Grilldysten på TV2

Deltag i aktive konkurrencer, eller se hvem der tidligere har vundet...
Brugeravatar

Emneforfatter
Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Grilldysten på TV2

Indlæg#1 » 29. jun 2013, 10:47

Jeg synes jeg så et par kendte ansigter på Grilldysten

Et program det i første afsnit viser hvor vigtigt det er at bruge sit eget værktøj :-)
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Grilldysten på TV2

Indlæg#2 » 29. jun 2013, 11:46

Hvornår kommer det?

/Michael

Sent from my iPhone using Tapatalk
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Sofus far
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 29. jun 2013, 11:49

Nikodk skrev:Jeg synes jeg så et par kendte ansigter på Grilldysten

Et program det i første afsnit viser hvor vigtigt det er at bruge sit eget værktøj :-)

Ja det var sgu en dum en den der :lol:

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 29. jun 2013, 12:05

Kunne emne starteren ikke lige være lidt mere uddybende med sit indlæg? Jeg sidder bare som et stort spørgsmålstegn efter at have læst det to gange.
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Emneforfatter
Nikodk
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 29. jun 2013, 13:07

CKC skrev:Kunne emne starteren ikke lige være lidt mere uddybende med sit indlæg? Jeg sidder bare som et stort spørgsmålstegn efter at have læst det to gange.

jo det kunne jeg egentlig godt... :-D

Der var et par ret kendte brugere med her fra Grillguru, der under tilberedningen desværre glemte at åbne for bundspjældet, med det resultat, at de kun knap og nap fik varme nok til at blive færdige inden for tidsrammen.

ved ikke hvornår det er blevet sendt - jeg så det på TV2play, en serie ala Den store bagedyst...

http://play.tv2.dk/tv/underholdning/grillfeber/danmarks-bedste-amatoergriller-snigpremiere-69546/
Nikolaj

Monolith Kamado
WSM57, Q300,

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 29. jun 2013, 13:13

Nikodk skrev:
ved ikke hvornår det er blevet sendt - jeg så det på TV2play, en serie ala Den store bagedyst...

Så vidt jeg ved er det en "snigpremierer" på TV2-play

Programet sendes på TV2 torsdag kl. 20.35 > 21.25

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 29. jun 2013, 14:21

Nikodk skrev:
CKC skrev:Kunne emne starteren ikke lige være lidt mere uddybende med sit indlæg? Jeg sidder bare som et stort spørgsmålstegn efter at have læst det to gange.

jo det kunne jeg egentlig godt... :-D

Der var et par ret kendte brugere med her fra Grillguru, der under tilberedningen desværre glemte at åbne for bundspjældet, med det resultat, at de kun knap og nap fik varme nok til at blive færdige inden for tidsrammen.

http://play.tv2.dk/tv/underholdning/grillfeber/danmarks-bedste-amatoergriller-snigpremiere-69546/

Tusind tak for det, det var et hyggeligt, sjovt og godt program. Jeg er specielt helt vild med de to nord jyder, kæft de er grineren at høre på. Glæder mig til næste afsnit.
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Fumle
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 29. jun 2013, 15:07

:-D well ja jeg siger ikke noget host host

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 30. jun 2013, 10:44

Fedt program :-)

Men ejjjj, Gundersen - hva fa'n skete der lige med det bundspjæld ;-) ?

De der to nordjyder var total grineren. Fed humor :lol:
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 30. jun 2013, 12:00

Æhh hakkebøf gennemstegt ? Gør i det ? Jeg vil da ha' den skal være lidt lyserød , men det er måske det de forstår ved gennemstegt ?

Synd med bundspjældet , men alle kan lave den fejl i forvirringen ved sådan en optagelse, op på hesten igen Rene og Jan i er super grillere i min verden.
De to jyder er sq et par lune fætre.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#11 » 30. jun 2013, 12:08

KennC skrev:Fedt program :-)

Men ejjjj, Gundersen - hva fa'n skete der lige med det bundspjæld ;-) ?

Er ret sikker på at Renè & Jan her vil vise os hvordan man styre temperturen i grillen ved briketterne / kullene alene :-D
hvad skulle det ellers være fordi de er jo kanone griller begge 2 :-D og det vil jo nok vise sig i nogle af de næste programmer :-D når de bruger grillene fuldt ud :-D

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 30. jun 2013, 16:29

Så fik jeg også set udsendelsen, og det er da et meget underholdende og hyggeligt program.
Og hold kæft hvor irriterende med det spjæld. Der bliver godt nok også fokuseret meget på det :-) Og nok ikke det sidste Jan og René kommer til at høre til det :-)

Glæder mig spændt til at følge med i de næste afsnit.

