Så jeg håber at der er nogle der kan hjælpe.
.
jensa49 skrev:Hvis du tænker på køllen som en tørret skinke skal du rigtignok som Jens skriver have over 2% salt. Almindeligvis regner man 2,75% salt som helt sikkert. Hvis skinken derimod skal varmetilberedes ville jeg satse på en EQ saltprocent på omkring 1,8%. Jeg vakuumpakker altid når jeg ligevægtssalter (EQ) og giver den rigelig tid til saltindtrængningen. Ved denne pakning er jeg sikker på at saltet altid har god kontakt med kødet. Hvis jeg husker det får kødet også en daglig gang massage.
Ved 2,75% kan den sagtens ligge i køleskabet en månedstid eller mere.
prause skrev:Så bare lige for at jeg er sikker på at jeg har forstået det korrekt (for ligevægtssaltning er også nyt for mig).
Vi har 1 kg kød uden ben. Vi vil opnå 3% når den er i equilibrium. Dermed er udregningen:
Tør: 1kg i alt (1 kg kød 0 kg vand) 1000g x 3% = skal tilsættes 30g salt.
Våd: 1,5 kg i alt (1 kg kød, 0,5 kg vand) 1500 x 3% = skal tilsættes 45g salt.
jensa49 skrev:Jeps, sådan er teorien.
Nu er vi kun to i familien, så jeg binder nok aldrig an med en hel svinekølle. Men fra andre ved jeg, at ved så store hele muskler supplerer de ofte ved at stiksalte; specielt hvis de lader benet sidde i. En god EQ saltning kræver nemlig tid, derfor kunne man ængstes for det inderste kød omkring benet.
God fornøjelse
jensa49 skrev:Når jeg EQ'er en hamburgerryg gir jeg den 10 - 14 dage. Måske er din udbenede kølle endnu tykkere...
jensa49 skrev:Jeg har nu anvendt EQ saltning de sidste tre år, og det har aldrig svigtet. EQ kan bruges som en tørsaltning eller som vådsaltning, men diverse undersøgelser har vist at der grundlæggende ikke er den store forskel på det færdige resultat. Jeg troede selv at vådsaltning/lagesaltning ville give et mere saftigt produkt, men dette er ikke tilfældet. Derfor salter jeg nu altid EQ som en tørsaltning.
MINE erfaringer med fx Bresaola, pancetta, bacon, lomo, saltkød, hamburgerryg, rullepølse med mere har overbevist mig om EQ er den sikreste vej til succes. Vælg den korrekte % salt og det dur. Ikke noget med x antal dage i yy lage, efterfulgt af nn antal timer udvanding. Undskyld hvis det lyder frelst, men prøv det og døm selv.
SimonP skrev:Har købt et par ribbenstege som skal laves til lidt bacon. Jeg har besluttet at prøve lidt ligevægtsaltning med den ene.
Jeg har tænkt mig at vakuumpakke den med salt og sukker.
jensa49 skrev:Ved bacon anvender jeg, som udgangspunkt, en saltprocent på 1,7. Altså 17 gram per kilo kød. Min tommelfingerregel er at salte i 2 døgn plus 1 døgn per cm kødtykkelse.
jensa49 skrev:Hvis du tænker på køllen som en tørret skinke skal du rigtignok som Jens skriver have over 2% salt.
Almindeligvis regner man 2,75% salt som helt sikkert.
Hvis skinken derimod skal varmetilberedes ville jeg satse på en EQ saltprocent på omkring 1,8%.
MCR Peje skrev:... men, men, men ...
Så ville jeg jo se resultatet, og i samme øjeblik jeg klippede posen op, kunne jeg fornemme stanken. Kødet var helt tydeligt blevet dårligt.
Brugte almindelig fint salt med jod. Er det et problem?
Er 14 dage for lang tid til stykker på ca. 450g?
Ib M skrev:MCR Peje skrev:Var indholdet i begge poser dårligt, og var det fra samme stykke kød ?
Ib M
Tilbage til "Om udskæring, fremstilling, saltning og røgning"
Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster