TV-program søger grill-info

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Afstemning: Klargør du din grill til vinteropbevaring (vælg alle der passer)

Nej, jeg griller hele året så ingen klargøring nødvendig
101
81%
Nej, men jeg bruger den dog ikke om vintere
2
2%
Ja, jeg gør den ren
7
6%
Ja, jeg efterser den mekanisk
4
3%
Ja, jeg tager grillen ind (eks. i garagen)
10
8%
Andet (se beskeder)
1
1%
Afgivne stemmer: 125

Emneforfatter
klp29
Rutineret medlem
Rutineret medlem

TV-program søger grill-info

Indlæg#1 » 12. sep 2010, 07:57

Hej

På torsdag (d. 16. sept.) starter et nyt program på DK4 med titlen "Living Smart TV".

Programmet deler gode, praktiske tips om gadgets, computere, grillning, livsstil, foto/video og lign.

I udsendelse 2 (dvs. d. 23. sept.) er temaet "Efterår I Hjemmet" og herunder skal jeg bla. lave et indslag om vinterklargøring af grillen.

For at være sikker på at komme hele vejen rundt, vil jeg meget gerne høre jeres helt konkrete, praktisk tips til hvordan I klargør jeres grill til opbevaring efter en dejlig sæson. Her tænker jeg både på hvordan I rengør den og hvordan I opbevarer den!

Specielt er jeg interesseret i at finde ud af om der er forskellige tips til briket- og gasgrill på dét punkt.

De bedste forslag kommer naturligvis med i programmet! På forhånd tak :)
Senest rettet af klp29 12. sep 2010, 08:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

orvis
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: TV-program søger grill-info

Indlæg#2 » 12. sep 2010, 08:00

klp29 skrev:Hej

På torsdag (d. 16. sept.) starter et nyt program på DK4 med titlen "Living Smart TV".

Programmet deler gode, praktiske tips om gadgets, computere, grillning, livsstil, foto/video og lign.

I udsendelse 2 (dvs. d. 23. sept.) er temaet "Efterår I Hjemmet" og herunder skal jeg bla. lave et indslag om vinterklargøring af grillen.

For at være sikker på at komme hele vejen rundt, vil jeg meget gerne høre jeres helt konkrete, praktisk tips til hvordan I klargør jeres grill til opbevaring efter en dejlig sæson. Her tænker jeg både på hvordan I rengør den og hvordan I opbevarer den!

Specielt er jeg interesseret i at finde ud af om der er forskellige tips til briket- og gasgrill på dét punkt.

De bedste forslag kommer naturligvis med i programmet! På forhånd tak :)

jeg tror jeg taler for de fleste på GG når jeg siger : vi grille hele året :lol: :lol:
Deaktiveret efter eget ønske 0610-2012

Emneforfatter
klp29
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. sep 2010, 08:02

orvis skrev:jeg tror jeg taler for de fleste på GG når jeg siger : vi grille hele året :lol: :lol:

Ja, man er vel grill-entusiast :)

Har du nogle gode råd om løbende vedligehold og opbevaring, må du stadig meget gerne komme med dine tips til udsendelsen :)

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 12. sep 2010, 08:06

Blot en omgang vd40 på fjedre og hængsler (Bruger kun Kamadoer)
- Så er grillen klar at modstå vinterens udfordringer.

Jeg tror du vil få svært ved at finde brugere herinde på grillguru.dk som sætter grillen væk i vinterhalvåret.
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Emneforfatter
klp29
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. sep 2010, 08:33

Guruen skrev:Jeg tror du vil få svært ved at finde brugere herinde på grillguru.dk som sætter grillen væk i vinterhalvåret.

Selvom man griller hele året, skal man naturligvis være mere end velkommen til at dele sine erfaring med alle de, der gerne vil klargøre grillen bedst muligt til vinteropbevaring :)

Brugeravatar

orvis
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 12. sep 2010, 08:41

klp29 skrev:
Guruen skrev:Jeg tror du vil få svært ved at finde brugere herinde på grillguru.dk som sætter grillen væk i vinterhalvåret.

Selvom man griller hele året, skal man naturligvis være mere end velkommen til at dele sine erfaring med alle de, der gerne vil klargøre grillen bedst muligt til vinteropbevaring :)

jeg sørger for at bruge dem ekstre flittig :-D
de er selvfølgelig overdækkede sammen med resten af udekøkknet når de ikke er i brug, af en special syet presening ( foto kommer når mit udlånte kamera igen er hjemme)
Det eneste jeg gør anderledes end sommer grillning, er jeg tager trækullet af grillen når de er kolde og i en spand indenfor, så de er nemmer at genbruge.
Deaktiveret efter eget ønske 0610-2012

Brugeravatar

Hovmoller
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 12. sep 2010, 09:01

Hej

Vi efterser vores grills løbende hele året.

Når vi kommer til efteråret rengør vi dog lige vores
gasgrill, og sætter grill betræk på. Kamadoen bliver
flittigt brugt hele året.
Venlig hilsen

Heidi,
Performer touch and go
Genesis E320
Kamado oval XL
Friske krydderurter er et must

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 12. sep 2010, 09:16

klp29 skrev:Specielt er jeg interesseret i at finde ud af om der er forskellige tips til briket- og gasgrill på dét punkt.

Hvad med KULgrill. [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

.
Torp Hedehusene

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 12. sep 2010, 10:19

Gasgrill:
Varmer først grillen total igennem (max varme) i 20 - 30 minutter. Egentlig en gang "old-fashion-pyrolyse"
Derefter bruger jeg ovnrens på selve grillen og de dele som let kan tages ud (rist osv), ryger i en sort affaldssæk med brun sæbe og 3 dobbelt salmiak (natten over).

Rengører med vand, max varme igen og så sprayer jeg med VD40.

Kamado=VD40

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 12. sep 2010, 10:21

Rengøring i almindelighed og hovedrengøring af grillen til vinterhalvåret er en del af det, at grille. :-)
Kuglegrillen får en god omgang kogende vand med lidt opvaskemiddel i for at løsne fedtrester og stænk, en blød bilbørste og en opvaskebørste der er indkøbt til formålet og kun bruges til det, er også med i rengøringsudstyret.
Efter, at kuglegrillen er grundig rengjort får den et tynd lag WD40, men kun udvendig, tørres derefter ganske let over med en klud.
"Regnfrakken" monteres og grillen stilles i redskabsskuret klar til tyve11.
Selve grillristen bliver grundig rengjort med renslet, derefter skyldet godt i kogende vand og bliver derefter hængt op i en plastikpose i fyrrummet.

Løse dele på gasgrillen får også, hver for sig, en god tur af det kogende vand, risten(ne) bliver rengjort i renslet, derefter skyldet godt med kogende vand, pakkes i en plastikpose og derefter hængt ind i fyrrummet.
Udvendig gøres den også rent i kogende vand, derefter et tynd lag olie, som tørres ganske let over og igen monteres "vinterfrakken"

Grillen strutter således af energi til særsonen tyve11. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 17. sep 2010, 10:36

I grillsaesonen plejer jeg jaevnligt at rense grillrist og stegeplade ved at bruge en halv citron som 'svamp'. Det er uhyre effektivt.

Mvh Poul
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 17. sep 2010, 11:08

poulw skrev:I grillsaesonen plejer jeg jaevnligt at rense grillrist og stegeplade ved at bruge en halv citron som 'svamp'. Det er uhyre effektivt.

Mvh Poul

Et halv løg kan også bruges i dagligdagen som alternativ til en grillbørste ! - når risten er varm forståes !
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#13 » 17. sep 2010, 12:39

Netop når det er køligt/koldt ude, er der god mulighed for at koldrøge. Jeg har sat en hel balje flæst over til bacon, og går i gang med en masse andet om lidt.

Bilka har jo svinekød til langt under 30 kr/kg nu.

Og desuden laver jeg da grillmad ude hele året.

MVH
Jan
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#14 » 18. sep 2010, 09:50

På mine kamadoer sikrer jeg, at skruerne er "stammet" op.
Og da jeg sætter mine grill ind i laden/garagen hvert efterår passer det med det tidspunkt.
Vietnamgrillen har jeg endnu ikke gjort yderligere ved.
Gaskuglegrillene bliver renset løbende hen over hele året.
Jeg har altid dækket mine grill til om vinteren.
Det er en skam jeg ikke kan se DK 4 :-(
Jeg kunne da godt have tænkt mig at se progammerne.
Pøj pøj med dem :-D

Brugeravatar

Madglad
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#15 » 18. sep 2010, 10:48

Vores grill bliver trukket ind i udestuen, så den lige kan sættes ud og bruges. Og sådan er det hele året.
At man griller hele året, fortæller jo ikke om hvor meget man egentlig griller og måske griller vi én gang om måneden om vinteren, men den stå klar. :lol:

Jeg gør absolut intet ved grillen igennem året. Måske en klud hvis den er blevet nusset af noget regn - kun risten bliver rengjort løst, inden vi bruger den og kan grillen ikke holde til vind og vejr og bryder sammen, må jeg købe en ny. Som jeg ser det, kommer der til at gå mange år før jeg skal handle. ;-)
Måske man slet ikke kan købe en Weber 57 til den tid. :roll:
VH Per / Madglad

http://www.makril.dk

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 18. sep 2010, 19:08

Programmet kan ses på http://livingsmart.dk/
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Tilbage til "Hjælp til maden..."