den skruer ned, når vandet koger, men kartoflerne ER kogt over, når den skruer ned..
Jeg anvender overkog sikringen på den måde at jeg afventer kogepunkt, evt tilsætter salt (grønsager) og derefter sætter på koge sikring.

De to andre temperatur styringer bruger jeg også meget.
Ved 70 grader bliver maden færdigkogt, måske med lidt længere kogetid, men uden fastbrænding i bunden og uden at f.eks. kød som kræver lang kogetid bliver tørkogt.

Temperaturen på 50 grader, som min Witt giver, er til at holde færdig mad varm ved serverings temperatur.
Har vi gæster (husker I hvad det er ?) går jeg restaurations vejen.
Tallerkenerne står i ovnen ved 50 grader, indtil maden kan serveres.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 26. feb 2021, 16:42

Så er det brugbart alligevel.. 8) Der er heldigvis flere måder, at barbere en ged.. :lol:

Autosluk, bruger jeg, når jeg koger ris, Basmati-ris og vand i gryden, op på 9, til det koger (ca ½-1 minut, ned på 2, sluk-ur på 11 minutter, æggetimeren på 25 minutter, så er der færdig hvilet ris, uden at man behøver at være der.. Saucen (fra frossen grundsauce) småsimrer i mens, på 3-4.. :savl2:

Det hele foregår på en Witt 90cm, men virker selvfølgelig også, på andre mærker, (selv Siemens).. :lol:

Tilbage til "Snik snak"