Oksefilet - grillet + transport

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Oksefilet - grillet + transport

Indlæg#1 » 25. dec 2018, 19:07

Hejsa alle,
er blevet bedt om at grille en hel oksefilet og derefter medbringe den til fest i et lokale ca 25 minutters kørsel herfra.

Hvorledes griller jeg den bedst og kan den klare transporten?
Jeg har weber 57cm, WSM tilrådighed her og transportkassertil kørslen. Men det skal først skæres derude!
Den skal nok deles for at kunne være på grillen eller smokeren, men hvorledes vil I anbefale den laves? Evt. kernetemp til når jeg skal hive den af før kørslen?

Glædelig jul og på forhånd tak!
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Oksefilet - grillet + transport

Indlæg#2 » 26. dec 2018, 09:35

Hej

Jeg ville grille den, pakke den i staniol og et håndklæde og så bare afsted med den. Den vil kun have godt af at hvile i 25 min. :-)

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 26. dec 2018, 09:38

Jeg ville i øvrigt lave den reverse sear :-)

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 26. dec 2018, 13:42

Beskriv gerne metode + kernetemp.... og gerne lidt ca tider... så der kan planlægges :)
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 28. dec 2018, 13:41

Den grilles på stedet i stedet for - spises omkring kl 18.00

Ser det her helt åndsvagt ud?
kl 13:45 Tænd op i grill og tag kød ud fra køl
kl 14:50 Kød på grill, Brun af på direkte, derefter indirekte ved ca 145 grader til kernetemp på 58 grader
kl 17.30 hvile på spækbræt med folie + viskestykke over
kl 18.00 Spisning

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. dec 2018, 11:07

Det ser ud til at du har gang i flere tråde med samme emne og det bliver altid lidt noget rod.
I den anden tråd har du fået et udmærket svar, dog vil jeg tro at du skal regne med små 2 timer ved 145 grader. Dog skal du tage dette med forbehold, kødets tykkelse, 145 grader målt på hvad og hvor henne betyder også en del. Det er derfor du finder så forskellige tider.
At tage kødet ud af køleren en time før gør ingen forskel på temperaturen (ud over på overfladen)
Jeg ville salte 3-4 timer før.
Jeg ville lave den reverse sear.
Helt og lykke.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 29. dec 2018, 17:44

Den anden tråd går rent på teknikken ovn kontra kuglegrill. Temperaturen viste sig at være svær at holde da det har pisset ned i tre timer nu og der ingen dækning ved grillen var for vejr og vind. Kødet nåede 58 grader og ligger nu og hviler. Krydser fingre for det spiller. Det er svøbt i to viskestykke og ligger i stålfad i åben varmekasse.. begge trådløse termometre stod af i regnen så måtte hive termopind frem og måle manuelt.... op ad bakke...

Emneforfatter
Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 30. dec 2018, 02:14

Haspalm skrev:Den anden tråd går rent på teknikken ovn kontra kuglegrill. Temperaturen viste sig at være svær at holde da det har pisset ned i tre timer nu og der ingen dækning ved grillen var for vejr og vind. Kødet nåede 58 grader og ligger nu og hviler. Krydser fingre for det spiller. Det er svøbt i to viskestykke og ligger i stålfad i åben varmekasse.. begge trådløse termometre stod af i regnen så måtte hive termopind frem og måle manuelt.... op ad bakke...

Slutter lige dagen med at nævne at kødet blev super godt! Jeg intervalstegte 20 min på 20 af 20 på 20 af og så 20 på til kødet nåede 58 grader.
Jeg havde delt hele fileten i to og pudset dem helt fri fra senen på toppen. Den var ret kraftig og stort set uden fedt så ingen grund til at beholde den på. Kødet var flot rosa og monster mørt. Det mindste af stykkerne måtte af før da den hurtigere nåede de 58.
Så hvile i ca 40 min i to viskestykker og så skæres. Ingen væskeudsivning ved udskæring dog ved tryk på stegen så det var trukket helt tilbage i kødet. Succes omend ikke helt uden udfordringer.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 30. dec 2018, 11:14

Fedt at høre. Tak for tilbagemelding.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Tilbage til "Hjælp til maden..."