Mjød

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Mjød

Indlæg#1 » 25. jul 2008, 23:04

Hej Morfmir.
Jeg har lige læst din side om mjødbrygning og er blevet sindsygt inspireret. Det virker meget nyt for mig stadig, men har jeg forstået det rigtigt hvis jeg siger at jeg bare skal anskaffe mig noget særligt gær og en bryg spand for at kommer i gang med at afprøve mjød verdenen? Jeg husker noget jeg engang hørte om at rense bryg med aktivt kul, men det ved jeg ikke om det passer...? Og så lige... Din guide er lækker, men kender du en internet guide der virkelig er for dummies som mig der kun lige har fået ideen om at brygge noget asesprøjt på egen hånd?

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Mjød

Indlæg#2 » 25. jul 2008, 23:10

Det eneste du reelt behøver er honning, vand og gær, der blandes grundigt sammen og gærer til det ikke bobler mere. Gærtypen bør være en vin- eller mjødgær, men ølgær kan også bruges. Bagegær bør undgåes da det er meget svært at få klaret noget, der er gæret på bagegær.

Glem alt om aktivt kul - det er noget der bruges i forbindelse med destilation af sprit.

Prøv at starte med ca 1:3 blanding af honning og vand (målt i vægt).

Hvis du kan skaffe noget gærnæring hjælper det gevaldigt på din gæring.

Mjød er meget nemt/hurtigt at lave. Du kan typisk lave en mjød på en times tid, inkl rengøring og oprydning. Regn med 2-4 uger til gæringen.

- Jan

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 25. jul 2008, 23:15

Mange tak for det hurtige svar... jeg ved ikke om det er det rigtige forum jeg er inde i for kan ikke helt finde ud af denne side... Nu er jeg typen der spørger... Hvor skaffer man en god gær... Matas? Gærnæring... Er det noget kemisk eller.... Men fedt du gidder hjælpe mig.

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 25. jul 2008, 23:25

Mr. B skrev:Mange tak for det hurtige svar... jeg ved ikke om det er det rigtige forum jeg er inde i for kan ikke helt finde ud af denne side... Nu er jeg typen der spørger... Hvor skaffer man en god gær... Matas? Gærnæring... Er det noget kemisk eller.... Men fedt du gidder hjælpe mig.

Du spørger det helt rette sted - så bliv bare ved med det! Og forøvrigt, velkommen til!

Udvalget af vingær er desværre ret begrænset i Danmark. Jeg har primært brugt Lalvin gær, som jeg har købt hjem fra USA, men Vejers Storkøb (www.beerkits.dk) har en del forskellige vingær, som ser fine ud. Jeg vil foreslå en hvidvinsgær til en mjød med moderat styrke (10-14%)
Gæren kan fåes både som tørgær og flydende gær. Jeg vil foreslå at du bruger en tørgær da den er både billigere og nemmere at arbejde med. Hvis du får blod på tanden og vil lave mere mjød kan du evt investere de ekstra penge i en vådgær.

Gærnæringen er forskellige stoffer, der hjælper gæringen på vej. Der findes forskellige produkter, men de indeholder ofte mineraler og døde gærceller(!).
Gærnæring kan købes hos de fleste forhandlere af grej til håndbryg. Det samme gælder den spand med låg og gærlås som du helst skal anskaffe dig.

Prøv at kigge hos:

www.beertools.dk
www.maltbazaren.dk
www.brygladen.dk
www.beerkits.dk
www.haandbryggeriet.dk

Det er alle gode forhandlere

- Jan

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 25. jul 2008, 23:32

Hej Mr B

Fedt at du skriver. Det er utrolig let at brygge mjød, du har ret i at det eneste du behøver er: Honning, vand, gær. Og selvfølgeligt noget at have det i. Der er en gærspand klart det letteste. Desuden skal du have et gærrør så der ikke kommer smådyr i dit bryg.
Du kan købe alt du har brug for her
www.beerkits.dk

Hvad er det du er i tvivl om?

Jeg kender ikke nogen enklere gennemgang end den jeg selv har lavet. Der findes en masse på nettet blandt andet på biavl.dk , men der er så mange opskrifter at man let bliver forvirret.

Jeg vil foreslå at du bare går i gang. Så kommer resten af sig selv. Du skal bruge.
Gærspand køb 2 med det samme så har du en til at omstikke til.
gærrør
hævert
tyngdemåler (gravetymåler)
prop påsætter
Desuden skal du bruge:
Gær. Du kan bruge alle former for gær. Men som nybegynder så hold dig til en portvinsgær. Den bliver altid god og rar.
Gærnæring, der står på pakken hvordan og hvor meget du skal tilsætte.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 25. jul 2008, 23:34

:) ups, du kom mig i forkøbet Jan.
Godt vi er næsten enige ;)

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 25. jul 2008, 23:35

Det er fedt fedt!. Altså skaffer jeg en spand, laver mig en gærstarter som siden hen smides ned i en vandig opløsning med sukkerstoffer nok til gærcellerne. Sammensætningen af mosten (som i kalder den ikke gærede mjød) kan man selv finde på afhæning af smag. Under hele processen sørger man for en rent miljø uden infektionsmuligheder og så skal der bare tålmodighed og et par omstikninger til? Jeg er for resten bekendt med smagen af "Vikinge blod" fra Dansk Mjød A/S. Kan smagen sammenlignes?

Vh Benjamin

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 25. jul 2008, 23:42

Til jer begge: en stor tak! Man sætter sig ned og søger på nettet og så man svar fra proffer inden for en kvarter... Jeg eleker nettet. Det kan godt ske at jeg vender tilbage en anden dag. Nu vil jeg til at læse lidt på det og lave mig en indkøbsliste... Så tror jeg jeg vil hive fat i en af mine venner og lave en omgang bryg en af dagene.

