Iberico Presa

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Iberico Presa

Indlæg#1 » 2. jan 2018, 19:03

Godt nytår til alle der ude

Jeg har været forbi Rema1000 idag og købt mig et stykke Iberico gris.

Men nu bliver jeg i tvivl om tilberedningen... Jeg synes at kunne læse at sådan en helst skal serveres lyserød, og samtidig skulle det være noget lækkert kød, så jeg har ikke lyst til at spolere det.

Min egen tanke var at smide det på hård varme på grillen og give det striber, og så skrue ned til omkring 150 grader og grille kødet til en kerne temp på 51 grader, og så lade det vil og håbe på jeg rammer omkring 55.

Men er 55 for højt eller for lavt til sådan en udskæring? Og er der andre fremgangsmåder som vil yde kødet mere retfærdighed og som er til at styre på en Q3000? ;-)

Jeg er ikke nervøs for lyserød gris 8)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Iberico Presa

Indlæg#2 » 2. jan 2018, 19:44

Godt at du ikke er nervøs for lyserød gris, for med dette kød smager det fuldstændig fænomenalt.
Jeg er enig i den fremgangsmåde du angiver med en masse bruning af overfladen - jeg ville nok gøre det med intervalgrillning, men den metode du angiver kan også bruges. Hvis det er et stort og tykt stykke du har, så gille jeg lave det med reverse sear.
Jeg steger selv til 57, men det er smag og behag.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Broberg-Laursen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 2. jan 2018, 19:45

Jeg har netop i dag lavet sådan et par stykker.

Min fremgangsmåde var på en meget varm pande med olie/smør, hvidløg, timian og hvad man nu kan lide. Efter de fik farve blev de lagt i et ildfast fad. Den ene blev overhældt med et godt lag pesto og den anden med smør og friske hvidløg.

Herefter i 170 grader varm ovn (undskyld), og efter ca. 30 min ramte de 53/54 grader - ud og hvile til 57/58.
De var helt fine - de var røde men ikke blodige. Helt klart den samme temp jeg vil bruge næste gang, bare i Krukken eller i vandbadet over noget længere tid for at få mere mørhed.
Primo XL
Performer 57.
JBI forlænger.
Swid - sous vide..

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 2. jan 2018, 20:43

Stykket er omkring 4cm tykt

Men det kunne da godt være jeg skulle prøve med interval grillning i stedet. Kunne være spændende at prøve noget andet :-D

De 55 grader var et bud udfra at der på pakningen står 57 grader og jeg tænker producenten anbefaler en temperatur til den høje side, for at folk ikke får for rød gris ;)

Men så sigter jeg efter 57 grader og prøver med interval grillning .1%¤

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 2. jan 2018, 21:38

Er det noget de har på bud i Rema, har lige kigget avisen igennem, kunne ikke finde noget?
Eller er det en fast del af deres sortiment?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 2. jan 2018, 21:48

RTCallesen skrev:Er det noget de har på bud i Rema, har lige kigget avisen igennem, kunne ikke finde noget?
Eller er det en fast del af deres sortiment?

Det var i sidste uge :-?

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 2. jan 2018, 21:53

De plejer at have det lidt før nytår . Ellers ser jeg det ikke hos dem . Tror ikke det er noget de får meget af .
Nicolai

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 2. jan 2018, 22:30

Det var noget de havde i avisen i sidste uge.. Jeg håbede så at få dem til en god pris idag, men de går først på datoen d. 5.. Så jeg prøver at kigge igen om et par dage ;)

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 3. jan 2018, 05:28

Så må jeg se, om jeg er heldig, at de stadig har noget i en Rema i nærheden.
Har hørt om iberico presa noget tid nu, og er blevet meget nysgerrig :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 3. jan 2018, 07:42

Det kan købes hos steak-out.dk

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 3. jan 2018, 14:41

RTCallesen skrev:Så må jeg se, om jeg er heldig, at de stadig har noget i en Rema i nærheden.

Rasmus, så sent som i går, havde rema på rukobel en hel der både nakkefilet og presa.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 3. jan 2018, 15:36

prause skrev:Det kan købes hos steak-out.dk

Det har jeg godt set, men må også indrømme at knap 200kr/kg, er meget for gris.
Den holdning kan selvfølgelig blive gjort til skamme, når jeg ikke har prøvet det, og ved så heller ikke hvad det koster hos Rema :lol:

Treblach skrev:
RTCallesen skrev:Så må jeg se, om jeg er heldig, at de stadig har noget i en Rema i nærheden.

Rasmus, så sent som i går, havde rema på rukobel en hel der både nakkefilet og presa.

Så må jeg et smut til Aabenraa, hvis min Rema på vej hjem fra arbejde ikke har noget :-)
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 3. jan 2018, 18:54

RTCallesen skrev:

Den holdning kan selvfølgelig blive gjort til skamme, når jeg ikke har prøvet det, og ved så heller ikke hvad det koster hos Rema :lol:

Treblach skrev:

Så må jeg et smut til Aabenraa, hvis min Rema på vej hjem fra arbejde ikke har noget :-)

Jeg ved ikke hvad Rema tager, men jeg kender heller ikke kvaliteten hos et supermarked.
Lige under 200.-/kg er i min optik IKKE en høj pris for noget fantastisk kød.
Hvis du skal starte et sted hos steak-out.dk, så køb noget secreto og lynsteg det ved meget høj varme.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 3. jan 2018, 20:21

Her er remas priser fra før nytår.
Dem jeg købte i går, tror jeg var samme priser.

Kødet smager rigtig godt.

DSC_0008-918x1632.JPG
/Albert

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 3. jan 2018, 20:38

prause skrev:
RTCallesen skrev:

Treblach skrev:

Jeg ved ikke hvad Rema tager, men jeg kender heller ikke kvaliteten hos et supermarked.
Lige under 200.-/kg er i min optik IKKE en høj pris for noget fantastisk kød.
Hvis du skal starte et sted hos steak-out.dk, så køb noget secreto og lynsteg det ved meget høj varme.

Er helt enig i at 200kr/kg ikke er for meget for fantastisk kød, det er bare en høj pris, i forhold til hvad man normalt finder af gris i en køledisk. Men kan så også forstå at man her ikke skal forvente samme oplevelse, som retfærdiggøre prisen :-)

Treblach skrev:Her er remas priser fra før nytår.
Dem jeg købte i går, tror jeg var samme priser.

Kødet smager rigtig godt.

De havde det også ved min lokale Rema, og fik købt en presa og en nakkefilet til samme pris. 100kr for 685g presa og nakkefilet til 100kr/kg.

Og kan forstå presa skal behandles præcis som en god steak, med 1-2 grader højere kernetemp til 57.
Er så bare i tvivl om hvordan jeg for mest ud af nakkefileten, da det måske ville være synd "bare" at laved PP ud af den...

Glæder mig i hvert fald til at prøve, og så kan det jo være der skal noget med hjem, næste gang der bestilles ved steak out.

20180103_174812_resized.jpg

De havde så også et stykke af en US brisket, som jeg tænker at give relativt kort på grillen med en masse røg, og så lave den færdig i sous vide.
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 3. jan 2018, 21:11

Mulighederne er mange, men her er nogle indlæg fra sidste januar. Det er nakkefilet

viewtopic.php?f=43&t=43853&hilit=Iberico

Presa'en har jeg sv 3 timer ved 57° og så et ordenligt smæk på panden eller grilen bagefter.
/Albert

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 4. jan 2018, 04:44

Har haft lavet Iberico presa sousvide 27 min. ved 60°
Her er sousvide brugt som ren varmekilde, og til at få kødet op på en temperatur på små 48° der så arbejdes videre på når kødet brunes af, og ender på 52,3° efter bruning.
Efter det har hvilet 10 min. stiger det sikkert 1-2° mere inden.

Har anvendt termometer i sousvide, men en pålidelig app vil sikkert også kunne gøre det.

Ps. Om der anvendes sousvide eller anden tilberedning syntes jeg ikke er så afgørende, når blot man ikke gennemsteger den.
Hvis ikke man er til pink svinekød, er der andre stykker der er meger egnet til gennemstegning, bla. nakkefilet.
Vedhæftede filer
A505C9CB-0810-45F8-9112-4877D5F9AFAE.jpeg
4792745E-5CC9-4C41-A240-1036192F6A87.jpeg

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 4. jan 2018, 06:02

Det hele er taget til efterretning, og glæder mig meget til at prøve det :-)
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 4. jan 2018, 11:39

Det er super med alle de gode inputs!

Jeg vil tage et smut i Rema idag og se om ikke jeg kan finde en nakkefillet og måske en presa mere til en god pris ;)

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 4. jan 2018, 14:36

Jeg havde heldet med mig :D

De havde fine Presa til 40kr
Og nakkefilleter til 75kr
Desværre ingen kæber

Så der er købt lidt ind til fryseren :D

Og til den pris så kan der også eksperimenteres lidt med dem. Så det kan være der også skal en i spa'en, på et tidspunkt ;)

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 5. jan 2018, 08:45

Var lige forbi i Åbenrå i går og der var nakkefileterne de sat ned til 50 kr og Presa til 25 kr. da de har en Best before dato til idag, så der røg lige lidt i fryseren :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 5. jan 2018, 14:32

Benne skrev:Var lige forbi i Åbenrå i går og der var nakkefileterne de sat ned til 50 kr og Presa til 25 kr. da de har en Best before dato til idag, så der røg lige lidt i fryseren :-)

Til 25 :shock:

Hvis man tilbereder det sous vide i dag, ved 57-60 grader, er der så nogen der ved hvor længe det ca kan holde i køleskabet?
Menuen til i aften er bestemt, og det har også sidste anvendelsesdato i dag...
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Emneforfatter
JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 5. jan 2018, 15:52

Jeg er nu ikke så nervøs ved at lade dem ligge en dag eller 2 over sidst holdbar dato.

Men hvis de kommer i bad og bliver kølet hurtigt ned, så kan de vel nok ligge et par dage på køl, så de kan indgå i næste uges madplan ;)

Brugeravatar

Christian1986
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#24 » 5. jan 2018, 16:11

Jeg fik Iberico nakkefillet til 40 Jr, 4 x presa til 25 og 2 x kæber til 15

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 5. jan 2018, 18:31

JCL7000 skrev:Jeg er nu ikke så nervøs ved at lade dem ligge en dag eller 2 over sidst holdbar dato.

Men hvis de kommer i bad og bliver kølet hurtigt ned, så kan de vel nok ligge et par dage på køl, så de kan indgå i næste uges madplan ;)

Så må jeg ind og se om de har flere til 25kr 8)
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 5. jan 2018, 21:27

Det var masser tilbage, så fik købt 2 presa mere, som er ved at hygge sig ved 57grader i vandet. Når de er færdige, kommer der også en iberico nakkefilet i natten over, som Rema også havde masser af.
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Tilbage til "Hjælp til maden..."