Men er Jan og René de eneste deltagere herinde fra ?
Synes at have set nogle af de andre før, men kan ikke lige placere dem helt.
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#13 » 30. jun 2013, 16:37

Det er Gundersen (Rene) og JGH (Jan)
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#14 » 30. jun 2013, 16:39

Guruen skrev:Det er Gundersen (Rene) og JGH (Jan)

Ja det ved jeg da godt :-). Mente om der var nogle ANDRE end de to.... jeg er rimelig godt bekendt med Jan og Rene :-)
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

Emil
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 30. jun 2013, 18:53

StufMeister skrev:Så fik jeg også set udsendelsen, og det er da et meget underholdende og hyggeligt program.
Og hold kæft hvor irriterende med det spjæld. Der bliver godt nok også fokuseret meget på det :-) Og nok ikke det sidste Jan og René kommer til at høre til det :-)

Da jeg så udsendelsen, var min første tanke, at de spillede fint. Uden deres "glemsomhed" ville det være en småkedelig udsendelse. Nu fulgte mange med spænding hvordan det ville ende, samtidigt med at man smågrinede af deres "uheld".

Så mon ikke det var planlagt? En grillnørd kan betjene en kuglegrill i søvne :-)

m.v.h. Emil

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#16 » 30. jun 2013, 19:03

Har også lige set programmet, og til trods for en lille "øv", syntes jeg at Jan og Rene viste klasse.
Rigtigt flot at få så meget varme i kyllingen, uden varme på grillen.
Glæder mig meget til at se jer næste gang, for jeg ved at I har så meget at byde på :-D :-D :-D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 1. jul 2013, 08:35

glæder mig til at se hvad de 2 kan trylle frem
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#18 » 4. jul 2013, 22:56

gielsgaard skrev:Æhh hakkebøf gennemstegt ? Gør i det ? Jeg vil da ha' den skal være lidt lyserød , men det er måske det de forstår ved gennemstegt ?

Synd med bundspjældet , men alle kan lave den fejl i forvirringen ved sådan en optagelse, op på hesten igen Rene og Jan i er super grillere i min verden.

Du har helt ret m.h.t. hakkebøf. En gennemstegt hakkebøf gider jeg simpelthen ikke spise. Men det hele kommer an på hvornår kødet er hakket. Det handler om at bakterier fra overfladen transporteres ind i kødet ved hakningen, og opbevaringstemperatur7tid siden hakning bestemmer hvor meget de bakterier udvikler sig. Er det hakket inden for 1-2 timer inden det ryger på grillen, og har det i den periode været lagt på is/køl, så er det jo bare en superlækker bøf med en centertemperatur på 56-58 grader.

Men hvis det er supermarkedets kød der er hakket kl. 7 om morgenen, og man steger om aftenen, så skal jeg slet ikke ha' nogen bøf - det egner sik kun til chili con carne og lasagne og den slags.

Så Bubber's dommerpanel - OM IGEN!
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#19 » 4. jul 2013, 23:15

Det var da et helt ok program .1%¤

Man skal ikke altid lytte til "experterne" på nettet.
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

9900
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 5. jul 2013, 00:17

lractbird skrev:
gielsgaard skrev:Æhh hakkebøf gennemstegt ? Gør i det ? Jeg vil da ha' den skal være lidt lyserød , men det er måske det de forstår ved gennemstegt ?

Du har helt ret m.h.t. hakkebøf. En gennemstegt hakkebøf gider jeg simpelthen ikke spise. Men det hele kommer an på hvornår kødet er hakket. Det handler om at bakterier fra overfladen transporteres ind i kødet ved hakningen, og opbevaringstemperatur7tid siden hakning bestemmer hvor meget de bakterier udvikler sig. Er det hakket inden for 1-2 timer inden det ryger på grillen, og har det i den periode været lagt på is/køl, så er det jo bare en superlækker bøf med en centertemperatur på 56-58 grader.

Men hvis det er supermarkedets kød der er hakket kl. 7 om morgenen, og man steger om aftenen, så skal jeg slet ikke ha' nogen bøf - det egner sik kun til chili con carne og lasagne og den slags.

