Hjælp til valg af røremaskine!

Ordet er frit... Dette er Grillguru.dk's "rodekasse" med emner om alt mellem himmel og jord.

Emneforfatter
KJohnsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Hjælp til valg af røremaskine!

Indlæg#1 » 9. jun 2020, 09:17

Hejsa

Vores gamle røremaskine er afgået ved døden, og vi skal have anskaffet os en ny.
Jeg har selv haft kigget på Bjørn teddy samt en Ankersrum. Men er der nogle modeller jeg har overset ?

Ser frem til jeres anbefalinger :)

Mvh

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Hjælp til valg af røremaskine!

Indlæg#2 » 9. jun 2020, 09:32

Kenwood, men skal være en af de store maskiner, da jeg går ud fra den skal kunne ælte en dej.
De små modeller har en dejkrog af aluminium, som ælter opad, for at lette arbejdet for maskinen. Det skal være en model med en blank rustfri dejkrog, da den er designet til at ælte ned i skålen.

Eksempel hvor den "rigtige" krog er med:
https://www.elgiganten.dk/product/husholdning/kokkenudstyr/kokkenmaskiner/KVL6300S/kenwood-chef-xl-elite-kokkenmaskine-kvl6300s

Eksempel hvor den "forkerte" krog er med:
https://www.elgiganten.dk/product/husholdning/kokkenudstyr/kokkenmaskiner/KVC3100W/kenwood-chef-kokkenmaskine-kvc3100w-tank-testvinder

Har selv en lille kenwood major, hvor jeg har købt den gode krog til. Men det er ikke nødvendigvis anbefalelsesværdigt.
Majoren kan godt trække krogen, men også kun med nød og næppe... Den lyder ikke særligt tilfreds, og slider nok sig selv ihjel i en alt for ung alder :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 9. jun 2020, 11:43

Jeg har en Ankersrum jeg er meget til med den
Hilsen Henning
Aabenraa

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 9. jun 2020, 14:05

Det naturlige spørgsmål er hvad du forventer at skulle bruge den til?

Jeg har flere forskellige røremaskiner. En Bjørn Teddy, en 20 liters Bjørn, en Ankersrum og en Kitchenaid.

Vi startede engang med en Kitchenaid. Ekstra udstyret er generelt noget billigt plastik skrammel som de sælger alt for dyrt. Dej kravler op og vores kan f.eks. ikke rigtigt trække f.eks. en pizzadej. Den ville jeg gå langt udenom. Konen savner den dog lidt indimellem fordi man kan få en røredims med en gummiskraber på, så alt i bunden bliver blandet med.

Jeg købte så en Ankersrum og var rigtigt glad for den til f.eks. fars, men min kone blev aldrig rigtigt gode venner med den til dej og cremer. Jeg syntes generelt det er en god maskine med glimrende ekstra udstyr og en rigtig stor skål. Men det er en maskine man skal tage sig tiden til, at lære den at kende for den er lidt anderledes end andre maskiner. Desværre forviste konen den til garagen.

Den store Bjørn er mest fordi jeg fik den meget billigt og syntes folk ikke man er tosset i forvejen, så kan jeg altid fortælle om den. Jeg bruger den måske 5 gange om året og jeg kunne sådan set bare køre det af flere gange i min normale røremaskine.

Bjørn Teddy er den der står på køkkenbordet til hverdag. Den lider lidt under for dyrt og/eller manglende ekstra udstyr. Jeg har kødhakkeren som koster mere end en hel maskine fra andre fabrikanter. Jeg kunne også godt tænke mig deres grønsagssnitter, men den laver de ikke mere. Den er dejlig at arbejde med og den har ikke svigtet endnu, men jeg er meget i tvivl om jeg ville vælge sådan en igen pga. det med ekstra udstyret.

Der var engang en Electrolux EKM9000 som så meget interessant ud, men den lader ikke til at blive produceret mere eller har fået nyt navn. Den var mere som en traditional røremaskine, men kunne bruge ekstra udstyret fra Ankersrum maskinen.
Med venlig hilsen,
Thomas

Glazzy76
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 9. jun 2020, 16:56

Som techie skriver, det kommer meget an på hvad du primært skal bruge den til.

Vi har en kitchen aid og en ankarsrum. Ankarsrum står fremme da vi bager rigtig meget og det er den super til og koster ikke alverden. Det er virkeligt nemt at “fodre” med mel undervejs og den tager store portioner og har en kraftig motor med fin garanti på. Dog er den ikke så god til små portioner dej. Piskeriset virker også fint, den pisker hurtigt og effektivt. Til gengæld synes jeg den er besværlig til fars og lignende, så der kommer kitchen aid frem. Den kan dog kun tage små portioner og er stort set ubrugelig til brød. Den bliver kun brugt fordi vi har den...

Jeg har endnu til gode at finde en røremaskine hvor jeg synes at ekstra udstyret virker optimalt, så det ville jeg ikke selv vælge ud fra.

God jagt og skriv gerne hvad det ender med :-)

Emneforfatter
KJohnsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 9. jun 2020, 20:23

Tak for svarene alle sammen

Den skal primært bruges til dej og fars. Jeg har dog planer om kødhakker samt evt blender. Dog i tvivl og det vil blive brugt, har en bamix?!