Vh Benjamin

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 25. jul 2008, 23:48

Der kom det som jeg ikke rigtigt har fanget... Tyngdemåler (gravetymåler). Til hvilket formål bruges den og alle de begreber der (indbrygningsprocent, OG, FG). Er det noget man skal vide noget om når man bare vil brygge og sidenhen hygge.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#10 » 26. jul 2008, 00:16

Hej Mr B

OG står for original gravety, eller oprindeligt sukker indhold.
FG står for final gravety eller slut sødme.
Jo mere sukker du har fra starten jo stærkere bryg kan du lave. Jo mere rest sukker der er tilbage jo sødere vil din mjød være.
Som du første bryg vil jeg foreslå at du satser på en FG på 1015-1020. Det er en sød men ikke hvinende ubehageligt sød mjød.
For at nå en på FG skal du regne med en OG på omkring 1120 det får du ved at bruge 10kg honning til 25 liter most.

Du behøver ikke en tyngdemåler, jeg klarede mig til de første bryg uden. Men du kan bedre følge med i gæringen med en. Jeg har en gang været ude for at min gær døde før tid. Det betød at jeg efter 3 uger havde en Gravety på 1065. Det var alt for højt og jeg tilsatte en ny frisk gær. Hvis jeg ikke havde haft en gravetymåler ville jeg først havde opdaget at der var noget galt når jeg smagte på brygget efter flere måneder.
Desuden skal du bruge en gravetymåler hvis du vil måle alkohol procenten.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 26. jul 2008, 02:56

Som morfmir skriver, så er brugen af en tyngdemåler mest for at følge gæringen og regne ud hvor meget alkohol du er endt ud med at have i dit bryg.

For at beregne hvad din alkohol procent er blevet, kan du bruge denne formel:
(OG-FG)/7,36

Dvs. at hvis vi tager morfmir's eksempel med en start på 1120 og en slut på 1015 bliver det således:
(1120-1015)/7,36 = 105/7,36 = 14,3% alkohol

Du skal være opmærksom på at det resultat du får med hjemmelavet mjød, let kan virke mere "tør" (ikke lige så sød) som den du får fra Dansk Mjød - Dette skyldes at de hos Dansk Mjød stopper gæringen inden den er helt færdig, for at få en højere restsødme.

Et rigtigt godt sted at læse og få inspiration er hos http://www.gotmead.com/

..og kom så igang med at få brygget
[smilie=pdt_aliboronz_24.gif]

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 26. jul 2008, 08:53

Mr B, du spørger til produkterne fra Dansk Mjød - efter min mening smager de mere af sprit og honning end af mjød. Jeg gætter på at de kun gærer honningen en smule, stopper gæringen og så tilsætter sprit, for at få en høj alkoholprocent, uden at bruge for meget honning (honning er dyrt).

Jeg har smagt flere hjemmelavede mjød, der smager langt bedre end produkterne fra Dansk Mjød.

Start med noget simpelt - evt kun vand, honning og gær. Det kan blive fremragende, selv uden krydderier. Hvis du godt kan lide det krydret, så tag nogle mindre portioner fra (fx 1 liter) og prøv at krydre dem. Det er rigtig surt at stå med 20 liter mjød med en meget markant smag af fx kanel, hvis ikke man kan lide det. Når du har styr på hvilke krydderier du kan lide, og i hvilke mængder kan du begynde at tilsætte dem fra starten.

Forøvrigt, en rigtig "fræk" ting er en sød mjød med chili... allerbedst en røget (chipotle) chili

- Jan

Emneforfatter
Mr. B
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 26. jul 2008, 13:08

takker igen! Lige en sidste ting. De krydderier som man nu vælger at bruge. Skal de være i mosten før den sættes til gæring eller skal de i under en omstikning eller for den sags skyld efter tapning?

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#14 » 26. jul 2008, 21:26

Mr. B skrev:takker igen! Lige en sidste ting. De krydderier som man nu vælger at bruge. Skal de være i mosten før den sættes til gæring eller skal de i under en omstikning eller for den sags skyld efter tapning?

Det er lidt en smagssag. Personligt synes jeg krydderier skal tilsættes når primær gæringen er færdig. Dels fordi man så har alkohol, der beskytter mod infektion fra krydderierne, og dels fordi man så har mulighed for at smage hvordan krydderierne påvirker den færdige mjød.

Du kan med fordel putte krydderier, der ikke er pulveriseret, i tubegaze (købes på apoteket), så de nemt kan fjernes igen når du har opnået den styrke du kan lide.

- Jan

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 28. jul 2008, 12:44

chrille - det er ganske rigtigt med Dansk Mjød og den fremstillingsmetode du beskriver. Personligt syntes jeg dog ikke at den sprittede smag er så slem - Nu har dem også typisk stående et års tid eller to før jeg rigtigt tager hul på dem, da smagen udvikler sig ganske fornuftigt på den tid.

Mr B - Du kan også invistere i en pakke humlesokker til dine krydderier - De burde kunne holde det meste af krydderierne inde, og de koster vist ikke mere end omkring en tyver for 8-10 stykker. Alternativt, så tag en nylonstrømpe - Det fungerer også, man skal bare lige være lidt opmærksom på den ikke smelter når den bliver steriliseret.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør

Indlæg#16 » 2. aug 2008, 20:57

Hi Benjamin

Hvordan går det? Er du kommet igang med brygningen?

/Thomas
Billede

stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 23. sep 2008, 00:50

Kan anbefale dette link til at udregne alkoholprocent o.l. : http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Det er beregnet til øl, men virker ganske udemærket med mjød.

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"