Så Bubber's dommerpanel - OM IGEN!

Enig og jeg tror næppe stigs grill drenge ville servere gennemstegt hakkedreng hvis det var dem.
Weber 57cm 2000
Weber 57cm 2010
Weber 57cm <2000
Big grenn egg large
Weber spirit e-310
Primo xl oval
Primo oval JR
Auplex mini

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 5. jul 2013, 00:21

FEDT program - jeg skal se dem alle....

MEN.. Hvor mange gange kan sætningen "Lige i skabet" bruges på 40 min ?
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

stjerneholm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 5. jul 2013, 06:05

Jeg er ked af at sige det, men der har været mange flere tilfælde af salmonella i oksekød end svinekød den sidste tid, så hvis i inviterer mig til rosa hakkedreng: nej tak, men akkurat gennemstegt, så er den stadig saftig. :-?
MVH STJERNEHOLM
"Livet er for kort til fastfood"

Brugeravatar

kambiri
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#23 » 5. jul 2013, 09:15

Er jeg den eneste der syntes det er lidt mærkeligt med Bubber som vært?
If it ain't smoking, you're joking

Weber Genesis - EP330 Cobber - SpecialEdition
Weber One Touch Premium+ 57 WedgeWood
Weber Smokey Joe
Et hvilket som helst bål.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#24 » 5. jul 2013, 09:43

kambiri skrev:Er jeg den eneste der syntes det er lidt mærkeligt med Bubber som vært?

Du er ikke alene. Han skulle være blevet i sit badekar, bare min mening.-
Ellers synes jeg at det er et underholdende program.

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#25 » 5. jul 2013, 10:01

stjerneholm skrev:Jeg er ked af at sige det, men der har været mange flere tilfælde af salmonella i oksekød end svinekød den sidste tid, så hvis i inviterer mig til rosa hakkedreng: nej tak, men akkurat gennemstegt, så er den stadig saftig. :-?

Det vil jeg gerne se dokumenteret.
I øvrigt dør salmonella ved 49 grader, og fra 50-56 grader går reduktionen af salmonella virkelig hurtig, hvilket betyder at den tilvækst der måtte have været ved 1-2 grader over 1-2 timer vil være udryddet hurtigere end du kan nå at sige "bakterier"

Det hart iøvrigt aldrig været salmonella der har været begrundelsen for at gennemstege svinekød, men trikiner - som er en lille spoleorm der ENGANG fandtes i svinekød da svin åd alt hvad de kunne finde, det gør de ikke idag da svinefoder er industriprodukter. Den begrundelse eksisterer ikke længere, og der er derfor heller ingen grundt til at gennemstege svinekød, som derfor trygt kan steges præcist som vi steger oksekød.

Problemet er ALTID at mekanisk påvirkning (hakning) fører bakterier fra ydersiden og ind i kødet, som uden mekanisk påvirkning ville have været sterilt. Derfor er tiden mellem hakning og tilberedning en meget vigtig faktor alt andet lige.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 5. jul 2013, 10:18

lractbird skrev:
stjerneholm skrev:Jeg er ked af at sige det, men der har været mange flere tilfælde af salmonella i oksekød end svinekød den sidste tid, så hvis i inviterer mig til rosa hakkedreng: nej tak, men akkurat gennemstegt, så er den stadig saftig. :-?

http://politiken.dk/tjek/forbrug/tjekma ... t-hverdag/

Men ellers er jeg faktisk enig med dig. Hellere ingen bøf end en gennemstegt bøf ;)
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#27 » 5. jul 2013, 11:01

Carn skrev:
lractbird skrev:

http://politiken.dk/tjek/forbrug/tjekma ... t-hverdag/

Men ellers er jeg faktisk enig med dig. Hellere ingen bøf end en gennemstegt bøf ;)

En artikel i en avis er ikke nogen dokumentation, men en historie der i sidste instans tager sigte på at sælge aviser.. For at dokumentere det skal der være en mere videnskabelig tilgang.

Langt de fleste maveforgiftninger skyldes krydskontaminering mellem kød og grøntsager, eller mellem kød, redskaber, hænder, bord, skærebrædder, og fremkommer i bund og grund p.g.a. manglende køkkenhygiejne. Det er ikke det samme som at sige køkkenerne er beskidte, bare mangel på tilstrækkelig håndvask mellem håndtering af forskellige råvarer kan være nok. Tilstrækkelig håndvask inbefatter vask af håndled og skrubning af negle. Noget de færreste er obs. på.

Så istedet for at "løbe" efter enhver historie i avisen kan man bare sørge for ordentlig hygiejne og almindelig omtanke og sund fornuft, og så spise i fred. Så sker der sjældent noget. :-D :-D Hvorfor skal tonsvis af kød ødelægges med gennemstegning bare på grund af ganske, ganske få tilfælde, der iøvrigt ofte skyldes brud på enkle regler.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 5. jul 2013, 12:10

lractbird skrev:En artikel i en avis er ikke nogen dokumentation, men en historie der i sidste instans tager sigte på at sælge aviser.. For at dokumentere det skal der være en mere videnskabelig tilgang.

Langt de fleste maveforgiftninger skyldes krydskontaminering mellem kød og grøntsager, eller mellem kød, redskaber, hænder, bord, skærebrædder, og fremkommer i bund og grund p.g.a. manglende køkkenhygiejne. Det er ikke det samme som at sige køkkenerne er beskidte, bare mangel på tilstrækkelig håndvask mellem håndtering af forskellige råvarer kan være nok. Tilstrækkelig håndvask inbefatter vask af håndled og skrubning af negle. Noget de færreste er obs. på.

Så istedet for at "løbe" efter enhver historie i avisen kan man bare sørge for ordentlig hygiejne og almindelig omtanke og sund fornuft, og så spise i fred. Så sker der sjældent noget. :-D :-D Hvorfor skal tonsvis af kød ødelægges med gennemstegning bare på grund af ganske, ganske få tilfælde, der iøvrigt ofte skyldes brud på enkle regler.

Du har tydeligvis ikke læst artiklen... Historien kommer fra DTUs fødevareinstitut der måler udviklingen af salmonella i kød (http://www.food.dtu.dk/~/media/Institutter/Foedevareinstituttet/Publikationer/Pub-2013/Annual_report_on_zoonoses_2012_v2.ashx)
Det kan godt være du anfægter DTUs videnskabelige tilgang, men så tror jeg ikke der er noget der stiller dig tilfreds...

For at gentage: Jeg er heller ikke fortaler for at ødelægge og gennemstege kød, men fakta er fakta.
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

winstar
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#29 » 5. jul 2013, 16:03

Carn skrev:
lractbird skrev:En artikel i en avis er ikke nogen dokumentation, men en historie der i sidste instans tager sigte på at sælge aviser.. For at dokumentere det skal der være en mere videnskabelig tilgang.

Du har tydeligvis ikke læst artiklen... Historien kommer fra DTUs fødevareinstitut der måler udviklingen af salmonella i kød (http://www.food.dtu.dk/~/media/Institutter/Foedevareinstituttet/Publikationer/Pub-2013/Annual_report_on_zoonoses_2012_v2.ashx)
Det kan godt være du anfægter DTUs videnskabelige tilgang, men så tror jeg ikke der er noget der stiller dig tilfreds...

For at gentage: Jeg er heller ikke fortaler for at ødelægge og gennemstege kød, men fakta er fakta.

+1
Mvh
Michael

Dancook 1400
Dancook 1600
Smokey Joe

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#30 » 5. jul 2013, 16:28

Carn skrev:Det kan godt være du anfægter DTUs videnskabelige tilgang, men så tror jeg ikke der er noget der stiller dig tilfreds...

Det stiller mig absolut tilfreds. Og det bekræfter bare min tilgang til det. Der står nemlig at 77% af salmonellatilfældene stammer fra rejser ud af landet, og at 50% af dem stammer fra Thailand, Tyrkiet og Egypten. Og at der er rapporteret udbrud af 11 ud af en total af 158 forgiftningstilfælde. D.v.s. 37 tilfælde herhjemmefra, og kun 3 med udbrud af salmonella (23% af 11).

Med andre ord, millioner af mennesker ødelægger deres kød på baggrund af ganske få rapporterede tilfælde.

"In 2012, 11 outbreaks due to Salmonella with a total of 158 cases were reported. This is an increase compared to 2011.
Seven of the outbreaks was due to S. Typhimurium or monophasic S. 1,4,[5],12:i:- (See chapter 6 for more information
and Appendix Table A4). The total number of human salmonellosis cases increased slightly compared to last year mainly
due to an increase in the number of monophasic S. 1,4,[5],12:i:- cases. The number of cases due to S. Enteritidis has
decreased the last 10 years."

Jeg har ikke læst noget der kan ændre ved min måde at tilberede kød på. :-D Men jeg kan da godt forstå at en journalist kan se perspektivet ved at skrive om det. :-)
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#31 » 5. jul 2013, 16:34

En anden konlusion lractbird kunne jo være, at fordi millioner af mennesker ødelægger deres kød, er netop årsagen til så få tilfælde :) Husk statistik kan altid bruges til at vise sin egen sandhed :D
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#32 » 5. jul 2013, 18:42

topgun skrev:En anden konlusion lractbird kunne jo være, at fordi millioner af mennesker ødelægger deres kød, er netop årsagen til så få tilfælde :) Husk statistik kan altid bruges til at vise sin egen sandhed :D

Det har du fuldstændig ret i. Og det gør jeg da også. Soleklart. Men det ændrer jo ikke ved bakteriers spredningshastighed, og ditto reduktion. Jeg kan anbefale dig at læse Myhrvold bind 1. Der er hele problemstillingen behandlet meget, meget grundigt.

Personligt har jeg ALDRIG haft en madinfektion der på nogen måde har medført toiletbesøg ud over "normalen" når jeg har spist herhjemme - det gælder også familien. Og jeg steger ikke noget som helst til gennemstegt, med undtagelse af hele kyllingelår da disse kræver længere tilberedning for at skille lettere. Så jeg burde høre til i den "tunge ende" i statistikken i min lettere fremskredne alder. Til gengæld har jeg haft voldsom mylderbæ en gang i Indonesien.

Men altså gennemstegt hakkedreng eller ikke - det er det hele diskussionen springer ud af. Og baseret på statistikken og på almindelig forsigtig omgang med fødevarer, samt min egen "trackrecord" m.h.t. maveonder, så fortsætter jeg trygt og glad med at stege mine bøffer til "medium rare" 56-58 grader! :mrgreen: :mrgreen:
Med venlig hilsen
Carl

Niels_L
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#33 » 5. jul 2013, 19:09

topgun skrev:En anden konlusion lractbird kunne jo være, at fordi millioner af mennesker ødelægger deres kød, er netop årsagen til så få tilfælde :) Husk statistik kan altid bruges til at vise sin egen sandhed :D

Måske kunne det være at nogle mennesker bedre kan lide "ødelagt (kan aflæses som gennemstegt)" kød.

Uden at det har noget at gøre med bakterier at gøre.
Niels Læntver
Brande

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#34 » 5. jul 2013, 19:37

Niels_L skrev:

Måske kunne det være at nogle mennesker bedre kan lide "ødelagt (kan aflæses som gennemstegt)" kød.

Uden at det har noget at gøre med bakterier at gøre.

Og DET har du fuldstændig ret i. :-D :-D
Smag kan ikke diskuteres. Hvis man kan lide det gennemstegt, så er det da bare det man gør. Og kan man lide det råt, så gør man det. I den sammenhæng er intet forkert og intet rigtigt. Det er kun når en dommer kommer ind over og skal dømme andres præstationer - så skal ting helst i en vis udstrækning helst være baseret faktorer der har en vis tyngde.
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#35 » 5. jul 2013, 19:40

Min erfaring er at mange personer der gennemsteger deres kød "for en sikkerheds skyld" generelt har lidt eller ingen kendskab i hvordan kød behandles og opvarmes/nedkøles for at undgå unødig bakterievækst.

Niels_L
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#36 » 5. jul 2013, 20:03

lractbird skrev:Det er kun når en dommer kommer ind over og skal dømme andres præstationer - så skal ting helst i en vis udstrækning helst være baseret faktorer der har en vis tyngde.

Man må vel gå ud fra at de har fået nogle retnings linjer som de skal følge med hensyn til temperaturer på det kød som de aflevere til vurdering.

Ellers er det jo rent gæt på hvad dommerne dømmer efter.
Niels Læntver
Brande

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#37 » 5. jul 2013, 20:06

lractbird skrev:

I øvrigt dør salmonella ved 49 grader, og fra 50-56 grader går reduktionen af salmonella virkelig hurtig, hvilket betyder at den tilvækst der måtte have været ved 1-2 grader over 1-2 timer vil være udryddet hurtigere end du kan nå at sige "bakterier"

Det hart iøvrigt aldrig været salmonella der har været begrundelsen for at gennemstege svinekød, men trikiner - som er en lille spoleorm der ENGANG fandtes i svinekød da svin åd alt hvad de kunne finde, det gør de ikke idag da svinefoder er industriprodukter. Den begrundelse eksisterer ikke længere, og der er derfor heller ingen grundt til at gennemstege svinekød, som derfor trygt kan steges præcist som vi steger oksekød.

Problemet er ALTID at mekanisk påvirkning (hakning) fører bakterier fra ydersiden og ind i kødet, som uden mekanisk påvirkning ville have været sterilt. Derfor er tiden mellem hakning og tilberedning en meget vigtig faktor alt andet lige.

Vel skrevet. :-) :-) :-)

.
Torp Hedehusene

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#38 » 5. jul 2013, 20:54

Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at afsnit 2 allerede ligger som snigpremiere på tv2play .1%¤

Med eller uden røde hakkedrenge og lukkede bundspjæld :-D
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

tummes
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#39 » 5. jul 2013, 21:02

Julius skrev:Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at afsnit 2 allerede ligger som snigpremiere på tv2play .1%¤

Med lukkede eller åbne bundspjæld? :-)

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#40 » 5. jul 2013, 21:05

tummes skrev:
Julius skrev:Jeg vil da lige gøre opmærksom på, at afsnit 2 allerede ligger som snigpremiere på tv2play .1%¤

Med lukkede eller åbne bundspjæld? :-)

Ja? :-D
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

Brugeravatar

godkop
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#41 » 5. jul 2013, 21:17

spændende diskussion, men er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor kød bliver ødelagt af at blive gennemstegt?

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#42 » 5. jul 2013, 22:21

godkop skrev:spændende diskussion, men er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor kød bliver ødelagt af at blive gennemstegt?

Det gør det nødvendigvis heller ikke. Pulled pork, f.eks. er jo i den grad gennemstegt. Det samme gælder stegt flæsk. og mange andre eksempler.

Men her går diskussionen explicit på hakkedrenge. Dommerne klager over at kødet ikke er gennemstegt. Så er vi nogen der spørger "hvem siger det skal være gennemstegt? Er det nødvendigvis rigtigt at gennemstege?" Og hvornår skal man gennemstege? Og hvorfor? Hvorfor ikke istedet stille spørgsmålet ved kvaliteten af det hakkede kød? Og hvorfor ikke stille spørgsmål ved hvilken temperatur det har, og hvor længe den temperatur har været opnået?

Vi lever i det hele taget i en tid hvor det er relevant at stille spørgsmål ved de teknikker der har været anvendt i fortiden? Hvad har ny viden bragt os? Er det rigtigt i dag bare fordi det var rigtigt for 100 år siden?
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

9900
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#43 » 5. jul 2013, 23:46

lractbird skrev:
godkop skrev:spændende diskussion, men er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor kød bliver ødelagt af at blive gennemstegt?

Det gør det nødvendigvis heller ikke. Pulled pork, f.eks. er jo i den grad gennemstegt. Det samme gælder stegt flæsk. og mange andre eksempler.

Men her går diskussionen explicit på hakkedrenge. Dommerne klager over at kødet ikke er gennemstegt. Så er vi nogen der spørger "hvem siger det skal være gennemstegt? Er det nødvendigvis rigtigt at gennemstege?" Og hvornår skal man gennemstege? Og hvorfor? Hvorfor ikke istedet stille spørgsmålet ved kvaliteten af det hakkede kød? Og hvorfor ikke stille spørgsmål ved hvilken temperatur det har, og hvor længe den temperatur har været opnået?

Vi lever i det hele taget i en tid hvor det er relevant at stille spørgsmål ved de teknikker der har været anvendt i fortiden? Hvad har ny viden bragt os? Er det rigtigt i dag bare fordi det var rigtigt for 100 år siden?

[THUMBS UP SIGN]
Weber 57cm 2000
Weber 57cm 2010
Weber 57cm <2000
Big grenn egg large
Weber spirit e-310
Primo xl oval
Primo oval JR
Auplex mini

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Sv: Grilldysten på TV2

Indlæg#44 » 6. jul 2013, 02:27

Synes det er dybt latterligt den diskussion her.. barnligt vil jeg næsten sige.. i påstår at folk der vil have gennemstegt kød "ikke ved hvordan kød skal behandles" og blabla... jeg er ved at kaste op over det... jer der skriver det.. hvorfor griller i? I vil jo have lortet råt alligevel.. pfff..

