Jeg vil gerne lige komme med lidt erfaring omkring vakumpakkere, som næsten er det køkkenudstyr jeg bruger mest.
Der findes 2 typer vakumpakkere som primæssigt rammer det private marked. Jeg ved ikke hvilken type Disel snakker om, der er jo ikke så mange facts på bordet

Type 1 og 2 er bare det jeg kalder det for lette overblikket i tråden.
Fordele og ulemper står for egen regning, det er min erfaring. Da jeg selv har haft 2-3 af type 1 med snude er det den jeg har mest erfaringe med. Type 2 har jeg kun set og prøvet i profesionelle køkkener. (Har familie der er kokke)
Type 1 er med en "snude" som typisk er de billigere modeller.Nogle fordele ved den model- de kan bruge glatte poser og til nød normale fryseposer (men ikke til sousvide). Dvs. man billigt kan pakke ting i fryseren, til madpakken osv.
- meget valuta for pengene, de rigtige kraftige soisvide poser er ofte lidt billigere end dem modellen nedenunder bruger.
- Størrelsen. Den fylder ikke meget på et køkkenbord, hvilket i et normalt hjemmekøkken ikke er helt uvæsenligt.
Nogle ulemper- De suger ikke så hårdt som dem med vakumkammer som beskrevet herunder. (Type 2). Ud over dette betyder hvor effektivt de kan fjerne luften, så betyder det også hvor hurtigt de kan gøre det.
- De er følsomme overfor væske og marinade snask og dette er et praktisk problem ved sous vide.
- De glatte poser gør at det kan være lidt tricky at få alt luft ud, man skal lige lære lidt om at placere emnet i posen, hvor man skal trække undervejs osv. Sjællent alt luft kommer ud.
- De er ofte 100% manuelle. Dvs. man låser selv låget, skal selv svejse og kan derved oversvejse. Der er en timer der bipper på dem. Selv åbne låget.
- De svejser også smalt. Dvs. de smelter posen sammen på 2mm men ofte i 2 spor. Det holder ikke altid så godt, så i praksis giver man den lige en svejsning mere lidt forskudt for at man er sikker på den er tæt.
Men Hold jer LANGT væk fra dem med sådan en plastik snude, de er ubrugelige. Jeg har haft 2 tidl.
Dem grillbutikken sælger har en stål snude og i den nye model de sælger nu har den et ekstert kammer som gør at de kan tåle væske. Jeg har selv en fra grillbutikken, som jeg brugt mange tusinde gange. Jeg har den gamle model uden extern kammer. Den nye er bedre til væske, MEN snuden osv skal stadig rengøres og marinade snask kan stadig sidde fast i den.
Så vil man have en med snude kan jeg varmt anbefale dem fra
http://www.grillbutikken.dkType 2 med vakumkammer.Nogle fordele ved den model- De suger meget kraftigere samt de suger meget nemmere ALT luften ud af poserne pga. posen på indersiden har riller på den ene flade.
- De suger også meget hurtigere, hvilket betyder en del hvis du er ved at pakke 1/4 kalv i fryseren.
- De har ingen snude med et firkantet kammer som laver vakum. Derfor poserne skal have riller. Midt i dette kammer sidder en forhøjet studs som er den der suger vakum. Den store fordel er at der kan ligge ca. 1cm væske i bunden af dette rum inden det giver problemer. Det er ret meget marinade. Det er super nemt at gøre rent med en klud.
- De svejser ofte i 4-5 mm spor hvilket er meget mere holdbart.
- De er ofte meget mere automatiske. Dvs. man kan lægger posen i, lukker låget, trykker på en knap og så suger den selv, svejser selv og frigiver låget selv. Nogle skal man selv frigive låget.
Nogle ulemper- De skal have rillede poser som ofte er lidt dyrere. I de gængse størrelser kan jeg dog se at prisen næsten er ens.
- De kan IKKE bruges med normalle fryseposer, hvilket gør at skal have have en vakumpakker primært til at øge holdbarheden på frostvarer, potionspakke pålæg til fryseren osv, så vil jeg klart anbefale Type 1.
- Prisen. De er dobbelt så dyre eller mere i forhold til den med snude som grillbutikken sælger.
- Plads. Denne model er fyssisk noget mere plads krævende end den Type 1 jeg har beskevet ovenfor. Og så vejer den NOGET mere, så den er ikke lige så velegnet til at putte i en skuffe når den ikke er i brug.
Hvad skal man så vælge, ja det kommer an på hvad ens behov er.
Jeg har som sagt den med snude, men er meget tæt på at bestille en med vakumkammer fra
http://www.vakuumpakker.dk. Jeg har snakket med ham et par gange, men har lidt svært ved at vælge modellen.
Hvorfor vil jeg så skifte min ud. Fordi jeg bruger den MEGET tit. Jeg vil rigtigt gerne have en der er væsenligt hurtigere og meget mere automatisk. Jeg bruger min 80% til sousvide og 20% bare til frost/madpakker.
Så må jeg finde en workaround for de 20% for det er altså vildt lækkert med vakumpakket kød osv i fryseren. Ikke kun omkring holdbarhed men der er 0 frost i poserne, så man kan meget bedre se hvad der er i poserne nu man er en sjusk til at få skrevet på dem.
EDIT: Linket til vakuumpakker manglede et u, nu virker det

Glemte lige fordel og ulempe omkring deres størrelse.