Syntes bjørnen er super fed, men ekstraudstyr er godt nok dyrt! Av!

Hmm, den ene skriver ankersrum er god til fars , den anden ikke? :lol:

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 9. jun 2020, 20:32

Den er udmærket til fars men den er jo ikke beregnet til 500g.
Hvem gider i øvrigt at bruge tid på at pakke maskinen ud og bagefter rengøre den.
Det er som regel hurtigere at bruge en grydeske og en skål medmindre det er store mængder.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Orbita
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 9. jun 2020, 21:50

Har en ankarsrum og er helt enig med techie i, at den krævede lidt tilvænning - i hvert fald til æltning, da det er skålen, der roterer.

Der er rigtig god til store portioner, men virker også med små portioner, hvis man i stedet for krog bruger rullen. Lige til pizzadej tog det mig lidt tid at knække koden (modsat Bjørn Teddy på freds kursus, der virker ret fool proof til den øvelse).

Kødhakkeren kræver, at maskinen lægges ned, men derudover virker den godt. Pølsestopperen virker ret håbløs, men det tænker jeg gælder for alle dem, der sidder på køkkenmaskiner. Grøntsagstilbehøret er rigtig godt, men det kræver lidt større portioner for at det er umagen (rengøringen) værd i forhold til at gøre det manuelt.

Samlet set er jeg også også meget tilfreds, og den virker rigtig robust. Tænker at det ikke er uden grund, at de stort set ikke har ændret på konceptet i vel over 50 år.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 9. jun 2020, 23:12

steenj skrev:Den er udmærket til fars men den er jo ikke beregnet til 500g.
Hvem gider i øvrigt at bruge tid på at pakke maskinen ud og bagefter rengøre den.
Det er som regel hurtigere at bruge en grydeske og en skål medmindre det er store mængder.

Min røremaskine står altid på køkkenbordet. Rengøre maskinen? Jeg tører den da af for støv en gang imellem, men under normalt brug, så er det da bare skålen og krogen der skal vaskes op og det er da ikke væsentligt anderledes end en skål og en grydeske.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 9. jun 2020, 23:45

KJohnsen skrev:Hmm, den ene skriver ankersrum er god til fars , den anden ikke? :lol:

Jeg kan godt lide den til fars fordi den har en rigtig god kapacitet til en lidt større portion som f.eks. en portion fars til pølser. Den har sådan en skraber som får tvunget alt væk fra siderne og blandet godt med. Rigtigt mange af røremaskinerne pladrer bare farsen ud til alle siderne.
Med venlig hilsen,
Thomas

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 10. jun 2020, 07:30

Jeg har også Ankersrum og min mor har den gamle "Ballerup Master Mixer", hvor jeg stadig kan bruge samme udstyr.

Problemet er ikke så meget at den ikke er god til fars, for det klarer den fint. Men det er bare sjældent at man når op på portioner der er større end 1 liter. Det er ved større portioner at maskinen bedst har noget at arbejde med.

Glazzy76
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#12 » 10. jun 2020, 09:18

Hmm, den ene skriver ankersrum er god til fars , den anden ikke? :lol:[/quote]

Jeg skriver at jeg synes den er besværlig, ikke at den ikke er god :-). Skulle dog nok have skrevet til mindre portioner, nu laver vi aldrig store portioner fars og ved mindre synes jeg en “k-spade” er at foretrække eller røre det i hånden som der også bliver nævnt.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 10. jun 2020, 18:32

techie skrev:[quote="steenj"r.

Min røremaskine står altid på køkkenbordet. Rengøre maskinen? Jeg tører den da af for støv en gang imellem, men under normalt brug, så er det da bare skålen og krogen der skal vaskes op og det er da ikke væsentligt anderledes end en skål og en grydeske.[/quote]

Nå men jeg skal slæbe den ud af et skab, tømme skålen for alt tilbehøret som er opbevaret deri, samle maskinen for til sidst at røre farsen som jeg i øvrigt har meget bedre føling med når jeg hånd rører.
Skulle jeg nævne at jeg altid håndører mayonnaise og pisker flødeskum med alm. piskeris?
Nå men efter farsen er færdig skal den kæmpe store og besværlige at vaske skål vaskes og tørres og det hele skal pakkes sammen igen, præcist for ellers kan det ikke være der og sættes ind i skabet, igen på en speciel og besværlig måde for at den kan være der.
Den lille skål og grydeskeen tager der i mod kun et øjeblik at vaske og jeg har bedre føling med hvad jeg laver men selvfølgeligt bruger jeg maskinen når der skal laves større mængder.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 10. jun 2020, 20:29

steenj skrev:Nå men jeg skal slæbe den ud af et skab, tømme skålen for alt tilbehøret som er opbevaret deri, samle maskinen for til sidst at røre farsen som jeg i øvrigt har meget bedre føling med når jeg hånd rører.

Så ville jeg nok prioritere på samme måde.

steenj skrev:Skulle jeg nævne at jeg altid håndører mayonnaise og pisker flødeskum med alm. piskeris?

Mayo ja, men flødeskum.. det er altså en maskine uanset hvad :-)
Med venlig hilsen,
Thomas

Tilbage til "Snik snak"