Alle kan sgu ikke have samme holdning, og man har sgu ret til at ytre sin mening, men synes godt nok det er at gå over gevind..
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber Smokey Joe 37 cm. m. 2-delt JBI Støbejernsrist.
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

At grille er ikke en hobby, men en livsstil ;)

Brugeravatar

MartinM
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#45 » 6. jul 2013, 04:57

MegaO skrev:Synes det er dybt latterligt den diskussion her.. barnligt vil jeg næsten sige.. i påstår at folk der vil have gennemstegt kød "ikke ved hvordan kød skal behandles" og blabla... jeg er ved at kaste op over det... jer der skriver det.. hvorfor griller i? I vil jo have lortet råt alligevel.. pfff..

Alle kan sgu ikke have samme holdning, og man har sgu ret til at ytre sin mening, men synes godt nok det er at gå over gevind..

Du har, både lige her og i tidligere indlæg, vist ytret dig rigeligt om hvad du synes om folk der ikke gennemsteger alt. Mon ikke du er lidt for biased til at dømme nogen? Tag lige et kig i spejlet inden du kalder folk barnlige.
/Martin

Primo Oval XLWeber One Touch 57Weber Smokey JoeOutdoorchef City GrillBjørn Teddy

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#46 » 6. jul 2013, 07:04

:spiderman:

Pas nu på tonen... Dette er ikke Nationen...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#47 » 6. jul 2013, 08:01

MartinM skrev:
MegaO skrev:Synes det er dybt latterligt den diskussion her.. barnligt vil jeg næsten sige.. i påstår at folk der vil have gennemstegt kød "ikke ved hvordan kød skal behandles" og blabla... jeg er ved at kaste op over det... jer der skriver det.. hvorfor griller i? I vil jo have lortet råt alligevel.. pfff..

Du har, både lige her og i tidligere indlæg, vist ytret dig rigeligt om hvad du synes om folk der ikke gennemsteger alt. Mon ikke du er lidt for biased til at dømme nogen? Tag lige et kig i spejlet inden du kalder folk barnlige.

+1
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#48 » 6. jul 2013, 10:54

Arrrrhh.. men i sidder nærmest og nedgør folk der ikke vil have rødt kød af princip.. :) Og jeg har ikke nedgjort nogen på noget tidspunkt..
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#49 » 6. jul 2013, 11:48

MegaO skrev:Arrrrhh.. men i sidder nærmest og nedgør folk der ikke vil have rødt kød af princip.. :) Og jeg har ikke nedgjort nogen på noget tidspunkt..

Du kan ikke finde eksempler i denne tråd på at nogen har nedgjort andre, ud over dig selv, som kalder andre der har lyst til at diskutere emnet for barnlige.

Hvis ellers du gad læse tråden fra starten, så vil du kunne se at det er sagt at smag ikke kan diskuteres, og hvis man kan lide sit kød gennemstegt, så er det bare det man gør. Diskussionen starter ved at Gieselgaard spørger om det rimelige i at dommere mener hakkedrenge skal være gennemstegte. Og om hvad vi andre gør. Og det svarer vi så på. Som i enhver diskussion bruger hver enkelt de argumenter man nu er i besiddelse af. (det er vel kernen i enhver diskussion?)

Nu har jeg læst hele tråden igennem igen. Og jeg kan ikke finde ET ENESTE eksempel på at nogen nedgør andre der har en anden holdning. IKKE ET! Altså lige ud over der hvor du kalder andre for barnlige fordi du føler dig truffet over at du bedst kan lide dit kød gennemstegt. Og det behøver du absolut ikke at føle dig truffet over. Det er sandelig helt legitimt. På samme måde som det er legitimt bedst at kunne lide det medium eller let stegt. Eller råt for den sags skyld.
Med venlig hilsen
Carl

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#50 » 6. jul 2013, 12:08

Ja jeg trækker mig .. var måske også lige så voldsomt at kalde det nedgøre.. men som jeg læser det står der flere steder indirekte at alle der vil ha gennemstegt kød, ved ikk hvordan kød skal behandles og de spiser ødelagt kød.. Det synes jeg er lidt forkert at sige..
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

Tilbage til "Konkurrencer"