Hvorfor bliver kød sejt/hårdt?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hvorfor bliver kød sejt/hårdt?

Indlæg#1 » 19. sep 2015, 10:50

Hej.
Havde købt 2 bøffer i den lokale meny i går, som jeg smed på gasgrillen.
De var deciderede uspiselige, kunne simpelthen ikke tygge dem, de var nærmest som gummi.
Er det bare fordi det er kød af utrolig dårlig kvalitet, eller har jeg ødelagt dem?

Per

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

pran
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Hvorfor bliver kød sejt/hårdt?

Indlæg#2 » 19. sep 2015, 11:35

Dårlig kvalitet kød, vil jeg mene. Det meste af det oksekød, der sælges i supermarkeder, er nærmest uspiseligt, hvis det ikke er hakket. Et par bøffer kan gøres spiselige ved at give dem 4-5 timer i Sous Vide ved 56 grader og derefter brune dem på pande eller grill i få minutter. Jeg gør det samme med Culotte/Cuvette, her blot omkring 8 timer i vandbadet.
mvh

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. sep 2015, 12:22

Vil tro du har fået noget kød i utrolig dårlig kvalitet men kun et gæt

Et billede og Hvad det var for noget kød ville nok kunne hjælpe på spørgsmålet
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 19. sep 2015, 12:38

Det kan ha' været en forkert udskæring fra udtjent malkekvæg (hvis det var oksekød)
Stressede dyr skulle heller ikke være optimalt.

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 19. sep 2015, 14:42

Klag over de elendige kvalitet, det et det eneste der virker.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 19. sep 2015, 16:40

Det var oksekød, entrecote. Har før brugt den slagter med stor succes, men det bliver så sidste gang

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#7 » 19. sep 2015, 17:46

perevers skrev:Det var oksekød, entrecote. Har før brugt den slagter med stor succes, men det bliver så sidste gang

Hvis du i øvrigt er glad for den slagter ville jeg gå ned og starte med at sige at jeg normalt er glad for det de leverer, men at den sidste oplevelse du havde var langt under lavmål. Hvis det så er et ordentligt sted tilbyder de dig noget andet som de ved er godt. Dermed får du også de gode varer næste gang...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
perevers
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 19. sep 2015, 17:55

Ja, det var selvfølgelig en anden måde at gribe det an på, tror jeg at jeg vil prøve næste gang jeg kommer forbi.
Men tak for alle jeres svar, skulle bare lige hører om det var mig der ikke kunne finde ud af at stege en bøf[WHITE SMILING FACE]

Swanson
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 20. sep 2015, 03:21

Hej

Ja kød er som et andet produkt du køber og har derfor reklamationsret.

Jeg oplevede lignende med nogle bøffer jeg købte I Føtex denne fredag. Det var en samlet pakke som indeholdt 2 entrecote, kartoffel og salat til 120 kr. Jeg fik tilberedt det hele og da fruen og jeg tog den første bid af bøffen spyttede vi den ud på samme tid. Bøffen var helt sur og smagte forfærdeligt. Så vi måtte spise os mætte i kartofler og sovs.

Så dagen efter tog jeg bøfferne og bonnen med I føtex og fortalte dem om min oplevelse med kødet. Der var ingen diskussion. Jeg fik tilbudt nye bøffer eller pengene tilbage. Eftersom vi havde en middagsaftale valgte vi bare at få pengene retur.

Så super service fra Føtex som behandler et produkt som en bøf lige som et par bukser.

Så gå du bare tilbage til din slagter. Jeg er sikker på at han vil behandle din situation professionelt.

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 20. sep 2015, 07:23

Tit er det fordi kødet ikke for lov at modne længe nok før se skære det ud og sælger det

Brugeravatar

MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 20. sep 2015, 15:02

Jeg har hørt at dyr som stresses meget op til slagtning kan udløse nogle stoffer i kroppen som kan ændre kødets kvalitet betydeligt. Måske det er tilfældet her.

Jeg ville ALDRIG vælge en butik fra, uden at have "klaget" til dem stille og roligt først og set hvordan de reagere. De fleste vil (heldigvis) undskylde og tilbyde erstatning.

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 21. sep 2015, 13:37

Det er jo først når der er en reklamation at en butik virklig får lov til at vise at de mener deres forretning seriøst, så tilbage til slagteren og lad ham vise at det ikke er en useriøs butik han driver :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Munierne
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 27. sep 2015, 09:43

Har i fredags også købt 2 uspiselige bøffer hos Menu.
Samlede resterne sammen i en pose, og klagede næste sag over den solgte vare.
Fik en uforbeholden undskyldning, pengene tilbage og en æske fyldte chokolader til fruen ganske gratis.
Prøver igen en anden gang.

Tilbage til "Hjælp til maden..."