Udsæring af steaks fra frossen kød

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Thomas6700
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Udsæring af steaks fra frossen kød

Indlæg#1 » 28. aug 2013, 14:41

Hej
Da jeg har anskaffet mig en stor ribeye i frossen stand og ville gerne skæren den ud til bøffer.. kan det lade sig gøre ? for det er vel fy fy at optø den lidt og så skære den ud?!!
Håber i har eet godt råd :?: :-)

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Udsæring af steaks fra frossen kød

Indlæg#2 » 28. aug 2013, 14:59

Thomas6700 skrev:Hej
Da jeg har anskaffet mig en stor ribeye i frossen stand og ville gerne skæren den ud til bøffer.. kan det lade sig gøre ? for det er vel fy fy at optø den lidt og så skære den ud?!!

Nej det er ikke fy, optø den til du kan skære den igennem med en stor kniv, og så tilbage på frost.
/Koontz

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 28. aug 2013, 15:00

Koontz skrev:
Thomas6700 skrev:Hej

Nej det er ikke fy, optø den til du kan skære den igennem med en stor kniv, og så tilbage på frost.

Enig, jeg har hvertfald gjort det - og overlevet.

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
Thomas6700
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 28. aug 2013, 15:03

Fedt så går jeg trykt igang med det !! tak for hurtigt respons :-D

Brugeravatar

Sikots
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 28. aug 2013, 15:04

"Man skal aldrig genfryse optøet kød, medmindre det er stegt forinden."

Sidste linie herfra: http://www.slagteren.net/readarticle.php?article_id=104

Jeg synes vi havde en tråd herinde for et godt stykke tid siden, hvor det blev vendt.
Det er VIDST NOK ikke sundhedsskadeligt at genfryse kød, men det var vidst noget med at der dannes nogle mærkelige krystaller når det genfryses og det forringer oplevelsen drastisk.

Der er dog lidt yderligere info her, hvor det kan være OK (iflg. Forbrugerstyrelsen): http://www.vom.dk/index.php?id=10&sosid=333

Jeg ville ikke selv tage chancer med så godt kød...
MVH
Bjarne

Emneforfatter
Thomas6700
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 28. aug 2013, 15:34

okay... men hvis den nu kun lige blev optøet til at man kunne skære den ud, så var skaden måske ikke så stor ?!. men ja det skal jo helst ikke gå for meget udover kødet.. men vil nu helst have den ud i bøffer frem for en hel steg...

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 28. aug 2013, 15:38

Thomas6700 skrev:okay... men hvis den nu kun lige blev optøet til at man kunne skære den ud, så var skaden måske ikke så stor ?!. men ja det skal jo helst ikke gå for meget udover kødet.. men vil nu helst have den ud i bøffer frem for en hel steg...

Det skal nok gå hvis du gør som du skriver, men for ikke længe siden lavede jeg sådan en hel steg på grillen og den blev altså bare hysterisk god :-) så det er da også en mulighed.

Per
Godt jeg ikke får løn som fortjent...

Emneforfatter
Thomas6700
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 28. aug 2013, 15:45

ja det er bestemt også en mulighed, men da den er ca 4 kg, så skal man vel være et par stykker om sådan en.. og jeg er satme ked af at dele den med alt for mange ! 8)

molz
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 28. aug 2013, 16:10

Er det ikke bare en god grund til at anskaffe sig en stik- eller bajonetsav? .1%¤ .1%¤

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 28. aug 2013, 16:27

Jeg køber ofte us rib eye. De kommer gerne i 5 kgs stege, frosne.

De bliver tøet op, så jeg kan skære dem igennem, eller presse en kniv igennem dem. Dvs. de stadig er frosne i midten.
Bøfferne bliver vakuumpakket og tilbage i fryseren.

Har aldrig haft problemer...

Og har gjort sån med meget forskelligt slags kød de sidste 20 år.

Selv i min læretid som kok, gjorde vi sån...
/Koontz

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 28. aug 2013, 18:26

Problemet med nedfrysning i al almindelighed er de iskrystaller der dannes. De vokser stille og roligt over tid, og jo længere tid der går jo større bliver de. De har den uheldige egenskab at de punkterer saftfyldte kødceller. Det har vi alle oplevet når vi tager frosset kød op, så løber der saft fra. Den saft stammer fra det fænomen. Hvis man så tager kødet op til en optøningsgrad så det kan skæres, så er de iskrystaller under opløsning, og når man lægger det tilbage i fryseren dannes der nye og større krystaller der forstærkes ved at temperaturen allerede er meget lav på det genfrosne kød, så de nye krystaller får større magt ved en øget størrelse, samt at celler allerede er svækket af forrige punktering.
Resultatet er at kødet mister forholdsmæssig meget mere saft ved næste optøning.

Skidt for helbredet? Nej. Skidt for smagsoplevelsen? Ja.
Men jo hurtigere nedfrysning, jo mindre krystaller. Industrien lynfryser, og er dit kød frosset hos en af de store på markedet vil det tage mindre skade end hvis det er nedfrosset i Brugsens baglokale.

Det rigtige ville være at skære det over med en kødsav i frosset tilstand. Hvilket faktisk bare er en grovtandet nedstryger. Om man kan bruge en bajonetsav som foreslået? Ja, hvorfor ikke, hvis bladet er rent, og malingen på det ikke smitter af på kødet.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 28. aug 2013, 19:13

Gør som jeg, brug en sav :). Nu har jeg fået en rigtig kødsav, men før det, brugte jeg en fucksvans indkøbt til formålet.
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 28. aug 2013, 21:16

Lennie skrev:Gør som jeg, brug en sav :). Nu har jeg fået en rigtig kødsav, men før det, brugte jeg en fucksvans indkøbt til formålet.

Det giver mig sjove tanker om dit køkkenbord [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Per

isetta
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 28. aug 2013, 21:49

psoren skrev:
Lennie skrev:Gør som jeg, brug en sav :). Nu har jeg fået en rigtig kødsav, men før det, brugte jeg en fucksvans indkøbt til formålet.

Det giver mig sjove tanker om dit køkkenbord [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Per

He he he....enig :-)

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#15 » 30. aug 2013, 12:41

Normalt jagter vi jo ikke folk for stavefejl herinde, men den der er godt nok total grineren. En fuck-svans :lol: :lol: Hvordan ser sådan en fyr ud ? [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 30. aug 2013, 18:59

Ja. ja, ja. Grin I bare. Sikke dog en tankegang I har ..... fyyyyh skamme :lol:

Nå, men tror da de fleste forstod meningen, når først de var færdige med at grine ;-).
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Brugeravatar

psoren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#17 » 30. aug 2013, 20:26

KennC skrev:

Normalt jagter vi jo ikke folk for stavefejl herinde, men den der er godt nok total grineren. En fuck-svans :lol: :lol: Hvordan ser sådan en fyr ud ? [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Som Gustav?....

Tilbage til "Hjælp til maden..."