PP på weber Performer??

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
JDK123
Rutineret medlem
Rutineret medlem

PP på weber Performer??

Indlæg#1 » 5. aug 2011, 17:18

How to do :-?
Hvordan holder man 100grader på en weber performer
over hele dagen, hvis man fylder begge kulholdere kan
man ikke holder 100 med næsten lukkede spjæld syntes jeg :-(
Du skal ikke undgå, men opnå.

Brugeravatar

Pops
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: PP på weber Performer??

Indlæg#2 » 5. aug 2011, 17:30

Hejsa... det kan bl.a. gøres med en såkaldt minion-optænding hvor man stabler utændte briketter "taglagt" i en ring hele vejen rundt langs grillens sider og så tænder man 8-10 briketter op i en grillstarter og lægger dem ovenpå de utændte briketter f.eks to steder i grillen... de varme briketter vil i starten varme grillen op i nærheden af de 100 grader og derefter vil de så gradvist antænde de andre briketter én efter én..... og "ringen" af briketter vil så kunne holde sig selv igang indtil alle briketterne er brændt ud.... jeg har selv et par gange lavet PP i op til 12-14 timer efter den metode - jeg har vist desværre ikke billeder af det mere så jeg håber min beskrivelse af metoden giver mening....

mvh - Per
Kan det grilles - så bliver det grillet!!
Kan det ikke grilles - så er det ikke mad!!

Emneforfatter
JDK123
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 5. aug 2011, 17:40

Er det rigtigt forstået de brænder nedad så??? :-o
Hvordan står dine spjæld så ved denne metode??
Pops skrev:Hejsa... det kan bl.a. gøres med en såkaldt minion-optænding hvor man stabler utændte briketter "taglagt" i en ring hele vejen rundt langs grillens sider og så tænder man 8-10 briketter op i en grillstarter og lægger dem ovenpå de utændte briketter f.eks to steder i grillen... de varme briketter vil i starten varme grillen op i nærheden af de 100 grader og derefter vil de så gradvist antænde de andre briketter én efter én..... og "ringen" af briketter vil så kunne holde sig selv igang indtil alle briketterne er brændt ud.... jeg har selv et par gange lavet PP i op til 12-14 timer efter den metode - jeg har vist desværre ikke billeder af det mere så jeg håber min beskrivelse af metoden giver mening....

mvh - Per

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 5. aug 2011, 17:46

Pops skrev:Hejsa... det kan bl.a. gøres med en såkaldt minion-optænding hvor man stabler utændte briketter "taglagt" i en ring hele vejen rundt langs grillens sider og så tænder man 8-10 briketter op i en grillstarter og lægger dem ovenpå de utændte briketter f.eks to steder i grillen... de varme briketter vil i starten varme grillen op i nærheden af de 100 grader og derefter vil de så gradvist antænde de andre briketter én efter én..... og "ringen" af briketter vil så kunne holde sig selv igang indtil alle briketterne er brændt ud.... jeg har selv et par gange lavet PP i op til 12-14 timer efter den metode - jeg har vist desværre ikke billeder af det mere så jeg håber min beskrivelse af metoden giver mening....

mvh - Per

Hej

Det er ikke en minion-optænding du beskriver, men en morfmir opstilling :-) Gæt hvem som "opfandt" den her på hjemmesiden.
Kik har på det oprindelige indlæg fra 2007
viewtopic.php?t=2332

Og her et andet forsøg som gik ud for cirkel opstillingen
viewtopic.php?f=43&t=1527

Nu hvor alle laver PP kan det virke lidt underligt, men i 2007 var der ingen brugere på GG som havde lavet PP. Så vi var nogle stykke som lave en masse forsøg for at finde en brugbar metode.

/Thomas

Ps: Her kan I se hvad en Minion optænding er.
http://www.weberklubben.dk/Default.aspx ... 8&PID=8394
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
JDK123
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 5. aug 2011, 17:54

Tak for det morfmir ;-)
Binder sq an med "ringen" imorgen :-D
Nakkefileten på 2kg ligger allerede i køleskabet .1%¤
Det bliver sq spændende, min første PP ;-) :savl2:

morfmir skrev:

mvh - Per

Hej

Det er ikke en minion-optænding du beskriver, men en morfmir opstilling :-) Gæt hvem som "opfandt" den her på hjemmesiden.
viewtopic.php?t=2332

Nu hvor alle laver PP kan det virke lidt underligt, men i 2007 var der ingen brugere på GG som havde lavet PP. Så vi var nogle stykke som lave en masse forsøg for at finde en brugbar metode.

/Thomas

Brugeravatar

Pops
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 5. aug 2011, 17:59

morfmir skrev:

mvh - Per

Hej

viewtopic.php?t=2332

/Thomas

Ooops :oops: - ok sorry.. jeg har kun set den beskrevet andetsteds som minion.... det må du undskylde morfmir!
30082008186.jpg

Fandt faktisk lige et billede i en backup.... nu om dage laver jeg pp og andet i WSM - med den "rigtige" minion-optænding

mvh - Per

2xhansen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 8. aug 2011, 13:23

Hej - det er første gamg jeg skiver her på forummet, så i må tilgive hvis jeg lyder som en tumpe.

Vi vil også meget gerne i gang med PP( i en Performer), men ved ikke hvordan spjældene skal stå - helt åbne, halvt :?:
Performer m/gastænding
Weber Q 100

Brugeravatar

Gydesen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 8. aug 2011, 14:06

2xhansen, Det er ikke ret let at styre bundspjældet i en performer. Når man ikke kan se ned oppe fra, er det ikke til at vide hvor meget der er åbnet(Den eneste rigtig store fejl på weber :))

Jeg plejer at stillet det ca halvt åbent inden jeg går igang, kig oppe fra når du stiller det, og så lader jeg det ellers stå. Piller måske lidt, men ikke så meget.

Top spjældet starter du bare med ca halvt åbent, og så justere du ellers alt efter hvordan det går.

Brugeravatar

Gydesen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 8. aug 2011, 14:15

Men en ting kan du være sikker på med pp på en weber kulgrill, du kan ikke få en til at fortælle dig hvordan spjældene skal stå, og forvente at det så bare kører i 12 timer. Der skal holdes øje og justeres.

Du kan også let komme ud for du er nødt til at komme flere kul i eller du skal tage nogle kul ud.

Men det er jo smadder hyggeligt med sådan et hyggeprojekt en hel lørdag :)

Brugeravatar

Pops
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 8. aug 2011, 16:34

Gydesen skrev:Men en ting kan du være sikker på med pp på en weber kulgrill, du kan ikke få en til at fortælle dig hvordan spjældene skal stå, og forvente at det så bare kører i 12 timer. Der skal holdes øje og justeres.

Du kan også let komme ud for du er nødt til at komme flere kul i eller du skal tage nogle kul ud.

Men det er jo smadder hyggeligt med sådan et hyggeprojekt en hel lørdag :)

Helt korrekt..... og desuden er der også store forskelle på hvordan ellers ens griller brænder... jeg har f.eks. lige nu to helt identiske Performere... den ene bliver MEGET varm og slukker meget langsomt og den anden knapt så varm og slukker på under en time - (og der er ca. 30-40 gr. forskel på dem ved en given indstlling og briketmængde) - så der er intet andet at gøre end at forsøge sig frem.... jeg havde dog på min grill (da jeg lavede PP på alm. weber i sin tid) mærket op med sprittusch på ringen ved bundspjældet - så kunne jeg der let se hvornår der var åbnet 1/4 -1/2 - 3/4 og fuldt

Tilbage til "Hjælp til maden..."